2022-03-19, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Om det är några som verkligen leker med elden så är det de plattskallade polackerna. Varje dag kommer de med nya sinnessjuka utspel känns det som. Ena dagen Mig-flygplan, andra dagen no-fly zone, tredje dagen fredsbevarande styrkor från NATO. De vill verkligen ha krig med husse i ryggen. Synd att Hitler inte tog itu med dem ordentligt när det begav sig.
Oroa dig inte, Polackerna hade intagit Kaliningrad på en eftermiddag, de tar ingen mer skit från de hatade ryssarna. Min kollegas farfar 85 år sover med mausergeväret från första världskriget laddat bredvid sängen i sin stuga nära den ukrainska gränsen då han inte tänker ge sig frivilligt om ryssen kommer. Han lär vara vältränad på sk "tjuvjakt"
Citera
2022-03-19, 00:29
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
När Ryssland väl öser på med flygvapnet så kan de befästa med sandsäckar och hålla på hur mycket de vill, det blir ändå bara rykande grus och bråte kvar av skiten.

Som här:

https://t.me/anna_news/25254?single

Kan dom väl aldrig göra. Då blir det ju krig? Det här är ju en specialoperation. En slags militär parad / styrkedemonstration in för att befria Ukrainarna som då möter ryska armén med blommor och hemlagad mat. Eller blev det annorlunda än det var tänkt?
Senast redigerad av reptileking 2022-03-19 kl. 00:31.
Citera
2022-03-19, 00:29
Avstängd
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Men snälla. Polen...

Större militär än UKR och bra mycket moderna leksaker. Just nu har inte Ryssland en chans mot Polen. Sedan kommer NATO bakom...
Citera
2022-03-19, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
Är det de du hittade på Wikipedia? Din kunskapsbrist angående skadestånden i det kriget säger allt. Sluta förpesta tråden din wannabe.
Vad hade jag fel i?
Citera
2022-03-19, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Finns väl med 5.45x39 också?

Ja. Det är sovjetisk/rysk standardkaliber sedan 1970-talet. Används även av Ukraina och några andra fd Sovjetländer.
Citera
2022-03-19, 00:31
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Just den händelsen är exceptionell, men visar tydligt att saker kan gå riktigt snett riktigt snabbt.
I detta invasionskrig sker det helt säkert dagligdags en antal små/mindre felbeslut på bägge sidor, och det kan man inte värja sig från.

Nä. Förhoppningsvis är informationskanalerna såpass snabba nu att eventuella snedskott kan rapporteras innan de får konsekvenser.

Undrar föresten hur deras dialog ser ut. Sitter dom i en discordchatt hela gänget eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
De där får du ta och kolla upp igen, sluta sprid desinformation din pajjas. Man kan inte slippa skadeståd för att man inte har pengar om du tror det. Sånt ska gå igenom olika rättsliga instanser.
Fredsavtal är politiska om du missat det i din okunnighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Tror inte heller S-300 likt MiG-29 är någon lösning, främst för att de inte kan levereras rent praktiskt.

Pansarvärnsrobotar har onekligen visat sig effektiva och passar Ukrainas gerillakrigföring. Rysk taktik har dock anpassat sig något till riskbilden, och numera ser vi annorlunda tillvägagångssätt. Man fokuserar på att eliminera ukrainska drönare, samt att Ryssland har ökat attacker med egna drönare.

Håll ett öga på flygbasen i Petrivka 4 mil nordost om Odessa, samt flygfältet Ochakiv 6 öster om Odessa.

Klart att Ryssland försöker slå ut flygbaser. Du har rätt i att det blir ett drönarkrig och jag tror att Ukraina har ett övertag i drönarkriget.

Jag tror också att den Ukrainska stridsmoralen är överlägsen den ryska.
Citera
2022-03-19, 00:32
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ja. Det är sovjetisk/rysk standardkaliber sedan 1970-talet. Används även av Ukraina och några andra fd Sovjetländer.

Då minns jag rätt. Tack för info.
Citera
2022-03-19, 00:32
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Oroa dig inte, Polackerna hade intagit Kaliningrad på en eftermiddag, de tar ingen mer skit från de hatade ryssarna. Min kollegas farfar 85 år sover med mausergeväret från första världskriget laddat bredvid sängen i sin stuga nära den ukrainska gränsen då han inte tänker ge sig frivilligt om ryssen kommer. Han lär vara vältränad på sk "tjuvjakt"

Ja bla Katyn väcker många minnen, för de som inte vet vad det var.

The Katyn massacre[a] was a series of mass executions of nearly 22,000 Polish military officers and intelligentsia carried out by the Soviet Union, specifically the NKVD ("People's Commissariat for Internal Affairs", the Soviet secret police) in April and May 1940. Though the killings also occurred in the Kalinin and Kharkiv prisons and elsewhere, the massacre is named after the Katyn Forest, where some of the mass graves were first discovered by German forces.

https://en.wikipedia.org/wiki/Katyn_massacre
Citera
2022-03-19, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vad för nutid menar du?

https://www.reuters.com/world/middle-east/iraq-pays-last-chunk-524-billion-gulf-war-reparations-un-2022-02-09/

Du kan säkert googla fram annat också, men finns mer och fler krig. Än att Irak eller Libyen fick betala skadestånd till offren OT då det börjar gå långt utanför topic. Frankrike i Algeriet? USA Vietnam (hade sanktioner på Vietnam i 20 år efter kriget)
Citera
2022-03-19, 00:33
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Så fort jag ser de är ryska sajter eller kanaler så kollar jag inte ens commiehunter, du trodde ju att ryssen skulle vara i Kiev för 3 veckor sen va hände med de påståendet ?
Ryssen ÄR strax utanför Kiev. Hade du blivit lyckligare om Kiev maldes ner av artilleriet? Du kanske föredrar bombmattor över staden?

https://liveuamap.com/

Zelensky blir allt hesare i rösten när han dagligen ber och bönar ömsom stridsflygplan ömsom flygförbudszoner. Ukrainas ambassadör i Tyskland, en viss Melnyk, har förklarats "outhärdlig" av socialdemokraternas statssekreterare Bartol.

Citat:
The State Secretary in the Ministry of Construction, Sören Bartol (SPD), described the Ukrainian Ambassador Melnyk as "unbearable"
https://www.berliner-zeitung.de/news/staatssekretaer-greift-ukraine-botschafter-an-und-loescht-tweet-li.217370
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in