2022-03-16, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Ryssarna har tagit ett helt sjukhus som gisslan nu 400 patienter+personal. Ska Zelenskyj kallblodigt se på medan de avrättas, eller är det dags att ge upp nu? Hur mycket är makten värd?
Nja det är ju inte Zelenskyj som tagit gisslan. Men visst, det visar ju på ryssens brutalitet och rena krigsbrott om man nu tar sjuka som gisslan. Hur lågt kan man i så fall sjunka.

Och det här ordvalet Ska Zelenskyj kallblodigt se på medan de avrättas??? Hur tänkte du där?
Citera
2022-03-16, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NixonGonzales
Nu ännu fler röster i Europa som börjar inse att vi måste stötta Ukraina mer än bara med leveranser av vapen, mat och sjukvårdsmateriel. Vi kan inte stå och titta på när Ryssarna begår folkmord. Hela Europas säkerhet står på spel. Putin kommer inte nöja sig med Ukraina, därför kan man under inga som helst omständigheter ge Putin en seger i detta krig.

Vad behöver göras?

1. NATO ska ge Putin ett ultimatum att dra tillbaka samtliga trupper från Ukraina, inkl. Donbass, detta ska ske inom en snäv tidsgräns (48 timmar) Fram till dess skall omedelbart eldupphör gälla.

2. Stäng Ukrainas luftrum inom 2 timmar från uttalandet. Alla överträdelser kommer mötas med kraftig motreaktion från NATO.

3. Efter 48 timmar går NATO in med trupper för att understödja Ukrainas befolkning samt rensa territoriet från ev. kvarvarande ryssar.

3. Klargör för Putin att alla hot om bio-vapen eller kärnvapen, kommer att besvaras med full kraft.(Man måste syna Putins bluff, hans generaler kommer aldrig tillåta att Putin använder kärnvapen)

Det är nu upp till Putin om han vill ha en direkt konfrontation med NATO eller ej. Han måste nu göra ett aktivt val.

https://mobile.twitter.com/MaiKhang007/status/1503922658966077440

Det finns inte minsta tvivel om att ryssarna är beredda att sätta in taktiska kärnvapen, det är sedan upp till USA om detta ska trappas upp till strategiska kärnvapen.
Citera
2022-03-16, 10:24
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yankee.
Angående ledarskapet i Ukraina. Enligt Transparency International korruptionsindex ligger alltså Ukraina på plats 117 av världens länder. Det är alltså efter fina demokratiska länder som Kina, Vitryssland, Tanzania, El Salvador, Turkiet mm. Inte så bra ledarskap kanske. Ryssland på plats 127 och Sverige har en bronsplats 🥉
Anser du att Ukraina är en demokrati?

Enligt 2021 ligger puttlers diktatur på plats 136, Ukraina på 122.

Jag tycker inte riktigt ett dåligt poäng där ger ett land med ännu sämre poäng är ett argument för terrorbomba civila.
Citera
2022-03-16, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yankee.
Angående ledarskapet i Ukraina. Enligt Transparency International korruptionsindex ligger alltså Ukraina på plats 117 av världens länder. Det är alltså efter fina demokratiska länder som Kina, Vitryssland, Tanzania, El Salvador, Turkiet mm. Inte så bra ledarskap kanske. Ryssland på plats 127 och Sverige har en bronsplats 🥉
Anser du att Ukraina är en demokrati?

Är du arbetets språkrör? Frågan var ställd till arbetet.
Citera
2022-03-16, 10:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Nej.
Du säger att ryssarna själv ska få välja ledare.

Putin är president i Ryssland och det är ryssarna sak att avgöra vem som ska vara det. Jag hoppas att du läste det jag länkade till. Då borde du som jag inse att ingen annan president i Ryssland skulle ha agerat annorlunda. Tvärtom kan jag mycket väl tänka mig en mer aggressiv president.

Ska inte Ukraina få göra de?
Har jag uttryckt det annorlunda? Det enda jag kan är att kommentera vad de båda sidorna gör men kan knappast påverka något.

Och jag tycker att Zelensky ska gå med på Rysslands villkor för ukrainarnas skull så vi får slut på dödandet.

Det eftersom jag är övertygad om att ryssarna inte stoppar detta innan de har nått vad de anser vara målen i detta.
Citera
2022-03-16, 10:28
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixonGonzales
Nu ännu fler röster i Europa som börjar inse att vi måste stötta Ukraina mer än bara med leveranser av vapen, mat och sjukvårdsmateriel. Vi kan inte stå och titta på när Ryssarna begår folkmord. Hela Europas säkerhet står på spel. Putin kommer inte nöja sig med Ukraina, därför kan man under inga som helst omständigheter ge Putin en seger i detta krig.

Vad behöver göras?

1. NATO ska ge Putin ett ultimatum att dra tillbaka samtliga trupper från Ukraina, inkl. Donbass, detta ska ske inom en snäv tidsgräns (48 timmar) Fram till dess skall omedelbart eldupphör gälla.

2. Stäng Ukrainas luftrum inom 2 timmar från uttalandet. Alla överträdelser kommer mötas med kraftig motreaktion från NATO.

3. Efter 48 timmar går NATO in med trupper för att understödja Ukrainas befolkning samt rensa territoriet från ev. kvarvarande ryssar.

3. Klargör för Putin att alla hot om bio-vapen eller kärnvapen, kommer att besvaras med full kraft.(Man måste syna Putins bluff, hans generaler kommer aldrig tillåta att Putin använder kärnvapen)

Det är nu upp till Putin om han vill ha en direkt konfrontation med NATO eller ej. Han måste nu göra ett aktivt val.

https://mobile.twitter.com/MaiKhang007/status/1503922658966077440

Det du förespråkar är tredjevärldskriget med kärnvapen. Minst sagt farligt och oförstående av den delikata situationen som nu utspelar sig. Det finns nog ingenting NATO hellre vill än att sätta Putin på plats och hade det inte varit för kärnvapen så hade man troligtvis redan gjort det i samband med invasionen. Varför har man inte gjort det? Jo därför man vet att kärnvapen kommer börja användas.
Citera
2022-03-16, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta är nästan komiskt. För det första. Vad menar han med att Ryssland kommer att vinna kriget? Hur definieras ens en vinst i detta krig?
Att Ryssland efter det som har hänt i Ukraina skulle få för sig att invadera NATO-länder är ju totalt verklighetsfrämmande. Har Putin verkligen planer på det så har han ju tänkt starta kärnvapenkrig och det kan vi i alla fall inte göra mycket åt.

De tre baltiska länderna – Litauen, Lettland och Estland – delar en 1 400 kilometer lång landgräns med Ryssland och Vitryssland, men är också kopplade till resten av alliansen genom en smal landkorridor med Polen. Denna remsa av territorium har bara två vägar och en järnvägslinje. Om ryska styrkor etablerade kontroll över Suwalki-korridoren skulle det skära av de baltiska staterna från resten av Nato och göra deras förstärkning via en landväg till ett svårt åtagande. Att försvara Suwalki är därför viktigt för Natos trovärdighet och för den västerländska sammanhållningen.

https://cepa.org/the-suwalki-corridor/#:~:text=The%20three%20Baltic,for%20Western%20cohe sion.
Citera
2022-03-16, 10:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Vad med Rysslands behov av att blanda sig i Ukrainas avnazifiering och utbrytarkonflikter då? Låter som dubbelmoral.
Återigen, jag kan bara svara för vad Sverige gör eller vad jag själv gör.
Citera
2022-03-16, 10:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFL96
Det går 1 Ukrainska missil på 100 ryska missiler avlossade på civila. Vilka är dom riktigt stora svinen? Jepp, ryssarna.
Oj! Jag som trodde ryssarna hade slut på materiell och var på väg mot en förnedrande förlust.
Citera
2022-03-16, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Anledningen att Ukraina är så långt ner är för att Ryssland inte tillåtit dem avancera mer. Ge dem ett decennium så kommer de antagligen vara motsvarande Letland eller Litauen.

Okej så det är Rysslands fel att Ukraina är en av världens mes korrupta länder? Trots att dom är ett demokratiskt land enligt dig med fria och säkra val. Det är Rysslands fel att som fått nobben av både EU medlemskap och samma i Nato? Det är alltså Rysslands fel att nynazistiska Azobataljonen som förespråkar vit makt och godkänt av Ukrainas inrikesdepartement är nu förvandlad till ordinarie regemente i Kievs armé? Okej
Citera
2022-03-16, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Ingen vet vad Putins mål är.
Vet du vad, jag tro inte ens putin skulle gilla dina inlägg där du framhäver putins ociviliserade agerande i inlägg efter inlägg. Putin försöker ju förtvivlat framstå som en sofistikerad gammal herre med en fredsduva på axeln och vill nog inte framställas som Fred Flinta med knölpåken i högsta hugg.
Citera
2022-03-16, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Anledningen att Ukraina är så långt ner är för att Ryssland inte tillåtit dem avancera mer. Ge dem ett decennium så kommer de antagligen vara motsvarande Letland eller Litauen.

Jaså, det kommer de ”antagligen”? All korruption, all ondska som riktats mot ryska grupper (och mot andra minoriteter efter vad det rapporterats), alla pengar som hamnat i Zelenskyjs kistbotten (vilket väckt misstankar om att han bara är en styrd, amerikansk marionett), allt är förstås Rysslands fel. Självklart måste det vara deras fel.

Allt följer manuset för en Hollywood-rulle till punkt och pricka.

Men hur känns det egentligen att förfäkta en sådan enkel världsbild där allt är svart eller vitt? Låt mig gissa: väldigt bekvämt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in