2022-03-18, 16:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Hur stor besättning har ryska stridsvagnar? 4-5 soldater?

Tror inte det får plats mer än tre stycken i dem. Har sett bilder på hur smått det är där inne, de har alltid överdimensionerade ammunitionsförråd och deras tanks är betydligt mindre än de amerikanska.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
De kan definitivt inte agera offensivt med så där stora förluster. De kan på sin höjd sitta stilla vid några befästa positioner och hålla ut om de får logistisk support och inte för mycket motstånd. Jag tror det rör sig om dagar eller timmar tills de ryska linjerna bryter samman och ukrainarna börjar på offensiven men jag tror de börjar försiktigt och fortsätter att fokusera på logistiken. Väldigt kompetent krigsledning från ukrainarnas sida måste jag säga.

Stridsledning och samordning får du tacka jänkarna och britterna för.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Har "Ukraina" och Zelenskyj kapitulerat än? Nej, tänkte väl det. NATO har sagt åt dem att mala på och så kommer det att fortsätta ett tag till med liksäckar och massgravar.
Kan vi därmed räkna med att när Putin skickar sina tjetjenska islamister till Ditt bostadsområde så säger du 'Ins Allah', beslöjar dina barn och plockar fram bönemattan direkt?
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Frågan igen, vem är det som fysiskt kommer att hala den vita flaggan i MSM?
Du.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Ja, så är det säkerligen.

CIA skulle skjutit mot huvudet, såklart.

Förmodligen skulle inget hända om dom sköt bort hans huvud.
Citera
2022-03-18, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Stod på twitter dom var chockade över misstaget, ska försöka leta fram den igen

Ryskt twitterkonto?😉
Citera
2022-03-18, 16:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Ukraina sopar mattan med röda armen. Tragiskt men så går det när en galen diktator har makten.

Inte tragiskt alls bortsett från att det är vilseledda småungar som blir grillade. Som väl är börjar även generalerna få smaka bly nu.
Citera
2022-03-18, 16:19
Medlem
Alla diktatorer gillar massmöten

https://videos.dailymail.co.uk/video/mol/2022/03/18/8038489772189434749/640x360_MP4_8038489772189434749.mp4
Citera
2022-03-18, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är ett högst ömsesidigt beroende. Lyckligtvis har EU och USA insett att man är för beroende av Kina som leverantör så att man börjar bygga egna supply chains, t.ex. för batteri- och halvledaretillverkning.
Kina är ju inte ens särskilt billiga längre, så varför fortsätta göda commies?
Ja, det kommer att ta ca 10 år att få fart på detta, lite drygt halva tiden som kineserna behöver för att göra sig av med beroendet från USA.

Så om vi då kikar på hur stora marknader man kan nå om man sanktionerar varandra då vet vi vem som behöver vem mest eller hur

Du plockar inte Kineser i affärer och dom har grejat detta i rätt många år
Citera
2022-03-18, 16:22
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Korrigerar Knut-arne. Turkiet har också NATO-kärnvapen, de är nog de närmaste.
Det var faktiskt mer än vad jag visste.

Utöver de nio kärnvapenstaterna så finns det i dagsläget amerikanska Nato-kärnvapen utplacerade i Belgien, Tyskland, Italien, Nederländerna och Turkiet.

http://laromkarnvapen.se/var-finns-karnvapen/
Citera
2022-03-18, 16:23
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Förmodligen skulle inget hända om dom sköt bort hans huvud.
Hahaha härligt inlägg. Tack för gott skratt i eländet.
Fövr, är det otäckt att se hur han försöker hjärntvätta folket ala' Nord korea. Att den huvudlöse ens vågade visa sig och hålla tal var underligt.
Citera
2022-03-18, 16:23
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Helvete vad sjuka ryssarna är. De skickar folk till Kherson som de tvingar att visa på ett folkligt stöd för Ryssland. Allt på bästa sändningstid. Fattar de inte att trollpengarna snart är slut?

https://twitter.com/s_sayma/status/1504831178259509248
Citat:
Putin couldn't find his dreamful support in Kherson. To setup a fake referendum in the city he's bringing paid crowds from Crimea to the city. A scene from the train station.

Jag känner igen detta... Jag läste redan för ett par veckor sedan att Putin kommer göra så här. Dvs hämta folk från Krim som låtsas vara anhängare i en Putin-fientlig stad.

Och nu gör han det. Precis som de spådde.
Citera
2022-03-18, 16:24
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
fortsättning ...

Ryssland har försökt att få väst att förstå och respektera NATO-frågan år ut och år in men väst har ständigt ignorerat och bara flyttat fram NATO. Ryssland ska bara sälja gas och olja och sen hålla käft ansåg nog många. Både Ukraina och Ryssland har ett stolt folk men ryssarna har haft ett större tålamod. All denna hatretorik från Ukraina och allt prat om NATO, alla övningar, all arrogans och respektlöshet fick väl Ryssland att ta detta steg, gränsen och den röda linjen var nådd.

Det här steget dom tog respekterar jag på sätt och vis Ryssland för. Inget annat land på planeten skulle våga och sen ta alla dessa konsekvenser ... att riskera liv, orsaka död, sätta sitt folk i armod och detsamma med sitt brodersfolk. Ett hårt stolt folk precis som Ukrainarna som nu slåss för sitt land. Det är deras krig, inte vårt även om USA hetsar och pumpar på med propagandan. Det är USA och Ukraina som hela tiden har hållit i taktpinnen och om vilja funnits så hade överenskommelser för länge sedan blivit gjorda med Ryssland. Det finns ingen vilja, planen är och har varit att krossa Ryssland och det insåg ju ryssarna. Krig var oundvikligt och Ryssland tog första steget innan Ukraina blev för starka millitär och troligast även skaffat sina önskade kärnvapen (under bordet). Som jag ser det har USA:s plan varit att dessa två länder ska utplåna varandra. Både Ryssland och Ukraina är lurade av USA, ett land man aldrig ska lita på. Ryssland är lurad på löftet från väst att inte flytta fram NATO och troligen också vad det gäller falska underättelser om Ukraina. Ukraina är lurade av USA och NATO vad det gäller hjälp vid en konflikt och den hjälp dom nu får stannar mest i västra delen. Tomma ord men mycket hets och risken är att även många i Ukraina också kommer att hata väst.

