2022-03-21, 00:38
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Så Azov-bataljonen har gjort slut på alla tillgängliga ryssar, så nu ska istället araberna försöka ta vid där ryssarna misslyckats?

Dom har utan tvekan sänkt flera tusentals ryssar. Ryssland måste ta in sitt folk ifrån Syrien och de ryktas även om araberna ska in för att deras invansionsstyrka på 200000 man är helt inkapabla att göra något avsevärt mer på slagfältet.

Även trupper ifrån stilla havet förflyttas mot Ukraina för att fylla på som kanonmat!

Ska vi gissa på en hundra tusen döda ryssar om de fortsätter i samma veva om sisådär 2 månader ?

Räkna med att minst 300000 ryssar har lämnat Ryssland sedan hela invasionen började. Ryssland börjar att avbefolkas och Ukrainarna hjälper till på hemmaplan.

Geopolitiskt är detta KATASTROFALT för Ryssen.
Citera
2022-03-21, 00:39
Medlem
Den ukrainska generalstaben skriver att utanför Kiev har idag det 6:e ryska pansarregementet blivit helt tillintetgjort. Rapporterat den 20 mars.

Det kan vara samma nyhet som kom tidigare men man talade om en division istället. Ett pansarregemente skall röra sig om 40-50 stridsfordon.
Citera
2022-03-21, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Att det ens finns individer som kan rättfärdiga en invasion av ett suveränt land år 2022 med tusentals civila offer är skrämmande.
Där en galen man dessutom hotar världen med kärnvapen.

Ryssland skulle kunna göra vad som helst och vissa foliehattar och "MSM"-hatare skulle applådera och komma på ursäkter för precis allt.

Det var Putin själv som förde Ukraina närmre Nato. Opinionen var låg och natomedlemskapet var lagt på hyllan. Men det ändrade Putin när han annekterade Krim och intog donbass/luhansk med ryskstödda separatister.

Det går precis lika snabbt att skicka en robot ifrån Lettland till Moskva som ifrån Ukraina. Kärnvapen finns heller inte utplacerade i någon av baltstaterna utan endast i ett fåtal medlemsländer.

Det är Putin som ser spöken och att ens tro att Nato skulle genomföra en oprovocerat attack emot ett kärnvapenland är befängt. Särskilt inte när de inte rör ett finger militärt även efter Ryssland invaderat Ukraina då de har all chans i världen att rättfärdiga en attack.

Din fjant, vart har jag rättfärdigat kriget? Jag håller inte med om kriget och jag avslutad med att säga att USA vann, det är alltså dåligt från Ryssland. Jag förklarade varför Ryssland agerade så, jag har inte sagt att det är bra eller dåligt.

Du får kolla på vice videorna jag länkade till för att se hur Ukraina behandlade Ryssarna i Ukraina.
Citera
2022-03-21, 00:40
Medlem
Citat:
Nog det mest korkade inlägg jag läst och då finns det många att välja emellan.

Att ens försöka kalla den ryska invasionen lyckad är absurt. Två större städer intagna efter snart 30 dagar. Kiev är inte helt avskuret än och har fortfarande tillgänglig logistik in.

Ryssland har försökt med flertalet offensiver i flertalet städer som slagits tillbaka. Flertalet ukrainska städer är fortfarande helt orörda.
8000+ döda soldater och materiell för hundratals miljarder förstört. Flertalet nya stridsplan och helikoptrar nedskjutna.

Övergivna fordon, soldater som tigger bränsle och mat. Fordonskolonner packade som sillar. Det logistiska och taktiska misslyckandet är ett faktum.

Det behövs verkligen ingen vinkling för att själv se det ryska misslyckandet.

Det får helt enkelt inte se ut på detta viset särskilt inte om man utger sig för att vara en de mäktigaste krigsmakterna i världen.

Ryssland kommer förmodligen lyckas i längden, något annat vore ett av de största militära fiaskon l Rysslands historia men det betyder fortfarande inte att deras invasion har varit lyckad, utan långt därifrån.

