2022-03-16, 15:42
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Yep det stämmer. Ska vara en sån här:

http://www.military-today.com/artillery/2s33_msta_sm2.htm

Den var bland det mest färska och imponerande jag har sett taget från ryssarna än så länge. 👍🏽

Vi får hoppas soldaterna är fortsatt i fotografläge så vi får se hur mycket omgivande försvar denna dyra pjäs som kan skjuta 30-40 km en bra dag beroende på ammunition hade.
Citera
2022-03-16, 15:42
Medlem
Finns det några nyheter angående hur striderna på marken fortskrider?
Citera
2022-03-16, 15:43
Medlem
Ryssarna får genomgång i hur Javelin fungerar!

https://t.me/RtrDonetsk/3479
Citera
2022-03-16, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr H
Hur tror du Maggan skulle utrycka sig om halva Sverige vore ockuperat?

Tack och lov så säger Maggan nej till Nato, så än så länge behöver hon inte hålla några sånna tal. Det är bra att vara lite smidig i sina relationer till Ryssland. Putin har länge varnat för hur Ryssland kommer agera om Ukraina går med i Nato, nu vet alla att det inte var några tomma hot, och det borde Zelensky förstått. Jag håller inte på Ryssland, men verkligheten är som den är, och då kanske det ibland är bra att man förhåller sig till den och inte till några illusioner om hur den borde fungera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guy86
Enligt vem? Det står på Google att rubeln fortsätter sjunka även idag.

Han inbillar sig. Andra som också tror att Ryssland bara satt in 25% av sin tillgängliga styrka🥱🥱.
Citera
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Zelensky sitter med gröna kläder i tv rutan nu. Ska se ut som att han är en soldat. Så jävla dumt.

Jävligt konstigt att han inte har kostym och vit skjorta...? Eller för den delen one-piece?

Till skillnad från Putina rör han sig bland de sina och sitter inte och trycker ensam i en bunker i Uralbergen och försöker hålla sig från att skita på sig.
Citera
2022-03-16, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Hur skulle du klä dig annorlunda i hans situation?

Kostym från Tiger of Sweden?

Putin kanske också drar på sig gröna kläder snart?
Citera
2022-03-16, 15:46
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Detsamma, jag offrar gärna Ukriana för lite stabilitet för tillfället. Men det är ju inte riktigt mitt land eller jag som kämpar. Nu skall du inte heller ge andra länder i NATO allför mycket makt. Det är fortfarande USA som bestämmer. Det är USA stoppar detta och det är just det som är så intressant att se, alla hyllningar medans människor dör i flygattacker.

Du offrar gärna Ukraina "för lite stabilitet för tillfället"...

För det första så sitter du inte på Jalta i januari 1945 för det andra kan detta "tillfälle" vara i några år, månader, veckor, dagar…

Inse att det är slut med "intressezoner" mm ā la Jalta. Det dog för 30 år sedan. Vi har nu suveräna stater. Vill du t.ex. att Ukraina ska vara ett neutralt land får du flytta dit och jobba på saken.
Citera
Medlem
Don.Cs avatar
Lite tankar kring förhandlingar:

Finner det helt uteslutet att Ukraina skulle gå med på att släppa hela Donetsk och Luhansk oblast och därigenom ge upp flera större städer. Möjligen ger de upp de områden som ryssarna höll innan (där har ju mongolerna redan etniskt rensat och det kvarstår väl i princip bara hjärntvättade ryssar). Man kan säga att man erkänner dem som länder den dag de får representation i FN.

Ukraina behöver inte Nato. De har inte varit med i Nato och lyckades ändå bygga upp ett mycket starkt försvar på några år. Som jag förstår det söker man istället försvarsgaranti från ett eller flera länder. Det är nog så bra. Det borde vara uteslutet att Ryssland ska kunna diktera ändringar i Ukrainas grundlag (den österrikiska varianten). Däremot är ju en svensk variant inte något hinder för ett fortsatt starkt försvar.

Någon form av demilitarisering låter också helt absurt med tanke på att man nu kämpar för sin överlevnad efter en invasion.

EU är på sikt ett måste om Ukraina ska kunna utvecklas.

Ryssarna kommer nog aldrig ge sig om de inte får behålla Krim.

Ukraina ska aldrig gå med på att att Ryssland nu eller i framtiden ska slippa skadestånd, ersättning eller skuld.

Ukraina bör inte gå med på några formuleringar i avtal som på något sätt talar om "fred och samförstånd" eller annat pekoral vars syfte är att dra fokus från Rysslands brottsliga beteende.

Sanktionerna mot Ryssland ska inte lyftas på mycket länge. Ryssarna måste straffas.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Putin kanske också drar på sig gröna kläder snart?
Nej. Det blir orangea kläder för Putin när han inom kort ska vandra den gröna milen.
Citera
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ministry of Defence Storbritannien gör en annan analys:

https://twitter.com/DefenceHQ/status/1504067050943176706?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcam p%5Eserp%7Ctwgr%5Etweet

Känns som finfint läge att skära av den där framryckningen öster om Kyiv och sen anfalla dom bakifrån och ha mongolisk grillfest.
Citera
2022-03-16, 15:47
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
leta om du är intreserad. det är inte relvant för tråden.

Eftersom vi diskuterar en konflikt som kan leda till kärnvapen så skulle jag vilja hävda att det är i allra högsta grad relevant och jag är helt övertygad om att moderatorer kommer hålla med mig här.

Fram med källorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in