2022-03-18, 10:15
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Det är uppenbart att det inte endast är Zelensky som vill närma sig väst utan hela den ukrainska befolkningen. Hade det varit så lätt för Putin att vinna folket hade han ställt upp med en kandidat i valet och fyllt vissa fickor men det vet han är omöjligt.

Det ukrainska folket vill närma sig väst och förbli en demokrati och inte vara en lydstat under Ryssland.

Bara en viss del av det Ukrainska folket vill detta, vilket har varit tydligt i de så kallade presidentvalen som hållts. All opposition har dock förtryckts, hotats, arresterats och censurerats.
Citera
2022-03-18, 10:16
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Enormt, men inget kommer betalas frivilligt.
Undrar om man kommer ge av de frysta tillgångarna till Ukraina? Rätt på ett ett vis, men kanske inte så "lagligt".

Jag tycker väst ska ställa som krav att för att lyfta sanktionerna så måste Ryssland betala återuppbyggnad av Ukraina. En del av dom frysta tillgångarna räcker säkert, annars får pengarna från olja och gas gå direkt till Ukraina.
Citera
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Undrar om man kommer ge av de frysta tillgångarna till Ukraina? Rätt på ett ett vis, men kanske inte så "lagligt".

Väst och Kina kommer dela på det som är kvar av Ryssland efter kriget och förse sig med billig energi och billiga råvaror. Det ryska folket kommer bli tjänstefolk för europeer och kineser, männen får göra skitgörat och kvinnorna städa osv samt de som bra ut får bli prostituerade eller fruar till incels.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vividcarrot
Han tog all den mark som krävdes ifrån början, det tog bara uppåt en vecka. Sedan dess har han bara pressat städerna och gjort kittlar som han pressar allt hårdare tills de ger upp. Du är medveten om att en betydande del av ukrainska militären är omringad? Han behöver inte överta mer landmassa, det är det ni imbecilla inte inser. Ukrainska soldater ger upp allt eftersom, eller blir förintade, i vilket fall som helst förlorar de. De har inte en chans att få in förnödenheter i dessa kittlar.

Om man lever med någon sorts fantasi att detta är ett spel och man har noll koll på ryssarnas strategi så kan man se det som en förlust "då de inte tagit mer landmassa", men faktum är att de inte behöver göra det. Det har aldrig varit på agendan att överta hela Ukraina, om man tror detta så lever man i någon sorts fantasivärld där all information man sitter inne på är propaganda ifrån Ukraina och väst.

Ryssen håller på att vinna och det är inte ens nära. Frågan är bara när NATO gör sin false flag attack.

Javissja, Putin skulle befria några, hur var det nu?
Citera
2022-03-18, 10:17
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Ett sätt vore en tull på ryska varor som gick till Ukraina, tullen behöver inte vara skyhög, några procent räcker nog.

Ja, det var ett bra förslag.
Citera
2022-03-18, 10:18
Medlem
Citat:

Det är nog inga problem. USA gjorde det med "afganska tillgångar".

Är det "dollar" så är det lagligt om USA gör det.
Citera
2022-03-18, 10:19
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Jag tycker väst ska ställa som krav att för att lyfta sanktionerna så måste Ryssland betala återuppbyggnad av Ukraina. En del av dom frysta tillgångarna räcker säkert, annars får pengarna från olja och gas gå direkt till Ukraina.

Vore ju rimligt, men ryssarna skulle ju aldrig gå med på det.
Frågan är om världen långsiktigt gynnas av att fullständigt slakta rysslands ekonomi och göra de till ett nytt NK med enorm kärnvapenkapacitet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Inte så mycket att analysera, Filmens premiss förklaras ju på den första minuten. dvs man förklarar att det inte är det faktiska landet Ukrainas historia man berättar, utan ett fiktivt.

Inte om dokumentären. Utan om situationen
Citera
Medlem
Putin - sade en månad innan kriget att det var meninglöst att resonera med "VÄST" - de har redan restiktioner över oss och vi skiter i ytterliga restiktioner - ja ungefär så sade han .-
Citera
2022-03-18, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanito
Inte om dokumentären. Utan om situationen

Vilken situation?
Citera
2022-03-18, 10:21
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Det är nog inga problem. USA gjorde det med "afganska tillgångar".

Är det "dollar" så är det lagligt om USA gör det.

Förvisso.
Men frågan är om det är värt det i långa loppet.
Citera
2022-03-18, 10:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ryssland är förlorat.

Att de skulle "förlora" sitt invasionkrig i ukraina är otänkbart, fast det trodde jag även om situationen de beffiner sig i nu 3 veckor efter sin invasion.

Så jag får vara öppen för att de mycket väl kan förlora även sin invasion i ukraina....
Jag tror att det vi får se är att Ukraina klyvs och att polackerna under någon sorts pretext tar över den västra delen.

Den östra delen blir ett nytt Novorossiya med permanent rysk militär närvaro.

Jag vill dock inte lyssna på dem så nu menar att vi är på väg in i en konfrontation mellan NATO och Ryssland.

Men NATO har egna bekymmer. Först en odetekterbar antik UVA som flyger ända till Kroatien från Ukraina. Men sedan de värsta tänkbara. Ryska kryssningsrobotar som flyger över hela Ukraina från rysk territorium till den polska gränsen utan att bli upptäckta (inte ens flyglarmet gick igång på militärbasen i Lviv). Jag tror det var ett uppvaknande och nu ska NATO omarbeta hela sin Europastrategi som det sägs. Mitt i en konflikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in