2022-03-21, 11:15
Medlem
qwerty-66s avatar
Ingen vill köpa ryskt guld :-)

https://www.businessinsider.com/russia-has-140-billion-gold-stash-that-no-one-wants-2022-3?r=US&IR=T
Citera
Medlem
Ska idioten öppn börsen idag
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Vilka resurser? De behöver knappast använda kärnvapen för att bomba sönder varenda större stad.

De behöver flyg/robotsystem för att utföra attackerna, flyg behöver konstant underhåll och bränsle. Med artilleri behöver de frakta ammunition samt vakta och flytta sina artilleripjäser om de inte ska bli utslagna och logistik är inte Ryssarnas starka sida. Kanske har man tusentals kryssningsmissiler som man kan sätta in närsomhelst, men jag tror att man endera sparar dem för att kunna möta verkliga hot eller att man helt enkelt inte har den kapaciteten.

Skulle det utbryta oroligheter i säg Tjetjenien/Dagestan, hur kommer man kunna hantera det?

Nöter man ner armén totalt samtidigt som man skiter i sin egen befolkning så har man inget att slå ner uppror med. Det är en sak att hota grannländer med kärnvapen, men kärnvapen mot inre oroligheter?
Senast redigerad av RMgX 2022-03-21 kl. 11:18.
Citera
2022-03-21, 11:16
Medlem
baggebo1s avatar
Så här ser de ukrainska hollywoodnazisterna ut. Nu flyr de till Polen:

https://twitter.com/MapsUkraine/status/1505846864322699267
Citera
2022-03-21, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Ska idioten öppn börsen idag

Bara köp med statsobligationer, inte aktiemarknaden, men hade vart kul att följa..
vill han skjuta på det för att hoppas att färre säljer ?
Citera
2022-03-21, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det fetade först : Ja, detta Ukraina genomgår nu kommer att ena landet, utan tvivel. Finns ingen tvekan om var framtida hot finns. Sedan tror jag relationerna Ukraina/Polen kommer att bli lika tighta som USA/Storbritannien.

Men jag måste fråga dig en sak : Tror du att Ukraina kan vinna detta krig, få Ryssen utkastad ? Om inte.., vad tror du är det bästa Ukraina kan få till på "slagfält Ukraina" ?

(Vi ser väldigt lite utav Ukrainska förluster på film, de är även utslitna misstänker jag)

(Och bara så det är sagt ifrån mig, så att det inte finns något tvivel : Putin har startat detta helt meningslösa krig, och det är hans ansvar fullt och fast ! Om 50 år kommer det att stå i historieböckerna att det var han som förstörde syskonrelationen mellan länderna)

Om ryska folket får reda på sanningen ja så vinner Ukraina detta krig. Jag tror att hemmafronten vacklar redan nu när dom inser hur stora förlusterna är och hur onödigt det var att gå in med trupper. Ryssland kommer att stanna i utvecklingen nu när det hos den yngre generationen inte finns något framtidshopp. Jag tror också att Ukraina sätter upp fler och fler trupper, man har en stor reserv och man lider ingen brist på vapen. Men visst skulle man behövt ha ett luftherravälde, där är dom lite svaga trots Erdogan-drönare.

Leve Erdogan och leve Polen!!!! Vi måste omvärdera Erdogan och välkomna turken, ja det sista var ett skämt, men ändå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
kommer det några nya sanktioner eller är det samma som för 5-6 dagar sen?

Det kommer mer ju längre putin trilskas.

sanktionerna kan tyckas allvarliga (och de är de ju), men de omfattar än så länge inte speciellt mycket för befolkningen (iför så blir det ju svårt att köpa dessa importvaror om rubel-ekonomin krashar.

men tex

-dassppapper (ca 15m ton) och utsäde, mellan 40%-80% av allt utsäde i ryssland är import.

hade ju förändrat den ryska vardagen radikalt.....
Citera
Medlem
En annan fråga jag funderar över, om ekonomin rasar i Ryssland kan de finnas planer från oligarkerna och folket att avsätta Putin på något sätt? Finns säkert någon tjetjen som är redo att offra sitt liv för ett par miljoner dollar.
Citera
2022-03-21, 11:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det var fel av USA och England att inte genomföra skarpa åtgärder när ryssland bröt budapestfördraget 2014.

De hade (likt ryssland) förbundit sig att skydda Ukriana i utbyte mot att de blev "kärnvapenfria" (i rysslands fall så var kravet att ukraina lämnade över alla sina kärnvapen till ryssarna)

Det är bra att så inte är fallet denna gång och att man (tyvärr på ukrainska barns bekostnad) lärt sig att det inte är lönt att behandla ryssland som den mongolida lillasystern.

så nu ryker västs stöd, inget mer MFC status för ryssland, sanktioner tills det faller samman.
Tror att ryssens isoloering blir hårdare än nordkoreas innan de släpps in i värmen igen.

Ja jag hoppas väst inser att det inte bara är en fråga om att Putin skall avsättas av sina egna utan hela den militaristiska och imperialistiska gruppen bort honom måste rensas bort. Ryssland måste lära sig att de bara är ett land bland andra och inte har rätt att mörda invånarna i andra länder. Ryssland måste lämna Krim, Donbas, Kaukasus och Moldavien. Ryssland måste avmilitariseras.
Citera
2022-03-21, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
På vilket sätt?

Banker har ganska mycket av sitt kapital i aktier och andra investeringar på börsen. I Ryssland också, precis som i resten av världen. Om dessa investeringar visar sig vara värda mycket mindre än man tidigare trott så har banken mindre kapital än de räknat med. Kanske inte tillräckligt för att täcka utestående skulder och förpliktelser. Och man kanske inte låta folk ta ut pengar, ens i rubel, från bankomaterna.

Tänk Lehman Brothers. Fast begränsat till Ryssland, och på flera banker samtidigt.

Jag skulle misstänka att man trycker nya rubel på Zimbabwe-nivå i detta nu och helt struntar i möjligheten att växla rubel till andra valutor. Men vi får se vad som händer.

Kanske kommunismen till slut inträffar i Ryssland och pengar inte behövs längre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Tror inte Polen glömt avrättandet av dess officerskår. Samt Ukrainas etniska
rensningar av polacker.

Snarare tror jag att polackerna vill hålla i gång kriget så länge som möjligt.
Två historiska fiender blir försvagade.

Hela företeelsen är väldigt "läglig" för såväl Polen som Ungern,, fokus tas från deras skojerier och stölder av EU medel. Polen var precis på gränsen att tappa alla EU bidrag eftersom deras författning var i strid med EU.
Citera
Medlem
MSM gör sina falska intervjuer från de ryska säkerhetszonerna i Mariupol i Ukraina. De skulle inte vara säkra i den ukrainska sidan och de vet det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in