2022-03-16, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Ryssland har en extremt liten statsskuld och mestadels självförsörjande.

Så dom klarar nog sig. 😉

Du har inte räknat på kostnader, men konstaterar att "dom klarar nog sig".

Kriget i Ukraina är en katastrof för ryssland på flera plan, dels så har de inte tillräckligt med soldater på plats och antalet minskas av Ukrainas territoriella försvar.

Dels så är det en ekonomisk katastrof för löpande kostnader för ett krig är mycket stora belopp speciellt med 200.000 st personal på plats, sedan står ryssland stilla rent ekonomiskt, omsättningen är fryst. Man kan bara lagra en begränsad mängd gas och olja, så varje dag som leveranser inte kan göras är en ren förlust.

Dels så är organisationen av militären undermålig för stora operationer. Trots övningar. Hur ska militären kunna anta nya utmaningar?

De klara nog sig inte så länge till att upprätthålla sin standard, mera en nivå av ett u-land som Venezuela.
Citera
2022-03-16, 11:20
Medlem
Ett rysstroll däruppe skrev: " Du låter precis så där "västligt god". "Vi är mycket bättre. Vi ska mörda deras civilbefolkning och deras barn och därigenom få dem att inse hur man ska bete sig när man är den godaste. Så ska vi vinna."[/quote]

Mitt svar: Ojdå, tvärtomspråket igen. Jag tror ni får börja om grundskolan i Ryssland.

Det är Putin som startade ett anfallskrig i Ukraina, bombar civilbefolkning, svälter ut dem...det är ju Putin som dödar barn i Ukraina, bombar ned BB och födande kvinnor."
Citera
2022-03-16, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleo95
Kanske. Men att säga att ryssar är utfattiga stämmer inte

Den största andelen lever på en låg nivå.
Citera
2022-03-16, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1488hh
Men pengar går väl att överföra utan Swift?

Är det någon mer blockad i banksystemet?

Inte om länderna har fryst tillgångarna. Mycket av det är i USA, EU m.m
Citera
2022-03-16, 11:46
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillJung
Fast Ryssland är inte bankrutt, inte ens i närheten. Ryssland kan leva i total isolation från hela världen i flera år innan större problem dyker upp. Du missförstår skillnaden mellan orden och deras betydelsen.

Låt oss göra såhär istället för att tjafsa. Analyserna hittills är ändra att Ryssland kommer kollapsa och förvandlas till Venezuela (95% av alla i tråden) eller att det inte kommer att påverka Ryssland och att allt fortsätter som vanligt (endast jag i tråden).

Nu väntar vi och ser vem som har rätt.
Fast det där är inte sant. Reagan blockerade ryssland några år med elektronik. Man behöver chip precis som alla andra idag. Men levererar Kina till Ryssland skall det nog funka.

Västvärlden har flyttat ut mycket av sin tillverkning så västvärldens embargo har mindre udd än det kunde haft.
Citera
2022-03-16, 11:47
Medlem
Citat:
Exakt!

Nej, ett land kan inte ”gå i konkurs” som t.ex ett företag kan.

Det som händer är att landet kommer försöka förhandla med sina långivare.

I det här fallet är det ju inte så att Ryssland inte kan eller vill betala. Men deras enda alternativ är rubel och då kan jag inte se att låntagaren inte kommer acceptera det.

Bättre det än att skriva av skulder, som man alltså ofta får göra när länder går i konkurs(vilket förövrigt inte är så ovanligt).
Jag har för mig att Island gick i konkurs pga bankirerna och en del politiker tyckte det var en bra idé att låna massa pengar för egen vinnings skull. Dom hamnade i fängelset sen vilket var bra och Island återhämtade sig .
Citera
2022-03-16, 11:50
Medlem
idjits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Vilken metod anser Du att vi skall använda för att stoppa Ryssland då?
Varför ska Ryssland stoppas överhuvudtaget? Jag har inte sett en enda godtagbar förklaring för varför det är sanktioner mot Ryssland nu men USA har sluppit sanktioner under alla sina invasioner.
Citera
2022-03-16, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av domkraft
Jag har för mig att Island gick i konkurs pga bankirerna och en del politiker tyckte det var en bra idé att låna massa pengar för egen vinnings skull. Dom hamnade i fängelset sen vilket var bra och Island återhämtade sig .

Vart är jämförelsen med Ryssland menar du?
Senast redigerad av modern-insanity 2022-03-16 kl. 11:52.
Citera
2022-03-16, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Du har inte räknat på kostnader, men konstaterar att "dom klarar nog sig".

Kriget i Ukraina är en katastrof för ryssland på flera plan, dels så har de inte tillräckligt med soldater på plats och antalet minskas av Ukrainas territoriella försvar.

Dels så är det en ekonomisk katastrof för löpande kostnader för ett krig är mycket stora belopp speciellt med 200.000 st personal på plats, sedan står ryssland stilla rent ekonomiskt, omsättningen är fryst. Man kan bara lagra en begränsad mängd gas och olja, så varje dag som leveranser inte kan göras är en ren förlust.

Dels så är organisationen av militären undermålig för stora operationer. Trots övningar. Hur ska militären kunna anta nya utmaningar?

De klara nog sig inte så länge till att upprätthålla sin standard, mera en nivå av ett u-land som Venezuela.

Du verkar vara en av dom som fortfarande tror att Ukraina håller på och vinner? 😂

Vafan menar du med ”Man kan bara lagra en begränsad mängd gas och olja”?

Export av olja och gas rullar på som vanligt.
Senast redigerad av modern-insanity 2022-03-16 kl. 11:55.
Citera
2022-03-16, 12:26
Medlem
Grontarskonts avatar
Ett land kan inte gå i konkurs. Däremot blir det typ omöjligt att låna pengar framöver och det gäller långt efter att kriget tagit slut, typ 50 år. Vill de låna så blir det med okerränta!
Citera
2022-03-16, 12:29
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Du verkar vara en av dom som fortfarande tror att Ukraina håller på och vinner? 😂

Vafan menar du med ”Man kan bara lagra en begränsad mängd gas och olja”?

Export av olja och gas rullar på som vanligt.

De vinner inte men de förlorar inte heller. Ekonomiskt förlorar ryssen en helt galet massa pengar. Ryssland är snart ett U-land och alla med lite hjärna och drivkraft har lämnar landet inom 1 år! Brain drain de luxe!
Citera
2022-03-16, 12:32
Medlem
globalisterna flyttar nu sin centralbank till kina och västvärlden ska göras till uländer, komihåg att xi jinping, putin, macron, trudeau, biden, magda mm mm samarbetar. vinnare på detta sydamerika, ryssland, kina, afrika.
alla springer fortfarande runt som yra höns och fattar ingenting när väl folk förstår hur allt ligger till är det tyvärr försent.
Senast redigerad av livefree3344 2022-03-16 kl. 12:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in