2022-03-19, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det enda som är bekräftat är att Ukraina har labb för biologisk forskning - precis som många andra länder.

Att Ukraina håller på och tar fram biologiska vapen är ren desinformation och lögn från ryssarna.

Jag är böjd att hålla med dig... Amerikanska senaten ljuger om att det är biologiska vapen.
Citera
2022-03-19, 20:24
Medlem
Kedoslavs avatar
Ifrån Azov Bataljonen i Mariupol ikväll

️Kalyna, ställföreträdande befälhavare för AZOV-regementet om situationen i Mariupol på kvällen den 19 mars 2022:

Totalt, från och med denna timme, under de senaste 24 timmarna, har de irreparable förlusterna av hordbarbarerna nått 50 infanterister, 2 stridsvagnar, 2 pansarvagnar, 1 MTLB och en pansarvagn som de lämnade på slagfältet. Flera lastbilar förstördes också.

Landkomponenten i fiendens hord lider stora förluster. Dessa vildar delar ut vita armband till civila, vilket gör det svårare för vår militär. Men tro mig, orcher, vi förstår var ni är och var ni är civila!

Vi är redo för motattack!
Bara ett steg till befrielsen av söder!
Detta är avblockeringen av Mariupol och verkliga mäns avgörande handlingar!

https://t.me/polkazov/4221

Mariupol har enligt rysstrollen i flera dagar "befriats" av "nazisterna". Men dag på dag skriver dom inlägg ut till världen och ingen västerländsk media har rapporterat att ryssen har intagit Mariupol.
Citera
2022-03-19, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Vilka gjorde det? Sovjetiska kommunister, dvs inkl ukrainska sådana. Vad har det med Ryssland och Putin att göra?

Ukrainska nationalister och regimen i Kiev reser statyer till minne av diverse mördare sedan 2014.
Det är som om Tyskland hade rest statyer och hyllat Heinrich Himmler idag. En surrealistisk tanke, men verklighet i Ukraina.
RySSland och Putin kunde tagit bort dom men dom låter dom stå kvar i oräkneliga städer. Putin lägger ofta kransar vid dess ”monument ”
Citera
2022-03-19, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Ifrån Azov Bataljonen i Mariupol ikväll

️Kalyna, ställföreträdande befälhavare för AZOV-regementet om situationen i Mariupol på kvällen den 19 mars 2022:

Totalt, från och med denna timme, under de senaste 24 timmarna, har de irreparable förlusterna av hordbarbarerna nått 50 infanterister, 2 stridsvagnar, 2 pansarvagnar, 1 MTLB och en pansarvagn som de lämnade på slagfältet. Flera lastbilar förstördes också.

Landkomponenten i fiendens hord lider stora förluster. Dessa vildar delar ut vita armband till civila, vilket gör det svårare för vår militär. Men tro mig, orcher, vi förstår var ni är och var ni är civila!

Vi är redo för motattack!
Bara ett steg till befrielsen av söder!
Detta är avblockeringen av Mariupol och verkliga mäns avgörande handlingar!

https://t.me/polkazov/4221

Mariupol har enligt rysstrollen i flera dagar "befriats" av "nazisterna". Men dag på dag skriver dom inlägg ut till världen och ingen västerländsk media har rapporterat att ryssen har intagit Mariupol.
men du länkar till telegram som är ryssvänligt tror du då någon kommer tro på din trams?
Citera
2022-03-19, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Dessvärre blir det väldigt fel när väst(USA) återigen skall tala om för resten av världen hur dom skall förhålla sig. Ingen annan nation har startat så många krig som USA efter 1945,, och allt för $$$..
Varför har dom så många baser utanför USA ?

Och?

Om du är svensk så vill du ha ett svagt Ryssland. Om du kommer från Mö eller kanske Sydamerika så kan jag förstå att pratar USAs fel. Ryssland är ända hotet mot Sverige.
Citera
2022-03-19, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Vart säger den artikeln vad du påstår. "8:e armén är mer eller mindre utraderad och i upplösning"
Generalen är död, ok?
RT rapporterar om truppförstärkningar och behov av förnödenheter. Ok?

