2022-03-21, 22:32
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du vet att det inte blev något med planen? Polens utspel var noll förankrat i USA.
Jag vet att det inte blev något med planen.

Jag var otydlig, men det var tänkt som en parallell för att belysa hur jag menar att polackerna lirkar med amerikanerna för att som Nato-medlem kunna stötta Ukraina utan att amerikanerna tvingas in i en direkt konfrontation med Ryssland.

Det här i kväll är ännu ett polskt utspel.
Citera
2022-03-21, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Azov har ca 1000 soldater kvar i Mauripol. Några reguljära styrkor finns kvar med. De är välutrustad men numrären säger att om inget drastiskt händer lär Mauripol vara ryskt rätt snart. Men de lär ta rejält med ryssar med sig i fallet.

Ukraina har väl 3 hela brigader, azovbataljonen samt lite inkallad milis i Mauripol. Borde vara minst 10 000 soldater (minus de som redan stupat).
Citera
2022-03-21, 22:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Har ryssarna börjat cyberattackera Flashback ? Varit nere i flera omgångar idag.

Med största sannolikhet så skiter ryssarna fullständigt i flashback...
Citera
2022-03-21, 22:36
Medlem
sneebeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Varje dag är det snack om hur ryssarna åker på stryk.

Är det verkligen så?

Här är en YT från en som sitter mitt uppe i kriget som förklarar lite vad som händer och sker i Ukraina. 1tim 15 min men sevärd med hans egna reflektioner.

https://www.youtube.com/watch?v=3rZK7o-pyw8
Citera
2022-03-21, 22:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Är det verkligen så?

Japp. Hela regementen utslagna. Allihop i ett elitregemente dog den 17e utom en soldat som blev tillfångatagen. Ryssarna har inte gjort några framsteg på två veckor. Vi ser motoffensiver över stora delar av Ukraina.
Citera
2022-03-21, 22:38
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Problemet är att vi inte vet om ryssland varit ärliga eller inte i sin rapportering likväl som vi inte vet om Ukraina varit det.
Det enda man har att gå efter är de siffror som rapporteras och därefter tolka informationen med skepsis åt båda håll.

Behövs det fler trupper?
DPR har beväpnats med allt fungerande som beslagtagits från Ukrainska styrkor och för nu en större roll än tidigare.
DPR sprang tidigare omkring med gevär från tidigare världskrig men har nu beväpnats med all möjligt utrustning, däremot är jag tveksam till att de är utbildade och kan använda all utrustning.

Tillägg med ett videoklipp till mitt tidigare svar till dig, som underlag till varför jag tror ryssarna anser sig behöva mer.

Robert Terkla, fd prickskytt och infanterist i amerikanska armén. Han är välinformerad och förefaller sitta på stadiga källor, har i andra videos bla visat militära satellitbilder han erhållit.
Här en lägesbild från igår:
https://www.youtube.com/watch?v=8iLiSMNFwxg
Citera
2022-03-21, 22:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Anledningen till att du aldrig rapporterar egna förluster över okrypterade kommunikation men utan problem rapporter fientliga förluster över okrypterad kommunikation.

Fienden känner naturligtvis till sina egna förluster men kan bara uppskatta dina.

Det är ju media som går ut med antalet döda, men bara på ryssarnas döda
Citera
2022-03-21, 22:39
Medlem
Frickys avatar
Citat:

Är det verkligen så?
Det kan mycket väl stämma, men folk glömmer lätt att sätta det i perspektv med hur många soldater Ukrainas förlorar varje dag.
Citera
2022-03-21, 22:39
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:

Är det verkligen så?

25 000 man i förluster på tre veckor är ordentliga förluster. Andra siffror antyder att den verkliga siffran är dubbelt så hög och då är 25% av trupperna döda, sårade eller tillfångatagna. Det säger sig självt att förband som lidit såna förluster inte har något vidare stridsvärde.

Rysslands problem är rätt uppenbart det att även om de skulle lyckas erövra hela Ukraina så måste de hålla landet också och det kan bli rätt jobbigt. Glöm inte att än så länge är kriget på i den förment ryssvänliga delen av landet.
Citera
2022-03-21, 22:40
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteriorDecorator
Med största sannolikhet så skiter ryssarna fullständigt i flashback...

Med största sannolikhet är det inte alls sant med tanke på hur många uppenbara rysstroll det finns här. Med tanke på hur många edgelords som tror de är smarta om de köper rysk psyops de lyckats övertyga så skulle det varit väl investerade pengar om någon på Flashback hade betytt något.
Citera
2022-03-21, 22:40
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Det kan mycket väl stämma, men folk glömmer lätt att sätta det i perspektv med hur många soldater Ukrainas förlorar varje dag.

Lite annorlunda om du frågar mig, rySSen strider för ett luftslott som inte finns, ukrainarna strider för sitt land. Jämför Vietnam kriget bara, där vietnameserna hade katastrofala förluster men ändå fick dom ut USA.
Citera
2022-03-21, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobthebear
Jo verkar ju vara så, deras plan från början var ju typ att ha 2500+ såna där fram till 2025, men det lär dröjja till minst 2030 nu ist.
Deras support fordon som vissa kallar "Terminator" som ser jävligt bra ut verkar ju heller inte finnas i stora antal eller vara i bruk i krig

2500 Armata? Tror jag inte mycket på. Planen var väl innan kriget att påbörja låg produktion nästa år, kanske några hundra fram till 2025.

T-73B verkar vara totalt skit om man ser vad som händer i Ukraina. Har sett filmer där Ukraina slår ut dessa vagnar med en 30mm kanon bara genom att sikta på rätt ställen. Det ska man inte kunna göra mot en modern stridsvagn. #T-72 är skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in