2022-03-21, 16:16
Medlem
Länsförsäkringar höjer boräntorna från och med tisdag den 22 mars.
Listräntorna höjs med mellan 0,2 och 0,7 procent.

Lån med bindningstid på 1 år får en listränta på 2,39 procent, och lån bundna på två år 2,04 procent. Lån med tre års bindningstid får en ränta på 2,49 procent.

Ganska saftiga höjningar

Vad tror vi, är det dags nu?
Hur kommer det påverka marknaden negativt?
Citera
2022-03-21, 16:39
Avslutad
Faktorerna som driver boräntorna är på plats med inflationen i sig, specifik höga energipriser/elpriser att vänta gott och väl ett decennium framåt vilket driver matpriserna mycket, sannolikt ökade ofinansierade statsutgifter till följd av Ukraina-flyktingarna samt ökade försvarssatsningar. Medelklassens välfärdsbehov kommer nog inte att få stryka på foten, och inga tecken på att politikerna och myndigheterna kommer jobba effektivare och anställa färre kommunikatörer. Den svenska avtalsrörelsen 2023 blir en stökig historia. Det blir nog några år av högkonjunktur i världen efter kriget Ukraina-Ryssland.

Slutsats: Gissar på gradvist ökade boräntor de närmaste åren. Kan dock inte bedöma hur mycket men jag tar själv höjd för 5-6 %.
Citera
2022-03-21, 17:04
Medlem
Har nog ingen större påverkan, när storbankerna höjer kan vi nog se effekter.

Tror dock inte att det ger ett direkt utslag förren om kanske några år på priserna då det inte är på några nivåer att en massa personer ”tvingas sälja”
Citera
2022-03-21, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Har nog ingen större påverkan, när storbankerna höjer kan vi nog se effekter.

Tror dock inte att det ger ett direkt utslag förren om kanske några år på priserna då det inte är på några nivåer att en massa personer ”tvingas sälja”

Direkt utslag på priserna ger det, 0,7% bara sådär är ganska mycket, i alla fall på lånen i innerstan.
Citera
2022-03-21, 17:46
Medlem
0,7% ger en ökad kostnad på 400kr i månaden per lånad miljon.
De flesta bekommer det nog inte alls, men för det fåtal som lever på marginalen redan nu kan det vara droppen.
Citera
2022-03-21, 17:59
Medlem
Kul! Let's go, bolånetorskar
Citera
2022-03-21, 18:41
Medlem
Men de lämnar 3 månaders räntan orörd på 2,39(!!?!). Det måste ju vara den sämsta bolåneräntan i landet med god marginal, alltså redan innan dagens ändringar?
Citera
2022-03-21, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Men de lämnar 3 månaders räntan orörd på 2,39(!!?!). Det måste ju vara den sämsta bolåneräntan i landet med god marginal, alltså redan innan dagens ändringar?

Nope. Nordea, Swedband, SEB har sämre.
Listräntan säger ju inte så mycket, Länsförsäkringar har snittränta på 1,36 (3 mån). Där sticker Nordea ut med en snittränta på 1,72, hur nu fan det är möjligt.

https://www.compricer.se/borantor
Citera
2022-03-21, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Kul! Let's go, bolånetorskar

Nu sitter jag obelånad i min fastighet men hur kan man vilja folk illa har jag svårt att förstå.
Har du inte vänner som har lån?
Visst sjunker priserna så skulle jag kunna byta upp mig kanske i bostad men vafan jag ser hellre att de i min närhet vilket de flesta har lån fortsätter få ha det bra än jag jag ska göra mig en hacka på deras misär....
Citera
2022-03-21, 20:28
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Nu sitter jag obelånad i min fastighet men hur kan man vilja folk illa har jag svårt att förstå.
Visst sjunker priserna så skulle jag kunna byta upp mig kanske i bostad men vafan jag ser hellre att de i min närhet vilket de flesta har lån fortsätter få ha det bra än jag jag ska göra mig en hacka på deras misär....

Nu kanske jag inte skulle uttala mig så oförblommerat som fittbena... Men vi är inne på femte året med NEGATIV realränta... och det kommer bli 2-4 år till... har aldrig någonsin hänt, aldrig!

Du inser att det här är en enorm förmögenshetsomfördelning från dig, mig och fittbena till de han kallar "bolånetorskar"...???? Behöver inte handla om att vilja någon illa - men att Slösa har slagit undan benen på Spara står ju bortom allt tvivel...
Citera
2022-03-22, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor

Overbelaning är ekonomisk krigföring. Dessa torskar har agerat oansvarigt och drivit upp priserna för alla andra. De är de som vill folk illa.
Citera
2022-03-22, 09:38
Medlem
vetenskapspartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Länsförsäkringar höjer boräntorna från och med tisdag den 22 mars.
Listräntorna höjs med mellan 0,2 och 0,7 procent.

Lån med bindningstid på 1 år får en listränta på 2,39 procent, och lån bundna på två år 2,04 procent. Lån med tre års bindningstid får en ränta på 2,49 procent.

Ganska saftiga höjningar

Vad tror vi, är det dags nu?
Hur kommer det påverka marknaden negativt?

Det är rejäla höjningar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in