2022-03-21, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Fel ja delvis men nu pratar jag om ansvar.
Hur kan det vara någon annans fel när lill-tsaren Puttler invaderar Ukraina? När skitstöveln i Kreml gjorde den största felberäkningen en människa gjort i modern tid? När han får Jeltsin och Idi Amin att framstå som genier i jämförelse?

Givetvis har både FSB och armén framhållit sina fördelar på ett sätt som kanske inte hade bäring i verkligheten, men invasionen av Ukraina, liksom den tidigare invasionen 2014 och invasionen av Georgien 2008, är Puttins beslut och kan inte lastas någon annan.
Citera
2022-03-21, 10:51
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Svenska AT4 nu framme vid Donetskfronten, redo att övertas av DPR:s armé.
https://t.me/intelslava/23057
Det var inte mkt man såg där. Var det ens CS versionen? Och var den inte redan avfyrad?
Citera
2022-03-21, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
https://sv.wikipedia.org/wiki/Demokratiindex

?
Citera
2022-03-21, 10:53
Medlem
shoottheelkss avatar
Binkov's Battlegrounds, 26 jan 2022
What might happen if Russia does attack Ukraine?
https://www.youtube.com/watch?v=Z9c_HhpvBpg

Han prickar in så gott som alla rätt.
Citera
2022-03-21, 10:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Deodorant
Stalingrad II ?
Så din killgissning är att belägringen kommer ta runt 900 dagar om invasionsarmén lyckas omringa Kiev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bel%C3%A4gringen_av_Leningrad?wprov=sfti1

Mitt förslag är att om inte invasionen helt har gått i stå närmsta veckorna så är planen samma som i andra kriget i Tjetjenien där huvudstaden nästan helt jämnades med marken med urskiljningslöst användande av artilleri.

Om jag skriver Stalingrad menar jag Stalingrad, inte Leningrad!!

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Stalingrad
Citera
2022-03-21, 10:55
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
UK Ministry of Degence skrev om det där ’armarna’ härom dagen. De menade att ryssarna hade svårt att manövrera utanför vägnätet. Det var naturligtvis en bidragande faktor till det oväntat långsamma avancemanget.

Det är ett sårbart sätt att ta sig in i landet.
Ja, det låter väldigt osäkert. Svårt att skapa en bredare front på det sättet. Det är antagligen därför ryssarna endast håller delar närmare gränsen.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Då skall detta bli normgivande i framtiden att ett land kan hota med militär för att skapa stater som lyder? Stoppas inte detta nu så blir framtiden synnerligen mörk. Det borde räcka att vi har inhemska förrädare i hela Europa som vill montera ned nationerna, nu skall vi ha en "stormakt" dessutom som förstör. Men nej den ukrainska nationalismen kommer att förstärkas. Länge leve Polen.

Det fetade först : Ja, detta Ukraina genomgår nu kommer att ena landet, utan tvivel. Finns ingen tvekan om var framtida hot finns. Sedan tror jag relationerna Ukraina/Polen kommer att bli lika tighta som USA/Storbritannien.

Men jag måste fråga dig en sak : Tror du att Ukraina kan vinna detta krig, få Ryssen utkastad ? Om inte.., vad tror du är det bästa Ukraina kan få till på "slagfält Ukraina" ?

(Vi ser väldigt lite utav Ukrainska förluster på film, de är även utslitna misstänker jag)

(Och bara så det är sagt ifrån mig, så att det inte finns något tvivel : Putin har startat detta helt meningslösa krig, och det är hans ansvar fullt och fast ! Om 50 år kommer det att stå i historieböckerna att det var han som förstörde syskonrelationen mellan länderna)
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Hur kan det vara någon annans fel när lill-tsaren Puttler invaderar Ukraina? När skitstöveln i Kreml gjorde den största felberäkningen en människa gjort i modern tid? När han får Jeltsin och Idi Amin att framstå som genier i jämförelse?

