2022-03-18, 08:16
Medlem
Man blir något konfunderad över hur utsatta av kriget flera av de som kommer hit verkligen är. När man ser TV-bilder från flera städer varifrån flyktingar kommer pågår vardagen som vanligt. Ser dagligen intervjuer med en svensk boende i Kiev som stannar och lever sitt normala liv i Kiev. Kanske borde man utvärdera bakgrunden till flykten och kontrollera "flyktingarna" innan man öppnar stora famnen.
Citera
2022-03-18, 08:17
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaDonkey
1% ?
Aldrig ens hört talas om att någon åkt hem, och då känner jag både balkanfolk i mängder och många som arbetade med dom under 90-talet. Inte ens dom "flyktingarna" från kringliggande länder som knappt var drabbade har åkt hem.

Anar vi ett mönster? Ett mönster som upprepats enda sedan Palme (ni som kan tyda min avatar förstår nog vad jag tycker om honom) började ta emot chilenare från andra sidan jorden som stannat kvar (med några få undantag) till långt efter att Pinochet är död och begraven till irakier som åker på semester till hemlandet (det går reguljära flyg från Arlanda till Bagdad eftersom det är stor efterfrågan så såna resor från nya svenskar).

Det kan ju vara så att de ekonomiska lycksökarna som åkt hit från Ukraina via Polen är helt annorlunda i för sig… vi vet om några år.
Citera
2022-03-18, 08:19
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Man blir något konfunderad över hur utsatta av kriget flera av de som kommer hit verkligen är. När man ser TV-bilder från flera städer varifrån flyktingar kommer pågår vardagen som vanligt. Ser dagligen intervjuer med en svensk boende i Kiev som stannar och lever sitt normala liv i Kiev. Kanske borde man utvärdera bakgrunden till flykten och kontrollera "flyktingarna" innan man öppnar stora famnen.

Var kan man se dom intervjuerna?

Är nog lite skillnad mellan Lviv och Mariupol i för sig men trodde det var lite värre i Kiev med
Citera
2022-03-18, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Om Ukraina faller, är det rimligt att Sverige skall ta emot flyktingar ifrån Ukraina då? Personligen tycker att Ukraina inte har rätt att fly till Sverige, dom ligger för långt bort ifrån Sverige. Det finns andra slaviska stater som man kan få asyl i Sverige.

Dock är dom mer kompatibla med oss Svenskar än t.ex Araber och Negrer.

Sverige bör inte ta emot flyktingar eller invandrare överhuvudtaget ifrån forna CCCP.

Tycker det är lustigt hur SD slängt sin argumentation om "första säkra land". Nu låter det istället att Ukraina är närområde. Bisarrt då det fågelvägen är nästan 150 mil mellan Stockholm och Kiev och man måste korsa åtminstone Polen + hav för att ta sig till Sverige. Serbien och Bosnien ligger typ 200 mil från Stockholm. Vi vet från balkaninvandringen att det vällde in brottslighet över gränsen och vi vet även att de inte stannade tillfälligt. Med ukrainarna så sägs det att de skall stanna tillfälligt men motsatsen är bra mycket troligare med tanke på att deras land är förstört.

Vi vet inte heller vilka det är som kommer. Det sägs det är kvinnor och barn och det stämmer till viss del i alla fall men sannolikt kommer passlösa negrer och brottslingar även utnyttja situationen när Sverige har svängdörrar. Ukraina ligger även #1 med HIV-infektioner i Europa. Brottsligheten är även hög där etc.

Frågan är när vi skall börja se efter det som är bäst för svenskarna i första hand? Ingen gör det. Visst, hjälp vissa flyktingar från Ukraina, de är ändå européer och från Europa, men ha en reglerad politik.
Citera
2022-03-18, 08:56
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Hur tänker man i en sådan situation? Det naturliga skulle ju varit att återuppta den utbildning de fick i Ukraina och detta på ukrainska/ryska. Med mer än tiotusen flyende måste det finnas flera hundra barn för varje årskull, dvs tillräckligt för flera klasser. Undervisningen kan beroende på hur många som finns bosatt i varje stad antingen bedrivas lokalt eller på distans.
I en perfekt värld skulle det vara så, men i praktiken är det problem. Var ska alla Ukrainsktalande lärare komma ifrån, finns sådana i Sverige? Ska inte kriget ses som något övergående, och att det flyktingarna i första hand ges mat och bostad? De blir kanske rotade i Sverige om de slussas in i skolor och på arbetsplatser och kanske svenskundervisning, vilket gör det svårare att flytta tillbaka när kriget är slut.
Citera
2022-03-18, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Var kan man se dom intervjuerna?

