2022-03-18, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rW5Kdc
utveckla

Putin har en historia att ha det svårt med starka kvinnor. Dessutom verkar han lida av bacillskräck och hans image är ju att visa sig stark inför ryssarna.

Biden trollar ju Putin och kallar honom gangster och krigsförbrytare. Det är ju uppenbart att Putins högsta önskan är att ses som jämlike och civiliserad.
Citera
2022-03-18, 08:06
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.sueddeutsche.de/politik/krieg-ukraine-russland-mariupol-theater-kiew-1.5546910

Här står det att så många som 1000 personer kan ha dödats i teatern i Mariupol. (Eller "saknas", men det är ju oftast samma sak som "dödats" i sådana här sammanhang. Vart skulle de har försvunnit?)

Citat:
Ursprungligen postat av ElonRuskprick
Har Wallström blivit gammal och dement ? Hon verkar ha en väldigt naiv uppfattning om omvärlden och det var väl därför som hon fick sparken som utrikesminister.

Ja, det här är ju inte direkt rätt tillfälle att kvotera in kvinnor, eller någon annan "grupp"... Men det där hon säger om Putins iskalla ögon, och att han inte lät någon annan prata fastän han var formellt artig - är antagligen sant.
Citera
2022-03-18, 08:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
"Almost 43,000 people were safely evacuated from Mariupol on Thursday, the chief of Russia’s National Defense Command Center, Colonel-General Mikhail Mizintsev, reported."

Jag ställer mig dock ytterst tveksam till den siffran när uppgifterna kommer från Ryssland.
Okej, varifrån litar du på siffor?
Citera
2022-03-18, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vem u helsike bryr sig om ryssland.
Tänk på ukrainas ekonomi som är helt körd..hela landet lever på bidrag och lån nu.
Ja puti lyckas tydligen med konststycket att rasera inte bara Rysslands ekonomi utan även Ukrainas.
Men skillnaden är nog att Ukraina säkert kommer få allt stöd i uppbyggnaden av landet från väst.
Men matpaket till ryssarna skall vi givetvis bidra med.
Citera
2022-03-18, 08:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Går kriget nu så dålig för Lille putin att han avskedar erfarna generaler för misstag han själv borde avskedas för.
Tycker mig känna igen strategin när en diktator känner sig hotad, förbannad och rädd på en och samma gång. Byt ut avskeda och skyll på allt på andra.
Men det skapar utan tvivel splittring och osäkerhet in det ryska militära toppskiktet och det gynnar ju Ukraina som trots militär underlägsenhet verkar vara enigheten och effektiviteten själva i sina attacker mot inträngande ryssar.

Puitn har blivit en driftkuku i omvärlden om än en instabil och farlig liten varelse för den fria världen.

Ja, det är som Hitler på slutet.
Citera
2022-03-18, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Vad spelar det för roll?

Det är en ytterst svenskt fredsskadad tanke att ge sig och acceptera befängda krav som dessa.

Jag påminner dig om att som bosatt i Sverige förväntas du att på alla sätt du kan strida mot och försvåra för en eventuell ockupant, inom totalförsvarsplikten. Det är till och med så att Sverige som stat inte kan kapitulera, utan man förväntar sig att alla som omfattas av totalförsvarsplikten ska kämpa till sista blodsdroppen. Tänk på "varje meddelande om att motståndet ska upphöra är falskt" och vad det egentligen betyder.

Jag ser det som något ganska självklart egentligen men tror att det har undgått de flesta.

Det vet jag, gjorde lumpen på 70-talet dom flesta här har nog inte gjort lumpen, men han skrev att det skulle bli mer ruiner om dom inte kämpade, jag anser tvärtemot
Citera
2022-03-18, 08:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
ca 2400 identifierade döda i Mariupol enligt Mariupol för ett par dagar sedan. Tillkommer de icke identifierade. Så RySSarna har dödat fler civila i bara Mariupol än vad Ukrainska armen har på 8 år i Donbass.
Hur vet du att det är ryssarna som dödat alla? visa faktalänkar på det eller sluta ljug
Citera
2022-03-18, 08:12
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ja puti lyckas tydligen med konststycket att rasera inte bara Rysslands ekonomi utan även Ukrainas.
Men skillnaden är nog att Ukraina säkert kommer få allt stöd i uppbyggnaden av landet från väst.
Ryssarna ska inte få ett skit.
Citera
2022-03-18, 08:13
Medlem
Som vanligt ljuger Ryssland

RYSKA LÖGNEN OM DÖDA AMERIKANSKA LEGOSOLDATER

Rysk Pravda påstod på torsdagen – med hänvisning till separatisterna i Donetsk – att tre amerikanska legosoldater, ”instruktörer”, identifierats och dödats i Ukraina. De tre soldaterna namngavs, med militära grader, och man hävdade också att en Tennessee-flagga hittats i en av soldaternas ryggsäckar.

Nu reagerar det amerikanska nationalgardet på uppgifterna och kallar dem ”uppenbart falska”:

”De tre soldaterna som identifieras i artikeln är antingen nuvarande eller tidigare medlemmar av Tennessees nationalgarde”, skriver de i ett uttalande.

”Vi vet var de är, de är trygga och inte, som artikeln hävdar, amerikanska legosoldater som dödats i Donetsk.”

Nationalgardet förklarar också den sannolika bakgrunden till den falska, ryska historien.

Källa expressen.se
Citera
2022-03-18, 08:13
Medlem
Citat:

Håller nog med dig, men frågan jag ställer mig är hur mycket Kina eller Iran har bidragit med för att ha skapat den här situationen.
Förlorarna kan vi ju redan räkna ut att det blir Ukraina och Ryssland.
Även EU och övriga västvärden förlorar ju i alla fall ekonomiskt.
De som verkar bli vinnarna är Kina och delvis Iran.
Citera
2022-03-18, 08:16
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Som vanligt ljuger Ryssland

RYSKA LÖGNEN OM DÖDA AMERIKANSKA LEGOSOLDATER

Rysk Pravda påstod på torsdagen – med hänvisning till separatisterna i Donetsk – att tre amerikanska legosoldater, ”instruktörer”, identifierats och dödats i Ukraina. De tre soldaterna namngavs, med militära grader, och man hävdade också att en Tennessee-flagga hittats i en av soldaternas ryggsäckar.

Nu reagerar det amerikanska nationalgardet på uppgifterna och kallar dem ”uppenbart falska”:

”De tre soldaterna som identifieras i artikeln är antingen nuvarande eller tidigare medlemmar av Tennessees nationalgarde”, skriver de i ett uttalande.

”Vi vet var de är, de är trygga och inte, som artikeln hävdar, amerikanska legosoldater som dödats i Donetsk.”

Nationalgardet förklarar också den sannolika bakgrunden till den falska, ryska historien.

Källa expressen.se

Ryssen blir mer och mer desperat, nu när de är på väg att cementera Putin fiasko. De borde öppna Moskvabörsen i stället för att kriga.
Citera
2022-03-18, 08:16
Bannlyst
Citat:
Går kriget nu så dålig för Lille putin att han avskedar erfarna generaler för misstag han själv borde avskedas för.
Tycker mig känna igen strategin när en diktator känner sig hotad, förbannad och rädd på en och samma gång. Byt ut avskeda och skyll på allt på andra.
Men det skapar utan tvivel splittring och osäkerhet in det ryska militära toppskiktet och det gynnar ju Ukraina som trots militär underlägsenhet verkar vara enigheten och effektiviteten själva i sina attacker mot inträngande ryssar.

Puitn har blivit en driftkuku i omvärlden om än en instabil och farlig liten varelse för den fria världen.

Nu vet jag inte varför dom blev avskedade ej heller om något går nämnvärt bättre eller sämre än planerat, det vet inte du heller men du kan gissa.

Men om det nu sker/har skett misstag menar att man borde göra som USA när det går dåligt, tex om man av misstag skjuter ner ett passagerarplan så befordrar man befälhavaren istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in