Citat:
Ursprungligen postat av
Teu
Jag tror du missförstår mig här. Jag menade ett fredsavtal som Putin kan sälja sitt folk som en vinst. Att övriga förstår att det är en förlust är väl skit samma så länge Boris, Ivan och Svetlana fortfarande tror på Vladimir's storhet.
Hur tror du en militäroperation som skulle ta 15 dagar nu ser ut att ta betydligt mer än så med märkbara ryska förluster uppfattas i Kremlin? Man har redan börjat utse syndabockar likt det finska vinterkriget. Ryssland bevisar sig återigen vara en jätte med fötter av lera. Det skall även påpekas att Ryssland innan invasionen har lagt ganska mycket pengar med ryska mått mätt på att modernisera sin armé och detta är resultatet. Jag tror inte att väst behöver markera för att Putin ska vara införstådd med den militära styrkan och potentialen som finns att hämta. Snarare tvärtom så har nog alla tankar om västerländsk svaghet som dök upp i samband med att USA drog tillbaka sina trupper från Mellanöstern nu blivit bortblåsta när man själva står inför en situation där man fått smaka på gerillakrigsföring. Nä du, jag tror inte det finns några som helst behov av att uppvisa sin styrka mot Ryssland. Det går bara att förstöra jorden en gång och vi är kapabla till att åstadkomma detta flera gånger om.
Bättre att ta chansen än att försäkra sig om att benet försvinner.
Det vet jag inte, är vi måna om att hjälpa Ukraina i sina förhandlingar, vilket jag är övertygad om att vi är, så kan vi lämna över detta redskapet till Zelenskyy för att kunna förhandla fram den bästa möjliga utgången. Sanktioner är egentligen ingenting vi i väst vill införa gentemot Ryssland. Det kostar en del att stänga råvarutransporterna från öst och företagen är nog ganska dystra över ha behövt säga upp sina tillgångar i landet. Ryssland vill än mindre ha sanktioner. Det är uppenbart för vem som helst att sanktionerna orsakat enorm ekonomisk skada i Ryssland. Dom enda som faktiskt vinner på sanktionerna mot Ryssland är Ukraina och möjligen Kina men Kina har ingenting att säga till om i detta och Ukraina tjänar endast på dom så länge Ryssland bedriver väpnad konflikt mot dom. Att lämna över rätten att kunna bestämma över huruvida sanktionerna kan komma att upphöra är ett bättre vapen vi kan ge Ukraina än alla nlaws i världen.
Jag tror vi egentligen är inne på samma linje, men vi har lite olika uppfattning om tillvägagångssättet. Jag menar att vi inte ska ge Putin möjligheten att ens i Ryssland, kunna se sig som vinnare. Jag hyser stor förhoppning att Ryssarna internt "fixar" regimen Putin. Desto snabbare desto bättre för hela världen inklusive Ryssland och dess befolkning. Med Putin borta från makten kan man tillsätta en regim som kan accepteras av väst, då kan man ta bort sanktioner, tror inte det är möjligt om Putin är kvar. Samtidigt har jag en annan uppfattning än dig om stödet till Ukraina från väst, men vi kan lämna det där hän och hoppas på att Ukrainas trupper fixar detta, samt att sanktionerna gör sitt.