2022-03-21, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Nej, blev bara trött på ditt resonemang. Vad är det ens jag ska argumentera emot tycker du? Du tycker att Ryssland och ryssarna är världens avskum, jag tycker man kan se det lite mer nyanserat än så. We agree to disagree

Nej, jag tycker inte att ryssar är världens avskum. Jag har ryska vänner.

Ryska arméns mördare däremot, har jag inget till övers för. Och jag ser gärna att den ryska armén fortsätter att förinta sig själv.
Citera
2022-03-21, 23:32
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Det är olagligt i ryssland att sätta in värnpliktiga i strid.
Putin har i direkt strid med rysk lag och författning haft ihjäl i runda slängar 10.000 unga värnpliktiga. Undrar vad föräldrarna tycker?

De får åtminstone bra betalt, kanske 200 spänn i månaden.

Vem vill inte offra livet för det?

Om jag minns rätt hade jag som nyinryckt på 80-talet ca. 30 spänn om dagen, men de här kanske krigar för åtta...
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja T-72, T-80 och T-90 är vad jag kan hitta i grunden samma modell. Lite modifieringar som skiljer bara. USA har haft Abrams jäkligt länge nu men den uppdateras då och då till att vara toppmodern. Tror inte Ryssland hängt med alls i utvecklingen som med det mesta annat.

Det är ingen hemlighet att T-90 anses vara en rejäl designmiss. Den fick lite mindre frontpansar och svagare motor för att man hade en övertro på elektroniskt motmedel som senare visade sig inte fungera alls. Den har dock värmekamera/skite i ver 2 och det är en sak som är bättre än i T-80.

Men de senare varianterna av T-80 är favoriten och det som är bästa vagn av det som är förbandssatt.
Då man tallar på T-90 är det inte för att man sparat the good stuff.

Nästa generations vagn är inte färdigutprövad och frågan är om man någonsin sätter igång att bygga den. Det här möjligtvis kriget som till sist visar att tunga stridsvagnar inte är framtiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Det finns en anledning till att de börjat skicka iväg halvfärdiga prototyper och 40+ år gammalt Sovjetskräp...
Ryssland har heller inte kapaciteten att ersätta mer än en bråkdel av den materiel man förlorar. Snart kommer sönderrostade T34r fram ur lagren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Svenska krigarna har lämnat: ”De blev rädda”

LVIV. Flera svenska Ukraina-krigare har redan åkt hem.
– Vi hade spioner på vår bas, hävdar en av dem som var först på plats och som varit missnöjd med säkerheten.
Men Semin Yildiz från Simrishamn är kvar i Kiev, väntar på att ingå i en specialstyrka och hävdar att de andra blev rädda.

”Många blev chockade”
Semin Yildiz var på militärbasen i Yavoriv i en vecka, men hade åkt när attacken skedde.
– Attacken berodde antagligen inte på spioner. England har rapporterat om telefoner som har blivit hackade. Säkerheten borde dock varit högre, att telefoner samlas in eller att alla får ukrainska simkort, säger han.

Han är kritisk mot de utländska krigarna som är aktiva på sociala medier och lägger upp bilder på vad de gör när de är i Ukraina. Att de publicerar saker på Facebook och Instagram som kan röja positionen.

– Av mina egna erfarenheter från basen så var det många civilister som publicerade tik toks och på snapchat med geo location igång. Det var därför jag ville bort därifrån så fort som möjligt. Visste att det var en tidsfråga innan det skulle bli bombat.

https://www.expressen.se/nyheter/svenska-krigarna-har--lamnat-de-blev-radda/

Kan verkligen tänka mig vilket enormt kaos med alla civilister utan någon som helst militär erfarenhet ska ingå i internationella legionärsförband. Den här typen av annonsering Ukraina gjorde måste verkligen locka 1% riktigt soldatmaterial och 99% COD-skadade civilister med bekräftelsebehov.