Nu får du tänka själv, om du orkar.
Citera
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Vasilij Zajtsev tänker du kanske på (kom inte på hans namn fullt ut men hade för mig att det var något med "zaj"), han knäppte ett gäng tyska soldarer.

Angående söner till Simo så hade jag inte koll utan var tvungen att googla men det ser ut som att kriget satte käppar i hjulet för eventuella barn (eller förhållande) "He enjoyed working, but he suffered from loneliness and fear; nights were especially difficult for him. However, he had friends and also spent time at his parents' and siblings' homes after the war."

Ah, precis. Jäkla liv ändå, snajpra runt där i en totalt ödelagd stad (Stalingrad). Även om han är ryss så är det imponerande.

Ja just, stackarn. Har mådde säkert inte så bra psykiskt heller, vem fan skulle göra det efter att släckt så många liv.
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blerran
borde inte ryssarna ha 800 000 man till som kan gå in? bara undrar
Skall mobiliseras, mycket känsligt inrikes, skall också utrustas och sändas till fronten.
Putin föredrar också att skicka andra folkslag än ryssar till slakt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Här är en lista på de som dött eller blivit tillfångatagna.

Listan verkar var osynlig :-)
Citera
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Enligt det jag läst om denne man så var han ensamstående hela sitt liv.

Dock hade han en rejält vanprydande skada i ansiktet så då kanske man inte blir så het på singelmarknaden.

En man av få ord & vid frågan om hur han kände inför sin krigstjänstgöring så var alltid svaret något i stil med:
"Jag gjorde endast min plikt."

Han blev väl skjuten i käken av en ryZzzjävel om jag inte minns fel, var borta i typ 10 dagar och var sedan tillbaka i prickskyttet. På det var det väl även den andra gången han blev skadeskjuten så att det var en tuff finne är mer än skäligt förtjänat epitet.

Snubben gjorde som ungarna, satt och käkade snö när han campade för att inte andedräkten skulle synas.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Och det du säger är ju inte sant. Det finns kvar och många medlemmar som sökt sig dit under 2020 och 2021 har redan bevisat vara exakt samma skrot och korn som 2014. Sluta med din propaganda. Låt Azov bli lika mycket gödsel som Ryssarna, men din hjärnkapacitet kanske inte lyckas att inse att världen inte är svart eller vit. Gråskalan är ganska stor.

Jaså det säger du så det är massa västerländska nazister då som sökt sig till Azov och blivit ukrainska medborgare i en opolitiska bataljon där ser man vore intressant med lite källhänvisning på det.
Citera
2022-03-19, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Att Ryssland idag hade kunnat valt en del andra vägar har väl jag också varit inne på men ser man det från Ryska sida och hur Ukraina sakta militariserades för ett krig med Ryssland så kan man förstå angreppet bättre. USA gjorde likadant med risken att Sadam skaffade sig massförstörelsevapen eller försöket att utrota terrorismen dom ansåg utgå från Afganistan. Jag ställer inte upp på några av dessa krig och beklagar dom. Ökad rättvis handel och då beroende av varandra anser jag vara vägen till lugn och fred. Sen finns det ju länder som Nordkorea som tjafsar, Iran och Israel, Indien och Pakistan (Kina) som vi borde lösa upp knutarna för. Ryssland hade varit vårt minsta problem om det nu inte hade varit för detta förbannade NATO och USA fula finger med i allt på detta klot.

Jag skrev ju att oligarkerna och väst girighet blev ett problem för Ryssland. Jag skrev inte att det enbart var väst fel men vi hade kunnat hjälp till mycket mer för att förhindrat plundringen och folks fattigdom som sen ledde till Putin. I vår blinda girighet så skapade vi ett auktoritärt Ryssland istället för att förhindra det (framförallt då landet har så många kärnvapen). Hur det skulle ha gått till är för en annan tråd och dag.