Som skrivet, det här är deras krig och Ukraina får skylla sig själva som kastat för många stenar på sin större broder. Väst ska med alla medel stoppa detta diplomatiskt och då även sätta press på Ukraina och inte skicka mer vapen. Att förlänga denna onödiga konflikt är att förlänga lidandet för det Ukrainska folket som fullständigt skiter i NATO utan dom vill leva gott som medlemmar av väst och EU. Någon bra demokrati att tala om har varken Ukraina eller Ryssland, det är i stort sett samma folk med samma problem, korruption och oligarker. Den stora skillnaden är att USA hetsar och stödjer Ukraina.

Jag tyckte det var vansinne av Putin att gå in men alternativet var väl att stanna vid gränsen och bygga baser med stor militär närvo istället medans Ukraina rustar upp. Ukraina skulle förr eller senare gå till anfall för så är hatretoriken och deras byggande på historien om Ukrainas storslagenhet med USA:s hjälp. Ryssland hade då fått titta på medans utbrytarrepublikerna slutligen bombats bort. Ryssland vill och behöver inte expandera, dom har tillräckligt av allt. Vad dom ville ha var respekt som alla andra stolta länder vill, dom ville ha rättvis handel med väst och Ukraina, dom vill ha kvar Ukraina som vän och lös handelsparter även om dom kom i i EU. Ryssland ville inte ha NATO och alla länders vapen riktade mot sig. Nu vänder dom sig till Kina och vi får se hur det slutar.

Jag ber om ursäkt om det blev mycket text men folk kallar mig ibland rysstroll utan att veta någonting och vad mitt ställningstagande att vara neutral beror på.

Nu orkar jag fan inte skriva mer för dagen, tack och hej ...

Du behöver inte be om ursäkt för att du diskuterar på ett högkvalitativt sätt. Tro det eller ej men det finns saker du skriver som jag inte bara håller med om utan sådant som jag faktiskt känt själv sedan 2014.

Min egen slutsats på det hela är att väst även har ett visst ansvar, men att Ryssland hade kunnat välja rätt många vägar som inte slutar med ett anfallskrig.

Jag anser inte att de blev inmålade i ett hörn utan någon som helst handlingsutrymme men ger dig en poäng till att man ska ha ett öppet sinne för att konfliktens ursprung inte är pga ett ensidigt beteende även om krigets absoluta start är ett ensidigt beslut.

Precis som att det är rätt så uppenbart att folket i Ukraina till största delen vill vara Ukrainare och äga sin egen frihet så är det ju tydligt att de på Krim vill vara en del av Ryssland. Jag tycker att man skulle erkänt Krim som Ryskt för länge sedan, och hållt en folkomröstning i området Donetsk/Luthansk med lokal statistik på kommun/by-nivå som underlag för en ny gränsdragning.

Sen finns det ett par beskrivningar i din text där jag inte håller med om formuleringarna helt och hållet. De finns de i väst som blev rika på/med Oligarkerna men de är ingen västerländsk uppfinning eller plot.

Att ta en liten bit av kakan till sig själv i paritet med statusen man har i samhället är kulturellt betingat och starkt knutet till den ryska själen. Det tog bara en paus under ett kommunistiskt totalitärt styre. Oligarker hade dykt upp oavsett, och de skiter i om det är väst eller Kina eller motherland som göder dem.

- Oligarkerna är all on den ryska kulturen. Det gjorde det mot sig själva. Beskyll inte väst för det.
- Ryssarna borde ha nöjt sig med Krim där stödet i stort sätt är totalt även i verkligheten. Väst borde ha erkänt Krim som ryskt efter ett tag.
- Ryssarna borde inte ha underblåst och stött väpnad kamp i Utbrytarrepublikerna.

Men nu är vi där vi är och måste se på den aktuella stunden 2022 för om vi bara blickar tillbaka så blir den en oändlig "men ni gjorde si och så" från båda sidorna som antagligen går tillbaka till Kristi födelse.

Och 2022 så är Ukraina en egen stat vars majoriet av befolkning identiferar sig mer med väst och europa även om det finns delar av befolkningen som inte gör det.

Hade Putin bara haft två krav:
1. Erkänn Krim
2. Låt de i Donetsk och Luthansk rösta och så gör vi kartan efter resultat

Då tror jag att Ukraina skulle ta den dealen.

Men nu kräver de ju betydligt mer, och där tappar de mitt stöd.

Också:
Jag går på min egen perception av den vibe jag får av människor. Kadyrov och Lavrov är sådana jag bara vill springa så långt bort från jag bara kan (och det är pga deras egna publika framträdanden...ingenting jag blivit påverkad av andra att tycka), men I Syrien skulle jag tagit Assad som ledare any day jämfört med alla andra fanatiker, och där var det vi i Europa som stöttade fanatikerna.

Hade du varit utrikesminister i stället för Lavrov hade säkert stödet för Ryssland varit bättre. Vi tycker inte helt lika men du kan stolpa upp dina argument utan att måla upp fantasier.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2022-03-18 kl. 17:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in