2022-03-20, 15:59
Medlem
Zelenskyj är redo för att förhandla med Ryssland men han varnar också för att "det här blir ett tredje världskrig" om förhandlingarna misslyckas, rapporterar CNN.

– Jag har varit redo under två års tid. Utan förhandlingar kan vi aldrig avsluta det här kriget, säger Zelenskyj i intervjun med CNN.

Om inte den här jävla idioten slutar hetsa och indirekt försöka få till 3 världskrig samt inkludera NATO i konflikten är det hög tid att väst skiter i honom.

Så jävla trött på hans hetsande och snack om 3 världskrig. Ska hela världen behöva gå åt helvete på grund av ett skräpland.

O nej jag hatar fittan Putin också. Hade gärna sett det gå helt åt helvete för ryssen.
Citera
2022-03-20, 15:59
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad är det för säkerhetsgarantier det pratas om?

Ställer Ukraina krav på ryska säkerhetsgarantier?

Det finns väl inte en enda garanti från ryskt håll som är värd något i realiteten?
Neutralitet, demilitarisering och säkerhetsgarantier från Ryssland låter som en fruktansvärt dålig kombination om man är sugen på att ha ett självständigt Ukraina om några år.
Citera
2022-03-20, 16:00
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Ukraina fick "säkerhetsgarantier" utav Ryssland på 90-talet om dom gav dom bort sina kärnvapen till dom. Så mycket kan du lita på Ryssen
Och sedan gick Ukraina bakom Rysslands rygg och bröt avtalet?
Citera
2022-03-20, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
“You’re fighting a real country, with a real army and heavy weaponry – all conducted by a crazy man”.

Ett citat från artikeln. Galne mannen är Putin såklart.

Var någonstans stod det "överlägsen taktiskt förmåga". Det står "superb, inte "superior".

Från dansk media (låst artikel såklart)

Citat:
Først da han ankom til Ukraine, blev han rystet.

Ikke over de blodige russiske bombardementer, men over den ukrainske hær. Efter ni timer på ukrainsk jord vendte han om på hælen.

Du verkar ha tillgång till artikeln i Economist. Kan du citera lite mer? Hans historia verkar vara lite anonym i media.
Citera
2022-03-20, 16:01
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Jag är som etnisk svensk och svensk nationalist opartisk i denna konflikt men efter sett ett antal stridsbilder och videos över Ukrainska förluster så är de ohållbara i längen. Ryskt flyg och missiler bombar i princip utan motstånd och hela militärbaser sprängs sönder. Ukraina saknar effektivt luftförsvar, avgörande i ett krig 2022.
Visst är Ryssland större och har mer att skjuta med.

Men jag tror ändå chansen är stor att kriget blir Rysslands Vietnam. Eller Rysslands Afghanistan.

Detta kan pågå hur länge som helst. Hur länge har Putin råd tror vi?
Citera
2022-03-20, 16:02
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Ukraina fick "säkerhetsgarantier" utav Ryssland på 90-talet om dom gav dom bort sina kärnvapen till dom. Så mycket kan du lita på Ryssen

Finns ingen som tror på sådana garantier längre.
Se hur det gick för Irak och Libyen.
Citera
2022-03-20, 16:03
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Zelenskyj är redo för att förhandla med Ryssland men han varnar också för att "det här blir ett tredje världskrig" om förhandlingarna misslyckas, rapporterar CNN.

– Jag har varit redo under två års tid. Utan förhandlingar kan vi aldrig avsluta det här kriget, säger Zelenskyj i intervjun med CNN.

Om inte den här jävla idioten slutar hetsa och indirekt försöka få till 3 världskrig samt inkludera NATO i konflikten är det hög tid att väst skiter i honom.

Så jävla trött på hans hetsande och snack om 3 världskrig. Ska hela världen behöva gå åt helvete på grund av ett skräpland.

O nej jag hatar fittan Putin också. Hade gärna sett det gå helt åt helvete för ryssen.
Ja, är det inte ett jävla kackel om ett tredje världskrig? Varför skulle det bli det pga. Ukraina? Dels tror jag inte att en Nato-intervention kommer på fråga, är bara Polen som vill, och dels behöver inte en sådan drabbning dra in resten av världen. Inte ens Sverige, om Sverige inte ska in i Nato blixtsnabbt nu plötsligt. OCH NEJ. JAG TROR INTE PÅ KÄRNVAPENKRIG.
Citera
2022-03-20, 16:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Om du kan läsa Finacial Times kan du kanske ta en skärmdump och posta då jag inte kan läsa artikeln.
Här är början av artikeln:

https://www.ft.com/content/8c235262-265e-4318-a925-bc167b83cc3e
Russia and Ukraine “have almost reached agreement” on four critical points of a potential peace agreement, Turkey’s foreign minister said, as fierce fighting continued to devastate the key port city of Mariupol.

Mevlut Cavusoglu told Turkey’s pro-government Hurriyet newspaper that there was a growing “convergence” between Moscow and Kyiv after a bout of intense diplomacy over the past week.

“On important subjects, critical subjects, there is a convergence between the two sides,” Cavusoglu said. “Especially on the first four points we see that they have almost reached agreement.”

A possible agreement would require Russia to announce a ceasefire and withdraw its troops from Ukrainian territory to the positions they had been in when President Vladimir Putin launched a full-blown invasion of Ukraine on February 24.

Some issues would need to be agreed between Putin and Ukraine’s President Volodymyr Zelensky, Cavusoglu said, adding that the two leaders did not appear to have “a negative stance” on that idea in principle.
https://www.ft.com/content/8c235262-265e-4318-a925-bc167b83cc3e

Annars kan du köra den turkiska artikeln i Google Translate:

Son dakika: Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu'ndan Rusya-Ukrayna açıklaması: Taraflar anlaşmaya yakın

https://www.hurriyet.com.tr/gundem/son-dakika-disisleri-bakani-mevlut-cavusoglundan-rusya-ukrayna-aciklamasi-42026229
Citera
Medlem
Sqrbankens avatar
Även om man är djupt kritisk (jag) till den mjuktotalitära utveckling som pågår i väst och aspekter som rör NATO-samarbetet så är naturligtvis främsta prio nu att få stopp på Putin - långsiktigt löser inte detta nånting... utom för kanske, paradoxalt nog, intresserna hos några av de otäckaste av aktörer på västsidan.

Om vi ponerar det bästa scenariot givet knullsituationen som nu uppstått - Putin "avsätts" och operationen upphör - så kommer ett redan genomkorrumperat land (aldrig ifrågasatt tsarromantikernas åsikt på den punkten (men samtidigt sten i glashus etc.)) och dess grupperingar av mindre svärmorsdrömmande karaktär nu istället vara beväpnade upp till tänderna med moderna leksaker.

Detta kommer bli ett problem. Ukrainarna har just nu en gemensam och självklar fiende i Putins mördarmaskineri men jag befarar att det är lätt hänt att vapnena efter ett (fortfarande ponerande) ryskt nederlag riktas mot varandra istället. Ukraina kommer att vara ett betydligt större rövhål än tidigare och en sån miljö missgynnar knappast extremism.

Väst måste redan nu lägga upp en (human och hållbar) strategi inför detta.
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Verkar som att Kina officiellt går ut med att de inte kommer att hjälpa Nazi-Ryssland.

https://twitter.com/SputnikATO/status/1505534548330876932

Chinese people can fully relate to the pains and sufferings of other countries because we will never forget who had bombed our embassy in the Federal Republic of Yugoslavia.
http://www.chinamission.be/eng/fyrjh/202203/t20220317_10652463.htm

Och sen så retade USA upp Kina.
Citera
2022-03-20, 16:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde

Håller med. Ju mer jag forskar i Ukrainas hantering av ryssar inom landets gränser och Azovbataljonen, desto mindre sugen är jag på att ge Ukraina stöd i den här konflikten. Ukraina verkar vara ett riktigt skitland, vilket inte är detsamma som att det är OK att Ryssland invaderar. Men det känns som att försvara Hitler mot Stalin ungefär. Vem vill sticka fingrarna i en sån soppa?
Citera
2022-03-20, 16:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Jag är som etnisk svensk och svensk nationalist opartisk i denna konflikt men efter sett ett antal stridsbilder och videos över Ukrainska förluster så är de ohållbara i längen. Ryskt flyg och missiler bombar i princip utan motstånd och hela militärbaser sprängs sönder. Ukraina saknar effektivt luftförsvar, avgörande i ett krig 2022.

Jag är också etnisk svensk och opartisk. Jag tycker det hittills varit Ryssland som inte bara kört fast. De har helt havererat när det kommer till strategi, logistik, psy op, underrättelsetjänst och allmän förmåga att göra rimliga bedömningar.

En detalj bara, Ryssland verkar efter tre veckors krig ännu inte nått luftherravälde. De har varit tvungna att dra ner på flygoperationerna och fastnat i terrorbeskjutning med artilleri.

Tragiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in