2022-03-17, 02:11
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
Skit i Ukraina och tänk USA istället.

De klarar sig förutom sitt tokiga skjutande och fetmaepidemi.

Ok, men då ger du upp då och inser att Putin och Ryssland handlar fel.

Vi kan diskutera sådant i en annan tråd, men här enas du och jag om att ryssarnas invasion är fel och måste stoppas.

Det känns bra.
Citera
2022-03-17, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Att attackerande styrkor har större förluster är ju dock inget nytt i sig historiskt sett. Skulle inte likställa det vid att "det går dåligt". Snarare är det förväntat. Nu vet vi ju inte så mycket om Ukrainska förluster, vilket såklart är trist om man ska göra en bättre bedömning.

Förväntat att man tagit en större stad efter 3 veckor? En förmodad stormakt Ryssland?

Nu får du väl ändå ge dig.
Citera
2022-03-17, 02:15
Medlem
Citat:
Nä precis låter väldigt groteskt, overkligt och helt fabricerat imö.

Samtidigt så är det verkligt, kommer säkert dyka upp mer info
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Anledningen till att man säger att det går dåligt för Ryssland är för att det går dåligt för Ryssland.

Inte konstigare än så. Det betyder inte att inte Ukraina också har förluster.

PV-vapnen gör tack och lov nytta.

Menar du på fullaste allvar att det går bra för Slaktaren i Moskva?

Har ingen som helst aning, va bara fundersam på varför man hör så mycket om den ena sidans förluster men ingen den andra. Har ingen militär bakgrund så omöjligt att veta hur man avancerar och vilka förluster som gör att det går dåligt eller bra. Från ett neutralt håll känns rapporteringen väldigt ensidig och vinklad.

Nu högst upp på Expressen, Putins toppmän som dödats i kriget. Men ingen från Ukraina alltså?
Senast redigerad av Yankee. 2022-03-17 kl. 02:18.
Citera
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Förväntat att man tagit en större stad efter 3 veckor? En förmodad stormakt Ryssland?

Nu får du väl ändå ge dig.
Ukraina är stort, har du glömt det? Man har spridit ut styrkor över en frontlinje på hundratals kilometer där det finns ett flertal stora städer. Kombinera det med att anfallet har det svårare, så nej det är inte något annat än förväntat att det tar tid när det kommer till markstrider. Städer är särskilt besvärligt.
Citera
2022-03-17, 02:21
Medlem
Citat:
Är väl ingen som förnekar förluster hos Ukraina? Speciellt mot utbrytarregionerna. Kolla ukraine weapons tracker. Finns från båda sidor.

Kriget går uruelt för Slaktaren i Moskva, detr ytterst tydligt.

2000 nya javelins på väg och hundratals stingers.

+ 6000 at-4 och 200 drönare varav 100 av dem är taktiska dvs bestyckade.

Blir säkert fler nästa vecka, GB skickar också med en runda
Citera
2022-03-17, 02:21
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Man måste väl gå längre tillbaka i tiden än en vecka tycker jag men tydligen inte du.

Så för två veckor sedan hotade USA Ryssland?

Det är inte så.

Kolla, klockan är kvart över två och jag kommer inte förklara historia för dig nu eftersom det snart är bedtime for Bonzo, men en rysk invasion blir inte rätt bara för att man kan ha förståelse för ryska känslor och tankar.

Det kan inte fungera på det sättet.

Tänker du så säger du samtidigt att det är ok att jag slår ihjäl dig, bara jag är tillräckligt snurrig, och det vore väl knappast rätt av mig att göra det?

För vidare funderingar räcker det att förstå att de ryska invasionerna inte är samma sak som rysk kultur eller ryskt sinnelag. De senare kan hjälpa till för att förstå hur det blev som det blev, men de kan aldrig ursäkta en invasion där barn sprängs i luften.

Jag hoppas för din egen skull att du håller med, och om du inte gör det kan du studera 30-talets historia och se för dig själv vad de motsatta tankarna kan leda till.
Citera
2022-03-17, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Turkiet ville köpa patriot först men man ville tillverka delar av det själva och man ville ha tillgång till teknologi vilket usa vägrade. Därför blev det inget.
Sedan samarbetade usa med kurderna i syrien vilket inte gjorde saken bättre.
Då valde Turkiet s400 i stället inte för att det var så bra utan för att man hade inga andra val kvar.

