Citat:
Ursprungligen postat av
vasaboy28
En källa från media i ett (hårdfört) Nato land? Som dessutom har en hel del problem när det just kommer till pressfrihet.... Det får nog ses som att du inte kunde backa upp påståendet.
FN hade häromdagen bekräftat strax under 700 civila dödsoffer (varav ca 100 var rysktalande i Donbass)
Civila dödsoffer i Donbass regionen sen 2014 ligger på mellan 9000 och 14000. Missminner jag mig inte så är 11 000 bekräftade av oberoende aktörer(kan mkt väl ha fel här)
sen så tror jag personligen att antal döda civila är betydligt högre än 700. Dock(ännu) inte i närheten av antalet döda civila vid andra invasioner i modern tid, tack och lov.
Civila dödsoffer i Donbasskriget är under 3500. 298 mördade separatisterna på MH17.
En del har dött av minor och annat.
Storleksordningen 2500 civila aktivt dödade i Donbass. En hel del av dessa har dödats av separatisterna/ryssarna men ukrainska sidan troligen lite fler.
Bara i Mariupol har ryssarna nu dödat betydligt fler civila än vad Ukrainska armén gjort på 8 år i Donbass i ett krig som ryssarna startade.
” Between 2014 and 2021, AOAV recorded 5,242 deaths and injuries in Ukraine, including 2,704 civilians and 2,538 armed actors and security personnel. Of the civilian casualties recorded, 2,381 (88%) were caused by explosive weapon use in populated areas.
Ground-launched weapons, such as shelling, mortars, rockets, or grenades, for example, have accounted for 2,459 civilian casualties since 2014 – 91% of total civilian casualties.
Of the civilian casualties, the vast majority occurred in 2014 and 2015, with 1,428 and 862 civilian deaths and injuries in these years respectively. Despite continued sporadic shelling across the line of control, which divides the region of Donbas, civilian casualties have fallen quite consistently since 2014, with 28 recorded last year. Fewer civilian casualties are also likely to have occurred as numerous civilians have fled the worst impacted areas in Donbas since 2014, leaving an aging population, many of whom cannot leave.
In many instances of shelling since 2014, the perpetrator has not been identified, but where they have, Ukrainian separatist forces have been responsible for at least 667 civilian casualties and Ukraine for 783.”