Givetvis har både FSB och armén framhållit sina fördelar på ett sätt som kanske inte hade bäring i verkligheten, men invasionen av Ukraina, liksom den tidigare invasionen 2014 och invasionen av Georgien 2008, är Puttins beslut och kan inte lastas någon annan.
Du menar När Clownen i Kiev gjorde den största felberäkningen en människa gjort i modern tid och trodde på USA löfte om hjälp om björnen kommer
Citera
2022-03-21, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Kremlin issue a series of claims as the war in Ukraine enters day 26

The Kremlin have just issued a series of statements amid the escalating crisis in Ukraine.

Here is a list detailing what they have claimed:

Claims that Russia is not allowing Ukrainian civilians evacuate are "lies";
Countries that have influence over Kyiv should use that to make Ukraine "more constructive" at peace talks;
Talks with Ukraine are not as progressive as they want them to be;
Nationalists in Ukraine are stopping civilians from fleeing via the humanitarian corridors provided and pressure should be put on Kyiv to resolve this;
There is "no basis" for a possible meeting between Russian president Vladimir Putin and the Ukrainian leader Volodymyr Zelenskyy;
Russia is ramping up efforts to work faster on negotiations;
An oil embargo would hit Europe's energy balance while the United States would lose nothing in the event of an embargo.
Om det kommer från Kreml så är det en tydlig bekräftelse på att ryssarna systematiskt saboterar de civila korridorer som satts upp, att Ryssland fortfarande kräver att bli behandlas som en stormakt vid förhandlingsbordet, att Puttler vet att Zelensky kommer köra över honom i en förhandling och att Europa klarar sig bra utan rysk oja, men att Puttler blivit kinesernas lilla bitch vad gäller råvaror till halva priset.
Citera
2022-03-21, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Nej, jag är vuxen.
Men ett folks gemensamma vilja för frihet ska inte underskattas.
Den springande punkten är fortfarande. ..vad fan har ryssarna i ett främmande land att göra?

Ett axplock av anledningar.
Ungefär samma som USA i 82 främmande länder.. Ryssarna vi säkra sitt land,, medans USA/ UK är ute efter att stjäla andras tillgångar. Ryssland stoppar nu från att historien upprepar sig.
Citera
2022-03-21, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
De kommer köra en "This is Sparta!"
De kommer för evigt ha min respekt för sin starka vilja att försvara sin sak.

Senaste bildunderrättelserna visar på att fronten är flyttad närmre de centrala delarna och det innebär även att boxen att lägga indirekt eld över minskar.

Hur mycket jag än vill att de lyckas försvara staden till krigsslutet så börjar det ju bli tungt. Men att de hållit ut så många veckor sätter ju en ny standard för andra städer att ta efter.

Zaporizhzhia (staden..inte kärnkrafverket) borde vara next up då ryssen friat upp manöverförband (och det sker nog tyvärr snart) men det är en ännu större stad med ungefär samma mix av rysktalande och ukrainsktalande och de har haft längre tid på sig att förbereda sig och har antagligen laddat upp med mer luftförsvar och NLAWS än vad Mariupol han med innan de blev helt omringade.

Jag vet inte när Mariupol faller men om ingenting radikalt sker med brytande av blockad eller annat stöd så är det nog snart över.

Rysstrollen sa att det snart var över redan för 2 veckor sedan. Då var det helt substanslöst.

När sa Ryssarna att det skulle vara över i Aleppo när man drev ut IS ?
Dom sa att det är över när det är över.
Citera
2022-03-21, 10:59
Medlem
baggebo1s avatar
Tre nätter, tre volontärbaser utslagna:
Citat:
At least 2 Kalibr missiles targeted a foreign mercenary military camp in Rivne area west of Ukraine, allegedly killing over 100 mercenaries.
https://twitter.com/MapsUkraine/status/1505830385191686144
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in