Citat:
Ursprungligen postat av
Knut-Anne
PUTINS SJU KRAV FÖR FRED
- Neutralitet: Ukraina ska vara militärt neutralt och får inte ansöka om medlemskap i Nato.
- Nedrustning: Landets militär måste avvecklas så mycket att man inte längre utgör ett hot för Ryssland.
- Språkskydd: Det ryska språket måste få en särskild form av skydd i Ukraina.
- Avnazifiering: Nynazistiska element i Ukraina måste fördömas och slås ned.
- Mötet: Vladimir Putin vill personligen träffa Volodymyr Zelenskyj, ansikte mot ansikte.
- Krim: ”Statusen” för den annekterade Krimhalvön. Exakt vad som åsyftas framgår inte.
- Utbrytarrepublikerna: ”Statusen” för Donetsk och Luhansk. Exakt vad som åsyftas framgår inte
1 & 2, bör vara helt oacceptabla för Ukraina.
3-5, bör inte vara något problem, frågan är om Putin törs mötas.
6. ?
7. En större självbestämmande, men fortfarande en del av Ukraina kan säkert accepteras.
Edit; länk
https://www.expressen.se/nyheter/putins-sju-krav-for--fred-hela-listan/
De flesta av de där punkterna tror jag går att arbeta med.
Nedrustning: Kan man exempelvis gå med på att Ukraina inte innehar ballistiska missiler, vissa typer av bombplan och ubåtar med viss typ av kapacitet samt kem/bio/atom vapen, men att man får ha obegränsat med vapen som luftvärn, pansarvärn artilleri o.s.v. så kan Ryssland hävda vinst på den punkten samtidigt som Ukraina i realiteten stärker sitt försvar.
Inget medlemskap i NATO. Ge ryssen det, samtidigt som NATO/EU givetvis kan stärka Ukrainas försvarsförmåga genom förmånliga vapenaffärer, träning och dylikt. Notera att ingen punkt handlar om EU. På sikt kan den här punkten säkert omförhandlas, exempelvis när Putin försvinner, och ett antal sanktioner på Ryssland tas bort i utbyte mot en äbdring av den punkten. Notera att exempelvis Japan Israel och Irland inte är med i NATO.
Putin har ett visst behov av att rädda ansiktet i viss mån så jag tror att man kan leva upp till det mesta genom att detaljerna tillåter både det ena och andra förutom amerikanska vaser på Ukrainskt territorium.
Det svåraste tror jag blir att komma överens om landområdena.