Är nog lite skillnad mellan Lviv och Mariupol i för sig men trodde det var lite värre i Kiev med

Senaste intervjun såg jag i morse på SVT's morgonstudion. Jag har hört denne Anders Östlund intervjuas i flera radiokanaler ända sedan invasionen startade för 3 veckor sedan. Han har inga som helst planer på att åka till Sverige förrän till sommaren på ordinarie semester. Visst är det värre i Mariupol men i de flesta städer verkar det vara lungt. Som jag skrev blir jag lite konfunderad över om media inte överdriver farorna en del i landet som helhet.
Senast redigerad av kaReri182 2022-03-18 kl. 09:06.
Citera
2022-03-18, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182

Ja, att ett land är i krig med ett annat land är inte synonymt med att man måste evakuera miljontals av befolkningen därifrån. Sen har jag i o f s sympati med folk som flyr därifrån men sympati kan inte vara högst rangordnat när man utformar politik. Vi behöver lyfta blicken och se till principen: skall Sverige vara en dumpningsplats för miljontals människor det är synd om eller är Sverige ett land och svenskar ett folk? Att det är värre att ta in araber och somalier är ingen ursäkt.

Några ukrainare kan man säkerligen ta in för att vara snäll men det behövs en reglerad politik.
Citera
2022-03-18, 10:21
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Är man inte just smitare och ekonomisk migrant om man tar sig till Sverige?

Smitare för att man smiter från kriget. Du tror väl inte att man endast behöver tränade elitsoldater i krig? Man behöver sjuksköterskor, dagispersonal, folk som jobbar med vatten och livsmedelsförsörjning etc, uppgifter som självklart även kvinnor kan sköta. För övrigt är 1/3 av alla asylsökande från Ukraina män.

Ekonomisk migrant för att man frivilligt (ingen tvingar en) att åka vidare från polen till det rika landet Sverige. Om man tänkt stanna utomlands, som flykting=smitare, tills kriget är över hade man förstås valt det närbelägna och mycket billigare Polen. Vill man däremot ha en ekonomiskt god framtid i det nya landet stannar man förstås inte i Polen.
Har du någon referens/bevis på att 1/3 av ukrainska flyktingarna är män?
Mig veterligt så var alla manliga ukrainare mellan 18-60 år förbjudna att lämna landet
Citera
2022-03-18, 10:23
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qlean
Ja, att ett land är i krig med ett annat land är inte synonymt med att man måste evakuera miljontals av befolkningen därifrån. Sen har jag i o f s sympati med folk som flyr därifrån men sympati kan inte vara högst rangordnat när man utformar politik. Vi behöver lyfta blicken och se till principen: skall Sverige vara en dumpningsplats för miljontals människor det är synd om eller är Sverige ett land och svenskar ett folk? Att det är värre att ta in araber och somalier är ingen ursäkt.

Några ukrainare kan man säkerligen ta in för att vara snäll men det behövs en reglerad politik.

Håller med!
Att arabiska män är värre än ukrainska kvinnor och barn (1/3 av flyktingarna från Ukraina till Sverige är för övrigt män) är ett konstigt argument för att ta emot hela Ukraina.
Citera
2022-03-18, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det går inte att utvisa svenska medborgare. Alla som kom före årsskiftet 2015/2016 är väl svenska medborgare?

Alla som sitter med TUT kan mycket väl räkna med att lämna landet .
Sedan finns det mer än 100.000 som gått under jorden utan PUT som ska lämna landet.

Sedan tycker jag att man borde kunna öppna upp för omprövning för alla dessa som fått PUT på falska underlag.
Citera
2022-03-18, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Sedan finns det mer än 100.000 som gått under jorden utan PUT som ska lämna landet.

Sedan tycker jag att man borde kunna öppna upp för omprövning för alla dessa som fått PUT på falska underlag.

Alla före 2016 fick PUT och bör ha fått medborgarskap vid det här laget.
Citera
2022-03-18, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol

Det är preskriberat i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in