Tvivlar starkt att Ryssland hade spioner eller att telefonerna var hackade. Det räcker gott och väl med all geo-taggad metadata som sprutar ur folks mobiler när de ska göra snapchats, tik-tok och vad all social skit heter. De satt väl med gam-nacke helt klistrade framför lurarna uppladdat med powerbanks. Inga större svårigheter att signalspana och blir omedelbart ett mål med högsta prioritet.

Låter som Semin är en schysst kille som vet vad han gör! All heder
Citera
2022-03-21, 23:33
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Att under krigslagar så har många länder dödstraff ?

I Sverige hade vi dödstraff fram till 1972 under krigslagar/krigstid.

Googlade rätt snabbt åt dig, finns rätt många västerländska länder som har de säkerligen fortfarande kvar.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Krigslagar
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Capital_punishment_by_the_United_States_military

Vem är det som dömer dessa kriminella fruntimmer med byxorna i knävecken?
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nej. Det kommer absolut inte ske. USA vill inte ens skicka in plan till Ukraina.

Polen är ett av många NATO-länder och knappast en stor spelare i sammanhanget.

Glöm NATO i Ukraina.

Polen har NATO:s andra största armé, efter USA.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RomanticDreams
Låt oss höra hur du resonerar.
Vad innebär nyanserat för dig?

Har skrivit det i flera inlägg nu, bara att läsa.
Om du är för lat, så kan jag göra en kort kort sammanfattning är dig;
Jag tänker inte glädjas åt unga rekryter dör i ett helt meningslöst krig, då de i synnerhet inte fått tydlig information om var/vad de ska göra.
Citera
2022-03-21, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Trevligt folk.

Helt i linje med hur femtekolonnare behandlas i de flesta krig.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Trevligt folk.

Ja, femtekolonnare är olustigt.
Citera
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Nej, det var splittringen av forna östsstater och sen att dom ingick i NATO och blev fiender till Ryssland istället för vänner, det där som vi alla borde vara i Europa. Ut med NATO och in med en militärallians baserad på EU så vi kan kan sköta det mesta själva utan USA:s "hjälp". Sen finns det säkert dom saknar Sovjet, Biden och gänget gör det verkligen, kallakrigetnostalgikerna.

Ukraina har historiskt haft flytande gränser och sist gav Sovjetunionen en hel del som inte hör till dom. Var gränser ska gå kan alltid diskuteras. Själv tycker jag att Krim ska bli autonoma tillsammans med utbrytarregionerna med Ukraina som jurisdiktion. Folk kan även senare göra en ny folkomröstning som världen kanske kan acceptera. Flottbasen på Krim och land runt den kan Ryssarna få eller hyra igen på obegränsad tid som det är på Kuba för USA.

Försök att få in i skallen att om man inte respekterar sin grannes säkerhet så blir konflikt. Detsamma gäller USA:s grannar och andra intressen USA dom ha runt om i världen. Alla länder måste tänka sig för innan dom går in i allianser. Att välja själv och fri vilja är något idioter tror på.

Sovjetunionen har aldrig respekterat sina grannar och är själva anledningen till att dessa forna självständiga länder behöver en försvarsallians.

Hade inte Sovjet tillåtits erövra dessa fria länder och tvinga in dem med våld i en union de inte ville vara en del av hade intresset för Nato för Rysslands grannländer varit obefintlig.
Citera
2022-03-21, 23:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Nej, jag tycker inte att ryssar är världens avskum. Jag har ryska vänner.

Ryska arméns mördare däremot, har jag inget till övers för. Och jag ser gärna att den ryska armén fortsätter att förinta sig själv.

Återigen, du drar hela ryska armén över en kam. Det är i det ögonblicket du gör dig själv efterbliven i mina ögon och inte värd att diskutera med.

Har inte alla dina ryska vänner sagt att det även finns vanliga ryssar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in