2022-03-17, 10:12
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Ny uppdatering om teatern som bombades

"Skyddsrummet i teatern som bombades i Mariupol ska vara intakt efter onsdagens attack.

Det uppger en talesperson från borgmästarens kontor, som också skriver att överlevare börjar komma ut ur rasmassorna.

Det är fortfarande oklart hur många som dött i attacken."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina

Nu kan alla rysstroll släppa sin propganda kring teatern. Argumentet har varit att det är omöjligt att Ukrainare skulle ha gömt sig där då det inte skulle ha något skyddsrum, vilket den uppenbarligen hade.

Nu blir det syntax error i det ryska propaganda-narrativet. "Ukraina offrade 1000 ukrainare för att kunna beskylla oss för krigsbrott. Fast dom var i ett skyddsrum, så dom flesta klarade sig. Och detta rapporterade nazist-väst-propaganda-medierna om, i syfte att... hxbjggjk".
Citera
2022-03-17, 10:13
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Måste vara ett hårt liv med tanke på att du blev medlem här februari 2022 :-)
Då kan han inte få meddelanden?
Citera
2022-03-17, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Nja. Jag menade ju inte den urskillningslösa bombningen utan förbekämpningen med precisionsvapen. Den ökar naturligtvis civila förluster något, men bara i proportion så att säga, dvs den hade varit mer ändamålsenlig och riktad mot militära mål. Och speciellt med tanke på ryssarnas närmast totala avsaknad på realtidsinformation och verifikation, så hade de ju behövs många tiotals kryssningsrobotar mot en rullbana på en flygplats. Nu bombade man i stort sett 100-200 mål med var sin robot.
Vad är det som övertygar dig om det? "Första veckan" blir lite knepigt, för initiativet dog ju rätt tidigt så jag tror den första veckan beskriver två skeden i kriget. Men strunt samma, oavsett hur lång den var, låt oss prata om den initiala operationen, när man fortfarande hade styrda bomber och liknande. Då hade USAs förluster, allt annat lika, säkert varit 10 ggr högre ja, men det skulle ju då bara vara en linjär skalning eftersom de hade bombat målen med 10 ggr intensiteten. Det hade också varit mycket mer ändamålsenligt och givit färre både civila och militära förluster när man nu hade kunnat faktiskt ta flygplatsen eller basen, etc. Dvs USA i samma hypotetiska situation hade förmodligen dödat färre civila per mängd insats, men större förluster pga större insats, hänger du med?

Underrättelserna verkar vara obefintliga för ryssarna, och tekniska problem har de så de blir över.
Och vilken "dokumentation" skulle det vara? Knappast att några hjälporganisationer, observatörer och kartläggare har hunnit in och kolla sådant. Det synar jag, och vad det handlar om är troligtvis att man för statskrigsföring från civila byggnader, medans befolkningen antingen är i skyddsrum eller har flytt. Ukraina har noll att vinna på "civila sköldar" eftersom vi VET att ryssar ger blanka fan i sådant. Och, det låter också nu som om du talar om krigets senare skede, där vi lämnat precisionsbombningen. Där kan man ju inte använda civila sköldar även om man ville. Ryssarna kan inte alls veta hur det ser ut på målet i realtid, så det vore bara att "slänga resurser" där man kan gissa att de kommer förstöras.
Hur självmordsbombar man en kryssningsrobot? Blanda inte ihop saker nu. Vi (eller åtminstone jag) talar om den initiala bekämpningen och varför den upplevdes som "varsam".
Jag tror dig. För nu. Men vissa uppgifter eller poänger du vill göra är ändå, hmm, misstänkta. Det vore tämligen omöjligt att i nuläget veta om civila används som sköldar medvetet, oavsiktligt, systematiskt, ibland, alls, alltid, osv. Det finns inget som helst uppenbart motiv, men det finns uppenbara motiv att påstå att det vore så. Ö.h.t. är "civila sköldar" lite av en, tja, tidningsanka. Där det har förekommit systematiskt har det sett annorlunda ut. Antingen frivilliga civila som gör det demonstrativt, eller utkommenderade och utannonserade av diktatorn eller liknande. Att i det fördolda använda civila sköldar är, tror jag, "inte en grej". I något krig. Ja, jag kan inte svära på att det inte förekommit i världshistorien, men att använda denna "taktik" mot en motståndare som 1) skulle skita i det och 2) fabricerar lögner i industriell skala i vilket fall, känns tämligen så dödfött...

