Citat:
Ursprungligen postat av
Filuren80
Godmorgon FB.
Jag tycker det är värt att reflektera över följande;
Saxat från AB, ” – Det finns vittnesmål från lärare på skolan som säger att han betett sig väldigt konstigt hela vintern och att man varit rädd att något ska hända, säger en källa.”
Oavsett pågens motiv, inlägg på Instagram som kan tolkas på 5 olika sett och informationen om att hans mor skall ha tagit sitt eget liv.
Om gemene man hade lyft ansiktet från sina mobiler, inte letat rätt vinklar på sina selfies. Om dagens individer inte hade varit så fruktansvärt själviska. Om NÅGON faktiskt hade tagit sig tiden att fråga honom, gjort orosanmälan eller kontaktat hans vårdnadshavare. Så kanske utgången varit annorlunda.
2 personer har förlorat livet. Deras familjer kommer att leva med ett trauma för resten av sitt liv. En ung man har förstört sitt liv för all framtid. Familjemedlem och vänner, grannar etc kommer dras med skuldkänslor.
Man är inte vuxen när man är 18. Självklart har man ett egenansvar över sin psykiska hälsa och att följa lagar.
FB var fruktansvärt snabba på att hitta MGM (trots diverse troll som skulle skuldbelägga somalier eller muslimer). Men att sitta och aktivt leta efter BO och försöka skuldbelägga religioner eller politiska partier blir patetiskt och leder till ytterligare polarisering i samhället.
Oavsett vad man tycker om folks ursprung, religionstillhörighet eller politiska åsikter. Ligger en stor del av detta på oss som individer. Vår oförmåga att vilja hjälpa andra.
Jag skänker idag en tanke till alla berörda parter. Till våra barn som växer upp i ett extremt egoistisk samhälle. Och på vad jag kan göra som individ för att ev hjälpa drabbade samt andra med psykisk ohälsa.
Läste också det: ”han har betett sig konstigt hela vintern”, då undrar man huruvida någon har tagit tag i killen, försökt förstå hur han har mått?
Är väl uppgifter som kommer att komma fram men man står med en gnagande känsla av att lärare/vuxna inte har tid/förmåga att fånga upp psykisk ohälsa hos barn och ungdomar.
Dessa mord kanske kan ses som antitesen till självmord. Våldsam aggression som vänder sig inåt resp. utåt. Det känns som om samhället har ganska mycket att ta tag i efter pandemin.