2022-03-18, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Vad som erkänns och inte erkänns beror på var EU/USA-näsan pekar för tillfället.

Nej
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nu börjar det svida i ryssland: sovjet 2.0 är här

https://twitter.com/EnglishmanAdam/status/1504485596944691209?t=3fHbv6ZkvK16LnRpEQS69Q&s=19
Fast det där är ett Prisma (hör till finska SOK-kedjan). Står på finska och ryska på skyltarna på bilden. Dom har ju sagt att dom drar sig ur och lämnar Ryssland så dom säljer säkert slut på lagret. Det skulle vara intressant att se hur det ser ut i en rysk butikskedja om dom får några nya leveranser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nu börjar det svida i ryssland: sovjet 2.0 är här

https://twitter.com/EnglishmanAdam/status/1504485596944691209?t=3fHbv6ZkvK16LnRpEQS69Q&s=19

Nu måste hjälpsändningar komma igång. Detta är en fruktansvärd katastrof och det ryska folket kan inte svältas ihjäl på grund av Putins idiotiska påhitt. Ryssland är en stor producent av spannmål, men folket kan inte bara leva på det och frågan är om lagren räcker fram till skörden ifall alla bara skall leva på vete och majs.
Tyvärr tänker ju inte de flesta ryssar att det är Putins fel. Man ser det snarare som att västvärlden försöker svälta ihjäl dem.
Citera
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Varför?

Sedan när började ni vänsterdårar med värdegrund representera Sverige?

Ni kommer bli utrotade snart ändå genom inbördeskrig eller till valet i år.

Du framhåller Ryssland som bättre än Sverige att leva i, givetvis.

Du framstår mest som bitter.
Citera
2022-03-18, 10:47
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ryssland ville avmilitarisera Ukraina men istället så är det Ukraina som avmilitariserar Ryssland.
Med västs hjälp. Jag undrar jag om detta inte var planen från början?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
PUTINS SJU KRAV FÖR FRED
  1. Neutralitet: Ukraina ska vara militärt neutralt och får inte ansöka om medlemskap i Nato.
  2. Nedrustning: Landets militär måste avvecklas så mycket att man inte längre utgör ett hot för Ryssland.
  3. Språkskydd: Det ryska språket måste få en särskild form av skydd i Ukraina.
  4. Avnazifiering: Nynazistiska element i Ukraina måste fördömas och slås ned.
  5. Mötet: Vladimir Putin vill personligen träffa Volodymyr Zelenskyj, ansikte mot ansikte.
  6. Krim: ”Statusen” för den annekterade Krimhalvön. Exakt vad som åsyftas framgår inte.
  7. Utbrytarrepublikerna: ”Statusen” för Donetsk och Luhansk. Exakt vad som åsyftas framgår inte
1 & 2, bör vara helt oacceptabla för Ukraina.
3-5, bör inte vara något problem, frågan är om Putin törs mötas.
6. ?
7. En större självbestämmande, men fortfarande en del av Ukraina kan säkert accepteras.

Edit; länk
https://www.expressen.se/nyheter/putins-sju-krav-for--fred-hela-listan/

De flesta av de där punkterna tror jag går att arbeta med.

Nedrustning: Kan man exempelvis gå med på att Ukraina inte innehar ballistiska missiler, vissa typer av bombplan och ubåtar med viss typ av kapacitet samt kem/bio/atom vapen, men att man får ha obegränsat med vapen som luftvärn, pansarvärn artilleri o.s.v. så kan Ryssland hävda vinst på den punkten samtidigt som Ukraina i realiteten stärker sitt försvar.

Inget medlemskap i NATO. Ge ryssen det, samtidigt som NATO/EU givetvis kan stärka Ukrainas försvarsförmåga genom förmånliga vapenaffärer, träning och dylikt. Notera att ingen punkt handlar om EU. På sikt kan den här punkten säkert omförhandlas, exempelvis när Putin försvinner, och ett antal sanktioner på Ryssland tas bort i utbyte mot en äbdring av den punkten. Notera att exempelvis Japan Israel och Irland inte är med i NATO.

Putin har ett visst behov av att rädda ansiktet i viss mån så jag tror att man kan leva upp till det mesta genom att detaljerna tillåter både det ena och andra förutom amerikanska vaser på Ukrainskt territorium.

Det svåraste tror jag blir att komma överens om landområdena.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Polackerna är inte intreserade.

Då är det symboliskt, ryssland har redan eller kommer implodera innan dess.

Det är ju upp till putin, han har dragit sin linje, nato har dragit sin.

Kan mycket väl varit detekterad av nato.

Det var ett misstag och dålig taktik av ryssarna, åtskilliga miljoner i vapen för att mörda en handfull soldater...

Det mest problematiska jag ser är en framtid om 5-10 år där vi har oerhört många välbeväpnade länder i europa...

Välbeväpnade länder har en historik av att använda dem...
Jag tror vi har en järnridå 2.0 att se fram emot. Djup ironi. Denna gången har väst satt upp den.

Vad ska vi kalla den?

Antifaschistischer Schutzwall, kanske.
Citera
2022-03-18, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Har vi en general till ? Börjar bli så många så svårt hålla i sär namnen.

https://mobile.twitter.com/IAPonomarenko/status/1504706312667643931

Om öman minns rätt rapporterades detta igår. Det är bra att överstar elimineras för dom leder ju styrkorna, nästan viktigare än generalerna.

Brottslingar hela bunten som förtjänar döden.
Citera
2022-03-18, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet

Grejen är att det är faktiskt en balansgång för USA, för om Ryssland faller helt blir det nog Kina som plockar upp lite terrarium och blir starkare.
Citera
2022-03-18, 10:50
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Om Putin ställer kravet att mötas ansikte mot ansikte så är det väl lite konstigt att säga om han törs?
Zelensky ställde det kravet till Putin för veckor sedan, men då sade Putin nej.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet

Grejen är att det är faktiskt en balansgång för USA, för om Ryssland faller helt blir det nog Kina som plockar upp lite land/inflyttande i Asien och blir starkare.
Citera
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ryssland ville avmilitarisera Ukraina men istället så är det Ukraina som avmilitariserar Ryssland.

Ja det är faktiskt vad som sker framför öppen ridå. Detta kommer att stå omskrivet i våra historieböcker och troligen även behandlas på militärutbildningar som exempel på hur man INTE bedriver krig.

En monumental skam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in