Varför skulle de lyckas i längden? Väst fortsätter bara att slänga in nlaw, javelins stingers etc.

Ju längre tiden går ju sämre för Ryssland. Sanktionerna lär ju märkas alltmer också.
Senast redigerad av NisseD 2022-03-21 kl. 00:48.
Citera
2022-03-21, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det ser ut som rött bläck som sprider sig. Mitt intryck är att ryssarna rensat ett antal motståndsfickor som legat insprängda i det röda, och egentligen borde de fokusera på att stärka sitt grepp där i stället för att ge sig ut och åka igen. Men de har ju sina strategier som ger lite klåda i huvudet på en del av oss...

Nu är det väl Mariupol som ska erövras, kosta vad det kosta vill. Fan vet om det inte är färdigt sedan. Landstigningen i Odessa verkar ju inte ens ukrainarna bekymra sig om längre.

Ingenting är färdigt för det är folkliga protester i olika områden och den ukrainska armén stärks hela tiden.
Dom har framgångar norr om Kiev bland annat. Genom att dom kan besegra ryssarna på dessa ställen kommer dom inte att gå med på en fred som innebär förlorade områden.

Detta är ett otroligt kostsamt krig och det kommer att sätta sina spår inom Ryssland där många vill lämna landet. För det finns ingen framtid.
Citera
2022-03-21, 00:45
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Din fjant, vart har jag rättfärdigat kriget? Jag håller inte med om kriget och jag avslutad med att säga att USA vann, det är alltså dåligt från Ryssland. Jag förklarade varför Ryssland agerade så, jag har inte sagt att det är bra eller dåligt.

Du får kolla på vice videorna jag länkade till för att se hur Ukraina behandlade Ryssarna i Ukraina.

Du är en fjant och en sorglig individ som rättfärdigar en invasion av ett annat suveränt land.
Din historik säger något annat
"Hade Ryssland väntat lite till hade man haft NATO i Ukraina och då är det för sent.
Krig är hemskt men ibland är det nödvändigt, hade han väntat lite till hade han haft NATO i arslet."
Citera
2022-03-21, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tänk att så lätt gå i fällan och tro på den slipade skådespelaren Zelenskyj med hans t-shirt, skäggstubb och teatraliska grimaser. Gick du på drama-queen Gretas ”How dare you?”-tal också?

Nyss läste jag också något om att han håller på att göra sig ovän med Israel ovanpå allt annat.

Grabben ”next door” som verkligen tycks vara en schysst snubbe, ja ja. Någon skrev här på Flashback att han dessutom hade sjungit med sin fru och tog det som bevis för något gott

Nej, det hälsar Putin inte alls. Det vågar jag garantera tills du kommer med bevis. Men vill du göra dig löjligare än nödvändigt så kör på bara.

Ja, det finns någon slags naiv tro att om bara Putin får en kula mellan ögonen- ja, då kommer allt att bli bra som genom ett trollslag. Då tar kriget slut, demokratiska val kan hållas och landet få en god och klok ledare. Typ Zelenskyj, som spelar piano med nerdragna brallor och vågar visa sig utan slips. Eller ännu bättre, Navalnyi. Om Putin motarbetar honom så måste det ju bero på att han är en stjärna. Anklagelserna om att han är en högavlönad agent för USA är förstås baaaaara propaganda. Navalnyi är god och en lysande politiker, punkt och slut.

Det finns andra som säger att Ryssland tvärtom riskerar att hamna i ett maktvakuum med allt det kan innebära. Strider mellan utbrytarrepubliker, kanske, inbördeskrig och USA som lägger sig i och ska utse egna marionetter.

Samma personer som tror att kriget upphör så fort Putin försvinner från makten tycker också att ryssarna (alla) ska straffas och lida för detta krig ”på obestämd framtid”. Det här är alltså inga snälla människor vi talar om. Deras förmåga till logiskt tänkande är inte heller mycket att hänga i granen.

