2022-03-22, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vividcarrot
När ska dina gelikar inse att det finns viktigare saker än ekonomi, tex ett lands existens? Ryssland ser att Ukraina går med i NATO som ett existentiellt hot. Lika mycket som om Kina hade en krigsallians som Mexiko gick med i och placerade kärnvapen i Mexico City.

För det är ju inte så att USA inte invaderade Kuba under kubakrisen, för Bay of Pigs hände ju aldrig när Sovjet ville placera kärnvapen riktade mot USA där.

Men du är bara en obildad idiot som spyr ur sig skit du inte förstår dig på.
Ganska vanligt bland obildade idioter att jämföra kärnvapen i Mexiko när det inte finns kärnvapen i de östliga Nato-länderna. Och att samtidigt tala om ett lands existenberättigande samtidigt som man försvarar ett land som just nu försöker ta ifrån ett annat lands rätt att existera är milt utryckt retarderat. Samma land samtidigt aggresivt hotar omvärlden som en psyksjuk med kärnvapen.

Inget har hotat Ryssland existens då de besitter kärnvapen, det enda hotet Ryssland har utsats för är deras vilja och möjlighet att styra och invardera grannländer.

I 30 år har man haft möjlighet att byggt upp ett fantastiskt land med avancerad industri och teknologi, istället har man satsat som en galning på militär samtidigt och ett fåtal har berikat sig på naturresurserna och genom en gigantiskt korruption med maffiametoder. Rysslands rika och ledning skiter uppenbart i sitt eget folk och ser enbart till sig själva.
Citera
2022-03-22, 08:07
Medlem
Citat:
Nej man invaderade Grisbukten för att det var roligt.
Hur tror du att människor ska ta dig på allvar när du uppenbarligen inte vet vad du pratar om?
Citera
2022-03-22, 08:07
Medlem
Citat:
Nej man invaderade Grisbukten för att det var roligt.

Man invaderade grisbukten för att stödja en opposition vars politiska mål var överens med de egna. Planen var från Eisenhowers tid, och effekten blev att Castro närmade sig Moskva, som i sin tur såg en möjlighet att placera medeldistansrobotar på ön.

Dessa placerades där 1962. Efter den misslyckade invasionen året före. Men så självsäker som du låter har du ju naturligtvis koll på allt detta.
Citera
2022-03-22, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Detta går inte alls enligt Rysslands plan utan alldeles för sakta och framryckningen är helt stilla på flera fronter därför skulle det inte vara omöjligt för dem att sätta in kemvapen.
Precis. Jag uppfattar kemvapen som Putins nödutgång. Då har han ju ett inrikes acceptabelt skäl att dra tillbaka sina egna trupper.
Citera
Medlem
vividcarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Man invaderade grisbukten för att stödja en opposition vars politiska mål var överens med de egna. Planen var från Eisenhowers tid, och effekten blev att Castro närmade sig Moskva, som i sin tur såg en möjlighet att placera medeldistansrobotar på ön.

Dessa placerades där 1962. Efter den misslyckade invasionen året före. Men så självsäker som du låter har du ju naturligtvis koll på allt detta.

Jag har ganska bra koll på det där.

Men obildade i tråden tror att det är en bra idé att invadera först när kärnvapen finns på ön och inte innan det sker.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan2021
Har man svårt att ta till sig andra nyheter än MSM, oavsett var de kommer ifrån, så får man en väldig ensidig rapportering av det som händer.
I detta krig stupar bara ryssar... bara det säger att man utsetts för propaganda. Vi är inte i krig, men man kan tro det när man märker den ensidiga propagandan..

Jag förstår att Zelenskyj regering vill hålla moralen uppe, och tänjer på verkligheten och att ryssarna kan göra likadant.