Har för mig att det också var en kostnadsfråga, att sätta upp en egen industri för tillverkning av sådana missiler, det kostar. Det kostar skjortan, och det för en ganska liten produktion. Både att lära upp teknikerna och att all materiel ändå måste importeras dit.
Det är många komponenter i ett sådant system.
Enklare att skicka dem kompletta med Amazon eller AliBaba ?
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Att bomba Libyen tex (80-talet) som inte heller petat på NATO. Eller minns jag fel?
Mohammar Khaddaffi var mycket riktigt MENAs galna hund, som hotade allt och alla lite överallt.
Framförallt UK, och Libyen utförde en del terrordåd där, bland annat Lockerbie-attentatet år 1988.
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Logistik enligt deras ÖB så har deras järnväg knappt några vagnar som kan flytta deras stridsvagnar. Ungefär hälften av stridsvagnarna fungerar. Och detsamma gäller stridsfordonen.
De står väl antagligen i mobförråd som vanligt. Det blir väl en del jobb med att serva dem och smörja alla rörliga delar. Sedan vet jag inte om siktena måste skjutas in. Det ska i och för sig gå att göra med något laserinstrument av något slag. Du behöver alltså inte ladda en övningsgranat och provskjuta den.
Citera
2022-03-17, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yankee.
Har ingen som helst aning, va bara fundersam på varför man hör så mycket om den ena sidans förluster men ingen den andra. Har ingen militär bakgrund så omöjligt att veta hur man avancerar och vilka förluster som gör att det går dåligt eller bra. Från ett neutralt håll känns rapporteringen väldigt ensidig och vinklad.

Nu högst upp på Expressen, Putins toppmän som dödats i kriget. Men ingen från Ukraina alltså?
När det gäller tidningarna så jagar ju journalisterna klick på sina artiklar, den stora majoriteten folk inte bara i Sverige utan hela Europa gillar förstås att läsa när det går åt helvete för en ond diktator som Putin så därför prioriteras sådana nyheter också.
Senast redigerad av FiveLakes 2022-03-17 kl. 03:00.
Citera
2022-03-17, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiveLakes
När det gäller tidningarna så jagar ju journalisterna klick på sina artiklar, den stora majoriteten folk inte bara i Sverige utan hela Europa gillar förstås att läsa när det går åt helvete för en ond diktator som Putin så därför är prioriteras sådana nyheter också.

Ja det var en rätt bra förklaring Sen tycker jag att förliste, unga soldater som civila är fruktansvärt.
Citera
2022-03-17, 03:56
Medlem
Drooids avatar
Jag postar en källa som jag inte tror blir anklagad för att vara MSM
Om detta har någon med verkligheten att göra så hade det varit en helt OK överenskommelse ur Ukrainas synvinkel.
Sverige kan ju välja att ansöka om medlemskap i NATO när helst vi önskar. Hur stort vårt försvar ska vara är det inte heller någon som kan lägga sig i.
Jag funderar på hur Vladimir Medinsky kom fram till att Sverige och Österrike är ens i närheten av att vara demilitariserade länder.......

"Russian negotiator says Ukraine proposed to become Swedish version of demilitarized state"
TASS: https://tass.com/world/1422875
Citat:
The preservation and development of Ukraine’s neutral status and a whole range of issues related to the size of the Ukrainian armed forces are being discussed, Vladimir Medinsky noted
Citat:
MOSCOW, March 16. /TASS/. Kiev is proposing that Ukraine become a Swedish or Austrian version of a demilitarized state that has its own armed forces, said Kremlin Aide Vladimir Medinsky, who leads Russia’s delegation at the talks.

"The preservation and development of Ukraine’s neutral status, a demilitarization of Ukraine, a whole range of issues related to the size of the Ukrainian armed forces are being discussed," he said. "Ukraine is proposing the Austrian, Swedish versions of a neutral demilitarized state, which is a state that has an army and a navy."

"All these issues are being discussed at the level of the leadership of the Russian and Ukrainian defense ministries," Medinsky went on to say.

The negotiator said Ukraine holds neutrality at the moment. Neutrality is enshrined in Ukraine’s Declaration of Sovereignty and was the condition under which Ukraine seceded from the Soviet Union, he said.

"Certainly, the key issue for us is the status of Crimea and Donbass and some humanitarian issues including de-Nazification, the rights of Russian-speaking people and the status of the Russian language and so on," Medinsky said.
Senast redigerad av Drooid 2022-03-17 kl. 04:24.
Citera
2022-03-17, 04:15
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Haha ryska hackare misslyckade.
Som med kriget då!

Zelenskyj om fejkade videon: ”Barnslig provokation”

https://www.aftonbladet.se/a/rE1qol

Allt ryssarna tar i blir till bajs. Antagligen finniga 20-åriga nyrekryterade soldater som jobbade med bildmanipulationen också. Inte ens en datormanipulation lyckas dessa oduglingar klara utan att göra bort sig. "Orimligt stort huvud i overklig vinkel i en avvikande hudfärg".

Alla trodde Ryssland var en högeffektiv, livsfarlig krigsmaskin med senaste teknik och personal i världsklass. Verkligheten: livrädda 20-åringar, skrotfärdiga tanks och fordon, maten slut, stridsflyget utklassat av billiga, turkiska drönare. En fiaskoarmé. Tur att dom har kärnvapen att hota med, NATO hade rensat bort ryssarna från Ukraina på max tre dygn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in