Det påstås ibland att ryssarna välkomnar att ha och se upp till en stark ledare. Att de föredrar det i stället för det styrelsesätt, och de svaga politiker som vi ser alltför många av inte minst här i Sverige. Som du skriver känner de sig också utfrusna av väst, på goda grunder kan man tänka. Men västvärlden, som den brukar beskrivas, består bara av 1/8 av världen. Så nu väljer de kanske att ändå vända ryggen åt oss.

Vem som blir den eller de största förlorarna återstår att se. Det kan bli så att västvärldens sanktioner biter oss själva där bak. Med inflation, ökad arbetslöshet och ökad konkurrenskraft och hundratusentals, kanske miljontals flyktingar att försöka ta hand om.

Oj vad mycket du skriver. Jag gillar att ukrainska förhandlare kommer helt vardagsklädda nästan som om dom varit på ett ölschapp innan. Jag gillar den framtoningen.
Gretas "how dare you" använder jag själv mot sossemaffian.

Det var dumt gjort av Zelenskij att hålla tal inom Israel eller för Israel. Han borde jobba för sitt land dag som natt och inte stöta sig med en del Israeler.
Ukraina är nog ändå ett populärt land för Israelerna idag liksom jag tror Turkiet ser upp till Israel.
Citera
2022-03-21, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vividcarrot
Ryssarna tog i princip all den mark de behövde under första veckan, och Ukraina är ett stort jäkla land. Nu har de kittlar lite överallt där stor del av ukrainska soldaterna håller till, allt eftersom så kommer de ge upp då de saknar förnödenheter, värme, energi, ammunition, vapen och mat. Folk tror att detta är som ett spel, där man behöver ta över hela landet, men detta är efterblivna påståenden ifrån människor som inte har en aning om vad de pratar om.

Vapenkranen från väst har ju ryssarna inte klippt.
Så länge den fortfarande är öppen behöver Ukraina inte oroa sig över tillgång till vapen och ammo.
Mat, vatten och bränsle har de också fått den vägen har jag för mig.
Senast redigerad av PackMan123 2022-03-21 kl. 00:52.
Citera
2022-03-21, 00:50
Medlem
geir44s avatar
Kom ihåg att dom centrala delarna av Ukraina är tunt befolkat. En pincer movement rakt över mot Dnpro räcker för att i praktiken vinna kriget österut av Kiev.
Citera
2022-03-21, 00:50
Medlem
Kedoslavs avatar
1,000 casualties (KIA and WIA) a day, as Western intelligence says, is Russia’s worst rate of military losses since the 1945 Battle of Berlin.

https://mobile.twitter.com/IAPonomarenko/status/1505604753719500806
Citera
2022-03-21, 00:51
Medlem
Citat:
Du är en fjant och en sorglig individ som rättfärdigar en invasion av ett annat suveränt land.
Din historik säger något annat
"Hade Ryssland väntat lite till hade man haft NATO i Ukraina och då är det för sent.
Krig är hemskt men ibland är det nödvändigt, hade han väntat lite till hade han haft NATO i arslet."

Ryssland har exakt noll att frukta från NATO, det vet Putin, och alla normalbegåvade också

Ryssland har kärnvapen, punkt slut
Citera
2022-03-21, 00:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G2GO
Säg att kriget tar slut och Ukraina förblir som det är. Hur går befolkningen tillbaka till att leva som de gjorde? Hela städer och dess infrastruktur är helt sönderbombat och allt måste ersättas. Detta har ju byggts upp under decennier. Kommer det dit 1000 grävmaskiner och börjar riva för att sedan bygga nytt? Eller kommer byggnaderna förbi ruiner/Spökstad?

Det kommer nog bli någon form av Marshallplan för att bygga upp landet som med Tyskland efter andra världskriget. Det kommer ta tid innan alla flyktingar kan återvända om deras hus är bombade. Eller så blir det som på Balkan att de bara återvänder för att åka på semester och bygga ett hus för pensionen.

Det kommer inte förbli ruiner utan man kommer gradvis bygga upp det igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in