Men "våra" nyheter kunde försöka rapportera mer neutralt, nej det kan dom inte, tyvärr. Vi har sett det under pandemin, klimatkrisen och nu kriget i Ukraina.
Vilka äger vad, och narrativet, enkelt att följa för den som vill.
Blir lite nyfiken.
Vad följer du för media där det mörkas att Ukrainare dör?! Alla ställen där jag läser framgår det mycket tydligt att mängder med Ukrainare stupar.
Citera
Medlem
Citat:
Det utesluter bara ukrainare, men inte om man använder det på Polen. Vilket var det jag skrev ifrån början som det mer troliga scenariot. Jobbigt att läsa, jag vet.

Men tack för länken.

Du svarade aldrig på frågan om vilka indikationer du observerat som talar för att Ukraina kommer rikta kemvapen mot Polen. Åter igen har du en källa till det störda påståendet?
Citera
2022-03-22, 08:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag vet inte vad du lever i för alternativ verklighet.

"Bombande av civila" USA lyckades ha ihjäl bra mycket fler civila per dag under kriget i Irak än vad Ryssland lyckats med. Så var är alla civila som man riktar in sig på?

Under 8år eller vad det var så dog 200,000 civila (kriget i Irak). Det är 480 per vecka. Eller 2000 på en månad, man har inte räknat att så pass många civila har dött i denna konflikt än, inte ens nära.

Så vad fan pratar du om?

Fast detta har ju ingenting att göra med om USA bill ha väpnad konflikt med Ryssland idag. Herr Utbildad.
Citera
2022-03-22, 08:12
Medlem
vividcarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Precis. Jag uppfattar kemvapen som Putins nödutgång. Då har han ju ett inrikes acceptabelt skäl att dra tillbaka sina egna trupper.

Vadå nödutgång? Det finns absolut inget som tyder på att Ryssland skulle behöver använda kemvapen. De vinner ju redan. Har du inte ens kollat på en karta över övertagna områden? De har omringat eller tagit allt av värde en vecka in i konflikten.

Folk fattar inte hur jävla snabbt detta hänt, för de saknar perspektiv. Den mängd mark som Ryssland tagit på en dryg vecka är jämfört med Blitzkrieg.
Citera
2022-03-22, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan2021
Har man svårt att ta till sig andra nyheter än MSM, oavsett var de kommer ifrån, så får man en väldig ensidig rapportering av det som händer.
I detta krig stupar bara ryssar... bara det säger att man utsetts för propaganda. Vi är inte i krig, men man kan tro det när man märker den ensidiga propagandan..

Jag förstår att Zelenskyj regering vill hålla moralen uppe, och tänjer på verkligheten och att ryssarna kan göra likadant.

Men "våra" nyheter kunde försöka rapportera mer neutralt, nej det kan dom inte, tyvärr. Vi har sett det under pandemin, klimatkrisen och nu kriget i Ukraina.
Vilka äger vad, och narrativet, enkelt att följa för den som vill.

Du menar att statsstyrd Ryssmedia är mer neutral? Intressant påstående isåfall.
Citera
2022-03-22, 08:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag har ganska bra koll på det där.

Men obildade i tråden tror att det är en bra idé att invadera först när kärnvapen finns på ön och inte innan det sker.

Nej. Kan du inte bara erkänna att du hade tokfel. Du blir inte en sämre människa för det. Dock tror jag du gör bäst i att sluta kalla folk obildade.

Fallhöjden…
Citera
2022-03-22, 08:13
Medlem
Ryssland säger ju att det kan bli ett utdraget krig och det är nog det som givetvis kan föröda Ukraina men också om exporten av vapensystem till Ukraina från oss i väst fortsätter också kan öka dom ryska förlusterna och i slutändan rädda det demokratiska Ukraina från att åter hamna under det ryska grådask-förtrycket utan en framtid att tala om.
Idag finns nog dessutom få ukrainare eller ens etnisk ryssar bosatta i Ukraina som inte hatar eller tar avstånd från Putin och hans skräckvälde och krigsagerande och det kan räcka långt för fortsatt motståndsvilja.
Men att Putin allt mer riktar in sig mot civila mål och att civila ukrainare nu blir direkta måltavlor för hans terrorkrig är ju oroande. Vi har ju redan tillräcklig många terrororganisationer att bevaka utan att behöva lägga Ryssland och Putin till den listan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in