Snyggt inlägg, du svarar ju faktiskt på saker och för ett resonemang. Stiligt

Angående gruppera bland civila så ska jag kolla om jag hittar igen det när jag sitter vid datorn. Handlade om artilleri typ haubitz, 4 pjäser om jag minns rätt, grupperade i ett bostadsområde med spårvagnar och civila i rörelse i bakgrunden. Kontot hade tidigare lagt upp diverse bilder från kriget så har ingen anledning att tvivla på att det är från detta krig. Det enda jag reagerade på som konstigt med filmen var att eldriven var alltför högt eleverade (övereld kallade vi det för I Sverige om jag minns rätt, något vi försöker undvika då trycket påverkar utrustning och besättning på ett helt annat sätt)

Tror inte jag pratar om exakta tidsramar utan mer generellt, som sagt sitter jag med telefonen så kan inte googla alltför mycket.

Angående USA så är det ju inte snack om att dom har bättre utrustning och personalen är mer kompetenta. Däremot har dom ett mindset som jag tror är farligare för civilbefolkningen än vad ryssarna hade initialt. Har nog mycket att gära med att usa inte invaderat typ Kanada utan länder på andra sidan jorden med väldigt annan kultur. Lättare att skjuta ifrån sig att det faktiskt är människor man beskjuter nära man avhumanifierar befolkningen. Bara kolla på all slang och nedsättande ord som soldaterna använder i tex Afghanistan. USA kör väldigt mycket america first. Jobbar mycket med folk från hela världen och amerikanare är väldigt speciella.

När man sen ska in och fredsbevarande så funkar inte den attityden längre då man behöver befolkningen på sin sida.
Citera
2022-03-17, 10:14
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
öhm, va? Han du citerar radar upp en drös med neutrala, eller kanske i viss mån även rent av anti-ryska, tredjepartskällor som ger stöd för att resultatet i omröstningen var legit, men ändå drar du in någon irrelevant anekdot från Mussolini? o_O

Det kan säkert ha förekommit fusk, men det skulle behöva gå enormt fel för att åtta separata tredjepartskällor skall komma fram till ett 90-procentigt stöd för Ryssland om stödet i själva verket låg under 50 %. Statistiskt sett är det helt enkelt inte ens värt att diskutera.

Du fortsätter att diskutera folkomröstningar under ockupation…? Vem försöker du övertyga?
Citera
2022-03-17, 10:15
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Azov har 60 000 man i östra ukraina.

Är de 60 000 nu?

Ju fler gånger ni utplånar dem desto fler blir de. Inte konstigt att ni är så rädda för dem. De är som zombies.
Citera
2022-03-17, 10:15
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det var en skildring, du vet, en jämförelse om du vet vad det är.

https://www.synonymer.se/sv-syn/j%C3%A4mf%C3%B6relse

Vem har försvarat vad?

Du verkar vara expert på att anta att andra ska argumentera mot dina halmgubbar.

Så nu jämför du Aftonbladet och Expressen med RIA? Varför hänvisar du själv till dom då? Åsna.

Ledsen att säga det men du kan ge upp. Det finns inga nazister att befria Ukraina ifrån. Du och dina kommunistvänner kan lägga i backen så länge ni lever och sen är det bara att du börjar förbereda dig på att få köa för din limpa och vodka i vinter.
Citera
2022-03-17, 10:16
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Den opinionsundersökning som skedde gav ett utfall snarlik valresultatet. Det var en mindre opinionsundersökningen som sträckte sig över två dagar och organiserades av sju tidningar (Der Spiegel, Die Welt, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Kyodo News Agency, Süddeutsche Zeitung, The Irish Times, The Washington Post och ZDF).
(Frankfurter Allgemeine Zeitung) Separatists announce large majority for secession
https://www.faz.net/aktuell/politik/ausland/separatisten-verkuenden-grosse-mehrheit-fuer-abspaltung-von-ukraine-12934681.html

