Citat:
Ursprungligen postat av
Ohorsamhet
Från Aftonbladet:
– Jag sitter på tredje våningen och jag har lagt ifrån mig vapnen och jag har mördat två personer, ska han ha sagt enligt Aftonbladets uppgifter.
Gripandet ska ha varit odramatiskt och han ska ha erkänt gärningen.
– Det finns vittnesmål från lärare på skolan som säger att han betett sig väldigt konstigt hela vintern och att man varit rädd att något ska hända, säger en källa.
Om det stämmer så finns det många människor på skolan som säkert sett det samma och som har mycket goda skäl att anklaga sig själva idag. De bär en stor del av skulden till att något verkligen hände.
Tidigt i tråden är det någon som menar att "han ser ut som en vanlig tonåring" men jag håller inte med. Hans sociala medier ser INTE ut som vanliga tonåringars utan de är ihåliga och tomma, han pratar närmast med sig själv. Få vänner och inga reaktioner eller kommentarer att tala om även om många såklart tagit bort sina nu i efterhand. Men det verkar inte funnits många fler från början.
om skälet är ensamhet och utanförskap eller oupptäckt psykiatriska svårigheter eller psykiatrisk vård som inte erhållits så är det fortfarande en omvärldsfråga. De lärare som tycker att de "noterat att något inte stått rätt till" HAR ansvar som anställda på skolan att anmäla, rapportera, ta kontakt med föräldrar och nätverk och vård mm när något känns fel. Att komma nu i efterhand när något har skett är närmast att medge tjänstefel.
Ensamhet bland unga är också ett omvärldsproblem och här ligger det även på klasskamrater och skolkamrater att de befinner sig i en miljö där de accepterar att elever utsätts för utanförskap.