Vad jag vill ha sagt är väl att väst och främst USA skapar dessa ledare eller grupper medvetet eller bara av dumhet. Putin, Sadam, Osama bin Laden, IS osv.

Att ryssarna underblåst och stött väpnad kamp i utbrytarrepublikerna var ju enbart ett drag för att stoppa NATO. Men vet, kanske det hade kunnat hanterats på ett annat sätt. Hur vet jag inte eftersom Ukraina så hårdnackat ville med i NATO och NATO ville in (även om bara med vapen och instruktörer).

Jag tycker kraven från Ryssland är rimliga även om vi lägger dit NATO-frågan och neutralitet. Mest rimligt är väl att hatfulla farliga extremister ska rensas ut ur Ukrainas militär och säkerhetstjänst, något nästan alla väst demokratier gör.

Visst kan väl Donetsk och Luthansk få rösta igen men då måste ju Ryssland också ha en framtid i väst annars blir ju resultatet som det blir. Sanktionerna mot Ryssland måste då läggas ner innan en folkomröstning. Jag tror då inte Ryssland skulle se något problem med det.

Nu är det ju så att väst har målat upp en bild av att Putin försöker skapa Sovjet 2.0 så det är inte konstigt att dessa förhandlingar går trögt. Ukraina får ju krav på sig att inte bara stoppa död och förstörelse i sitt eget land utan även att stoppa detta. Jag tycker det är orättvist att lägga den bördan på Ukraina för vi i väst kan ta det senare med Ryssland om det skulle ske och då kriga själva.

Det är många människor man inte vill ha något att göra med, Kadyrov och Lavrov är väl två av dom. Biden också som är en falsk och hatful människa och man förstod när han blev vald att nästa krig kommer. Kadyrov känner jag inte så mycket till men att Lavrov är utrikesminister är lite av en gåta, det håller jag med om. Putin skulle vara intressant att träffa för han visar inte så mycket utan är bara kall, man är nyfiken på vad som egentligen rör sig i hans huvud.

Väst har ett stort ansvar i detta krig. Vi skulle ha bett Ukraina att ta det lugn och utvecklad deras demokrati som är bristfällig, haft hårdare krav på att dom tar itu med sin korruption istället. Nu hetsade vi i princip Ukraina till att spela tuff mot Ryssland och det gick som det gick, vad Ryssland sa skulle hända förr eller senare.

Nu underhåller vi ett krig som Ukraina kommer att förlora fast med tiden så många fler döda. Ställ dig frågan om varför inte Ukraina fick alla dessa fina vapen innan invasionen då USA skrek med all kraft att Ryssland skulle invadera. Hade dom haft vapnen då så skulle Ryssarna kanske ha tvekat (eller gått in tidigare). Ryssarna hade då inte kunnat tagit så mycket mark i söder i alla fall. Som jag ser det vill man i väst ha ett långt utdraget krig för att utplåna "problemen" Ukraina och Ryssland. Med problem menar jag militära hot, korruptionen och svårigheten för väst att bedriva affärer där, framför allt då det gäller industri och naturtillgångar.

Vad är det för fantasier jag målar upp? Det är åsikter jag bildat mig genom åren. Man ser och hör vad som händer i världen, varför det sker och vem som gynnas. Jag är flexibel i mina åsikter och kan lätt ändra dom om jag tänker fel vilket inte är ofta om jag ska vara dryg. Jag har heller inte många expertkunskaper utan lär så länge jag lever vilket troligen gör folk ännu mer förbannade.

Synd att vi inte ser mer av dessa balanserade analyser,, även om ingen lyckas pricka in alla relevanta fakta,, så är det inte så svårt att lägga ett konsekvenspussel från 1990 och framåt.
Oavsett vad man själv "tycker" så är fakta alltid en sanning ingen kan förneka utan att framstå som okunnig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in