2022-03-19, 21:59
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ryssland verkar ha brist på vapen, Iskanderrobotar ersätts med äldre Tochka-U.
Kaliber med de nya hypersoniska robotarna, frågan är vad som händer när ryssarna även skjutit upp dessa?
Det är en bra fråga.

Putin förväntade sig nog ganska tidigt under kriget att Kina skulle hjälpa dom med leveranser av vapen.

Jag har varit orolig för att ryssarna kommer använda biologiska vapen när dom börjar närma sig en akut brist på vapen.

Men då menar en del att man är en foliehatt.
Citera
2022-03-19, 21:59
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Vad är poängen med hypersoniska robotar som skjuts mot tomma lagerlokaler?
De är förmodligen inte tomma. Eller var, kanske man borde skriva beroende på vilket skick de befinner sig i nu. Var det inte något bergrum som ryssarna siktade in sig på? Där fanns sannolikt Ukrainas wunderwaffe.
Citera
2022-03-19, 22:00
Medlem
Citat:
TOS-1A out of action in Ukraine.

https://mobile.twitter.com/UAWeapons/status/1505271775235809282
finns det tydligare bilder?
Citera
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Här är en kul tråd att läsa om man vill se lite från rysk sida. Ett specialförband som kallas "Vladimir SOBR" nån slags militärpolis låter det som. De har inte haft några förluster på 30 år men verkar nu ha fått ordentligt med smisk av UAF. Lite roliga kommentarer från andra ryssar som tycker att de fick vad de förtjänade haha.

https://twitter.com/ilyakosygin/status/1505223064795160582
Ryskt Specialförband.
Det betyder att de har drivmedel. Och kanske proviant som tillagades för mindre än 35 år sedan
Citera
Medlem
SS70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Ja, men förutom kanske ett halvt dussin blytunga industrier så handlar nog inte om bostäder eller bilar, utan om svedjebränning. Visserligen märkligt att de håller på med det mitt i civiliserade Europa på 2000-talet. Hade bostäder, bilar och andra industrier än de allra tyngsta givit utslag så hade Italien, Grekland och Turkiet också haft fler än en handfull prickar.
Det är inte svedjebränning, du vet väl säkert om EU's hårda utsläppskrav, jämför det med de länder som inte är med i EU på kartan. Så kan nog även du lägga ihop ett och ett.
Citera
2022-03-19, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Jag kom på en sak.
De där supersnabba missilerna som de demat nu sist kan ju knappast förlita sig på annat än GPS-navigering. Tröghetsvarianten med gyron känns väl inte applicerbar i de farterna?

Då återstår det ju bara att endera störa ut satteliterna, eller i bästa fall manipulera dataströmmen så missilerna kommer tillbaka i knät på den som sköt. Man kan kalla trojanen för boomerang. Varsågod, hackers.

Nja.. ICBM-stridsspetsar kommer också upp i väldigt höga hastigheter och de fanns långt innan GPS.
Iofs inte samma precision kanske..
Citera
2022-03-19, 22:03
Medlem
Termos99s avatar
Destroyed Russian military vehicles strewn across Ukraine

https://www.reuters.com/news/picture/destroyed-russian-military-vehicles-stre-idUSRTS6EQ4P
Citera
2022-03-19, 22:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Detta har slagit mig med , tyckte mig höra att de hade 500k vid kriget i Georgien (eller om det var Tjetjenien). Ukraina har dels mer soldater och bjuder där av på svårare motstånd samt är en större landsmassa vilket kräver större antal. Så minst 500k är väl en start. Detta tycker jag då bör ge indikationer på att tanken aldrig var att ta militär kontroll över hela Ukraina, alt att man helt sonika gjorde en missbedömming. Båda två lär väl vara det korrekta svaret. Att man inte hade plan på att ta kontroll över hela landet utan att man trodde det skulle räcka med attt hålla en mindre del för att på sätt få Ukraina att gå med på Rysslands krav. Vi kan ju nu se att inget av detta hittills har uppnåtts (kontrollen i öst är troligen inte helt klar ännu av det man kan se).
Ryssland hade redan tillverkat minnesmedaljer för ex erövringen av Lviv och befriandet av Odessa.
Ryska dårar.
Citera
2022-03-19, 22:04
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ytterligare en högre rysk officer med enkelbiljett till helvetet.

https://mobile.twitter.com/TheDeadDistrict/status/1505276142143647751

Hatten lätt på svaj.

Undrar om de flesta stupar för ukrainska prickskytte?
Citera
2022-03-19, 22:05
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Tycker det rimmar illa med att presidenten i Ukraina är judisk. Hur menar du att de "hyllar ökända folkmördare och antisemiter".

Tyvärr är inlägget en aning märkligt, men du ska få en chans att förklara dig.
Jag behöver inte "förklara" mig, däremot kan jag ta tillfället i akt och ifrågasätta din kognitiva förmåga.

Den judiskättade ukrainske oligarken Ihor Kolomoysky är ökänd för att finansera diverse bataljoner med tydliga nynazistiska förtecken. Inom ramarna för din tankeförmåga är det omöjligt/orimligt.
Det analoga gäller även för Zelensky. Bara för att landets president har judiskt påbrå utesluter det inte (väst)ukrainsk nationalism som av tradition flörtar med nazismen.

Citat:
Profile: Who are Ukraine’s far-right Azov regiment?

The far-right neo-Nazi group has expanded to become part of Ukraine’s armed forces, a street militia and a political party.

These forces were privately funded by oligarchs – the most known being Igor Kolomoisky, an energy magnate billionaire and then-governor of the Dnipropetrovska region.

In addition to Azov, Kolomoisky funded other volunteer battalions such as the Dnipro 1 and Dnipro 2, Aidar and Donbas units.

https://www.aljazeera.com/news/2022/3/1/who-are-the-azov-regiment
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
EU har ett stort matöverskott, så det är mer de fattigare delarna av världen som kommer drabbas. Vilket år tror du att ryssarna har vunnit kriget?

Ok. Hörde på nyheter att viss mat skulle gå upp i pris. Det kanske var fel då.

Amerikaner har ju haft riktigt långdragna krig. Och då frågade inte folk varför kriget inte var vunnet efter 2 veckor.
Ryssland är svagare än USA så det kan ju absolut ta väldigt lång tid.
Citera
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyssKiller
finns det tydligare bilder?

Du kan ju förstora och zomma bilderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto