2022-03-17, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
AdBlue är dock inget du behöver för att framföra fordonet... det är bara för att minska på avgaserna... så ser inte riktigt hur det ska slå hårt på transporterna... sen bör ju AdBlue kunna produceras i Sverige då det är "grispiss"

Problemet är ju att motorerna är anpassade för Adblue och jag skulle inte bli förvånad om de kan ta skada utan denna tillsats. För tunga fordon lär det märkas tidigare pga av att de kör längre och har högre belastning.

Dessutom så kommer vissa fordon att få sämre effekt och vissa kommer inte ens att starta om de

Urea som är huvudkomponenten i Adblue kan man utvinna från urin om jag har förstått det rätt. Men i Ryssland så utvinns den via en naturgas vilket är betydligt lättare.

Att bygga upp en industri som utvinner Adblue ur urin kommer att ta tid och har knappast lika hög kapacitet som att utvinna den ur en gas.
Citera
2022-03-17, 16:02
Medlem
tenebriss avatar
Är det här en maktkamp mellan FSB och Putin vi ser?
https://ura.news/news/1052539299
Citera
2022-03-17, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Mängden invandrare i Ryssland är också långt över tio miljoner.

Det är därför lite lustigt att vissa svenskar tycks tro att Ryssland är något fint vitt vikingaland.

Förmodligen skulle de bli högst besvikna om de flyttade till Moskva, och kanske skulle de då förstå att de har blivit lurade av Moskvas propaganda och stöd till promillegrupper i Sverige.

90% av Ryssland har svart hår och svarta ögon - De är inte ens i närheten av skandinavien - gällande bra DNA..
Citera
2022-03-17, 16:03
Medlem
qwerty-66s avatar
Haha, 2 stridsvagnar kör fast o de två som ska rädda dem kör också fast. Så 4 förlorade stridsvagnar....

https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/tg8f93/how_two_russian_tanks_tried_to_cross_the_river/?utm_medium=android_app&utm_source=share
Citera
2022-03-17, 16:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Låter rimligt.

Undrar vad det är för individer som lämnar information från marken i Ukraina till svenska försvaret.
Ukrainska generaler har varit och föreläst för svenska om hur de organiserat sig för att kriga mot ryssen i Donbass.
Så det finns säkerligen kontakter och vi har en militärattaché på plats och har haft militärautbildare i Ukraina så det kommer nog in en hel del info den vägen.
Sen om KSI har folk på plats? Vem vet?
Citera
2022-03-17, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
AdBlue är dock inget du behöver för att framföra fordonet... det är bara för att minska på avgaserna... så ser inte riktigt hur det ska slå hårt på transporterna... sen bör ju AdBlue kunna produceras i Sverige då det är "grispiss"

AdBlue eller Urean i det är inte grispiss även om det verkar vara något allmänt vedertaget.

Rent mekaniskt så krävs inte AdBlue det är korrekt men bilar är programmerade att inte kunna starta utan det, tro mig, jag vet!
Dvs, motorn slutar inte att gå när din AdBlue är slut men du kan inte starta den igen.

Lite av en storm i ett vattenglas, vi klarar oss ypperligt utan om det krävs och viljan finns.. i en krissituation tex.
Sen har det länge varit, iaf regional brist på just AdBlue.

Gissningsvis försöker transportföretag tex bara uppmärksamma politikerna på ett potentiellt problem.
Citera
2022-03-17, 16:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Ett par amputerade fötter stoppar inte en ukrainare. Ryssen får det jobbigt är min känsla.

https://mobile.twitter.com/ArmedForcesUkr/status/1504469357698510849
Citera
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Bönder är smarta, och mer korkade än den dummaste karikatyren av en bonde är neocon-trollen för EU, hbtq och väst-satanismen in i ortodoxa euroasien.

Plöja tidigt på våren veckor och månader innan sådd.

Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Är det ett krigsbrott när Azov sitter på ett dagis/sjukhus och skjuter mot ryssen?
Vad ska ryssen göra när civila skjuter mot dom sittandes i en lägenhet i ett höghus?

Har sett mycket skit senaste veckorna, som känns.

Vad gäller i krig egentligen, kan någon räta ut dessa frågetecken? Har man internationellt kommit överens om hur det är ok att döda sina medmänniskor i krig?

Jo, precis...

Finns källare?
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Putin måste gå kurs i Nordkorea, så där usla fejkdemonstrationer kan ju inte en riktig diktator ha!

Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Haha

https://twitter.com/Tibtinabulum/status/1504460875406749700?t=WtHUwhVU_6i0qKPHYxHTYQ&s=19

Hahaha! Så sekt-aktigt och hjärntvättat det låter när dom svara i kör!
Rent pinsamt att se.
Citera
2022-03-17, 16:06
Medlem
Snapcounts avatar
Frankrike: Ryssland "låtsas" förhandla om fred

Rysslands förhandlingar med Ukraina är ett spel för gallerierna, anser den franske utrikesministern Jean-Yves Le Drian med hänvisning till att den brutala ryska krigföringen fortgår parallellt med samtalen.

– Tyvärr har vi fortfarande att göra med samma ryska logik – maximala krav, en vilja att Ukraina ska ge upp och ett intensifierat belägringskrig, säger Le Drian till Le Parisien.

https://www.hbl.fi/artikel/frankrike-ryssland-latsas-forhandla-om-fred/

Jag är i sak enig i detta. För Putin behöver en rejäl seger som kriget har utvecklats till att bli med bojkotter, sanktioner, fördömanden och mera på det.., och inte ens det är säkert att det kommer att rädda hans skinn.

Putin har inte gett upp än, utan kommer nog att skicka över förstärkningar, samt ge sina generaler mera tid för att förbereda en sista "push" framöver.

Något som kan/skall förändra krigslyckan.., detta kommer att dra ut i minst sex veckor till tror jag.
Citera
2022-03-17, 16:07
Medlem
Varför är alla bilder vertikala - finns det ingen i UKraina som kan vända telefonen 90 grader - och filma som en normal person??
Citera
2022-03-17, 16:07
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Problemet är ju att motorerna är anpassade för Adblue och jag skulle inte bli förvånad om de kan ta skada utan denna tillsats. För tunga fordon lär det märkas tidigare pga av att de kör längre och har högre belastning.

Dessutom så kommer vissa fordon att få sämre effekt och vissa kommer inte ens att starta om de

Urea som är huvudkomponenten i Adblue kan man utvinna från urin om jag har förstått det rätt. Men i Ryssland så utvinns den via en naturgas vilket är betydligt lättare.

Att bygga upp en industri som utvinner Adblue ur urin kommer att ta tid och har knappast lika hög kapacitet som att utvinna den ur en gas.

Nyare fordon, EURO 6, blir okörbara utan Ad-Blue (om avgasreningen är av den typen, dvs det sitter en scr-katalysator på fordonet).

Motorer tar ingen skada av att köras utan AD-BLUE, bara miljön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in