Om du faktiskt läser länken från FAZ så ser du att de intervjuade 186 personer. Röstdeltagandet bland dessa var 62,4% och 65,6% uttryckte sig positivt till omröstningsfrågan. Du får gärna tycka att det är ett utfall snarlikt valresultatet, men det är nog ingen annan som går på det. Opinionsundersökningen genomfördes dessutom enbart i städer (där separatistviljan är högre), några veckor efter en statskupp (folk kan ha varit rädda) och enbart med folk journalisterna stötte på på gatan (det vill säga människor som inte var rädda för att vara ute i post-statskuppsmiljön) så om något är resultatet upptrissat till separatisternas fördel.

Ingen betvivlar att den finns en betydande opinion för separatism i Donbas. Men folkomröstningarna som hölls 2014 är så fulla av felaktigheter att de är helt värdelösa. Folkomröstningen från 1991, som visade att 80% av invånarna i Donbas ville tillhöra Ukraina, är i sådana fall en bättre indikator på folkopinionen.

Edit: Folkomröstningen hölls förstås 1991.
Senast redigerad av stilicho 2022-03-17 kl. 10:36.
Citera
2022-03-17, 10:17
Moderator
-Info-s avatar
Senaste nytt om teatern:

Citat:
Skyddsrummet i teatern som bombades i Mariupol ska vara intakt efter onsdagens attack. Det uppger en talesperson från borgmästarens kontor, som också skriver att överlevare börjar evakueras ut ur rasmassorna.

Parlamentsledamot Dmytro Gurin uppger att många har överlevt.

– Vi vet inte ännu om det finns några skadade eller dödade, men det verkar som att de flesta har överlevt, säger han till BBC.

Det är fortfarande oklart hur många som dött i attacken. Det skriver Aftonposten via Reuters.

Omkring 1000 personer ska ha befunnit sig i teatern för att söka skydd. På marken utanför teatern hade man skrivit "BARN" i stora bokstäver, i hopp om att byggnaden skulle skonas.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina
Citera
2022-03-17, 10:17
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Mitt konto är slm en lamborghini 2022

Ditt konto är som en rostig jävla saab. Den får du inga flickor med.

Men din pajas, försök föra en vettig diskussion och besvara källorna istället för att prata om ditt medlemskap i SLM.
Citera
2022-03-17, 10:18
Medlem
Hårda bud för Ryssland nu. Sleepy Joe skickar 100 kamikaze-drönare till Ukraina. "Switchblade" ser, den tänker, den söker målet och den sprider dödlig effekt över dom ryska kolonnerna.

Den slösas inte bort på någon enstaka stridsvagn.

Ryssland är besegrat. Endast krigsskadeståndet återstår.
Citera
2022-03-17, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Det är fucking kört nu asså. Creppy joe skickar mer vapen, bl.a. kamikaze-drönare där Kina anser att USA eskalerar konflikten.

Vart ska man dra? Sydafrika kanske?

Sydafrika? Går vilt till där. Nya Zeeland är nog bättre.

Bra skicka mer skit till Ukraina. Ju mer desto bättre.
Citera
2022-03-17, 10:19
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Azov har 60 000 man i östra ukraina.

Majoriteten omringade. Dom svälter ihjäl just nu. Många byter om till civila kläder och försöker fly.

Vissa kommee tyvärr undan, men inte alla.

Lol! Snarare 300-1000 man, förmodligen närmare 300 man, med tanke på 3 veckors strider.

Var får du allt ifrån? Är det ifrån Putlers paranoida febersjuka hjärna?

Men att AZOV kan ta ut en hög rysk militär, i anfallsstrid, (annars så skulle de inte kunnat publicera en sådan bild som de gjort), tyder på att de är skickliga i strid. Dina ryska och tjetchenska trupper är, å andra sidan, helt värdelösa! Inte heller lär Assads "crack-troups" kunna ändra på det, i den mån de, ens, kommer att skickas till Mariopol. Med troligt är att de skickas emot Kyiv, det ryska huvudmålet.

Slava Ukraini!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in