2022-03-15, 23:31
Medlem
bithaxs avatar
Det ser ut som att Kina går all in och stödjer Ryssland både med vapen, pengar och ammunition. I gengälld tas hela Ryska banksystemet tas över av Kina.

Så Putin kommer ha råd att mörda varenda Ukrainare som ännu inte flytt. Oroa er inte.
Citera
2022-03-15, 23:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Korrekt. Ryssland har bunkrat guld de senaste 15 åren och har nu 2300 ton (var de nu har sitt lager?). Olja finns i överflöd. Ingen i världen vet heller exakt hur mycket olja som ligger begravd i Ryssland - inte ens ryssarna själva - eftersom oljefyndigheter med väldigt stor sannolikhet ännu ligger oupptäckta i Sibirien och Norra ishavet.

2300 ton bara? Det var inte så mycket om man jämför med The Global Dept Facility med sin fond på hela 1.7 million metric tons om inte mer än så just nu. Inka guld etc.
Senast redigerad av DevilsDen 2022-03-15 kl. 23:36.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Ja toapapper är livsviktigt det märktes under början av pandemin🤣
Skämt åsido, Kina kanske kan leverera detta?

Men försök förstå min poäng, Ryssland har olja och gas, men man importerar i princip allt annat.

Dessa sanktioner kommer slå mycket hårt mot Ryssland. Redan nu är styrräntan 20%, så är du Ryss med lån är det nog inte så kul.

Lägg så också till inom en snar framtid så kommer hyllorna börja gapa tomma och inflationen skena iväg.
Citera
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Ja båda lever på lån men olika typer av lån.

Poängen är att statslån som skenar iväg år efter år blir föremål för utomstående lånegivare och då blir landet invaderat av helt lagenliga konkursförvaltare och styr hela landet per politisk proxy in i riktningen som man vill. Landet får en marionettregering styrt av utländska lånegivare.

Det är så IMF utlöser sin funktion.
Citera
2022-03-15, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Bland det dummaste argumentet jag hört. Du bygger ditt argument på dom du umgås med, inte fakta. Jag känner många svenskar som har mer pengar än lån, så vem av oss har mest rätt?
Har inga lån eller skulder heller för den delen. Inte haft på + 20 år. Så visst har du rätt.
Citera
2022-03-15, 23:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Men försök förstå min poäng, Ryssland har olja och gas, men man importerar i princip allt annat.

Dessa sanktioner kommer slå mycket hårt mot Ryssland. Redan nu är styrräntan 20%, så är du Ryss med lån är det nog inte så kul.

Lägg så också till inom en snar framtid så kommer hyllorna börja gapa tomma och inflationen skena iväg.
Ja det verkar tufft läge om det uppstår varubrist.
Skenande inflation på basvaror som livsmedel och energi det har vi redan i Europa. Skulle vi inte kunna fortsätta importera spannmål från Ukraina och Ryssland kommer vi även få uppleva ransonering av kött och bröd mm om drygt ett år.
Citera
2022-03-15, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Inte alla konton är stängda, din dumme fan. Betalningen för köp/sälj för Europas gasräkning är öppen, likaså betalningen för skulder som fodras. Skulle du inte tro det ?
Nej skulder i USD är inte öppet, det är ju därför vi har denna tråd tjockhuve
Citera
2022-03-15, 23:40
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteAntiVaxxer
Vet du vad som är Disney? Euroländernas ekonomi! Dom följer inte ens regelverket för att vara med i euron enligt EUs tillväxt- och stabilitetspakt. Ändå rullar det på med nya lån. Där kan man snacka tickande bomb.

Förutom Greklands statskonkurs, som är nu 10 år gammalt ( Och där man matat in mer än 4000 miljarder som gått tillbaka till bankerna för att täcka deras förluster), så finns det inga större problem på himlen. Rysslands problem är uppenbarligen den bristande diversifieringen i hela ekonomin. Det är energi för hela slanten.

Vi har problem med att skapa jobb. Ryssland har problem med sin ekonomiska diversifiering. I framtiden så kan vi lösa både EU och RU:s problem genom att övertyga bägge att det ligger för många ägg i samma korg i varsin ekonomi
Citera
2022-03-15, 23:41
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteAntiVaxxer
Nej skulder i USD är inte öppet, det är ju därför vi har denna tråd tjockhuve

Det har jag svårt för att tro, faktiskt. Har läst hela artikeln. Ok, det verkar finnas lite problem där ...
Citera
2022-03-15, 23:45
Medlem
Citat:
Förutom Greklands statskonkurs, som är nu 10 år gammalt ( Och där man matat in mer än 4000 miljarder som gått tillbaka till bankerna för att täcka deras förluster), så finns det inga större problem på himlen. Rysslands problem är uppenbarligen den bristande diversifieringen i hela ekonomin. Det är energi för hela slanten.

Vi har problem med att skapa jobb. Ryssland har problem med sin ekonomiska diversifiering. I framtiden så kan vi lösa både EU och RU:s problem genom att övertyga bägge att det ligger för många ägg i samma korg i varsin ekonomi
Grekland defaulta inte. Varoufakis ville defaulta för det var det enda ekonomiskt kloka att göra - investeringar medför risk. Tyskarna ville inte detta, så man bailade tyska banker via EUs skattebetalare.

Givetvis mår inte euroländerna bra. Det är bara kolla på hårda siffror för att inse det.

Jag håller med, EU och Ryssland är grannar. Man kompromissar och samarbetar med sina grannar.
Citera
2022-03-15, 23:48
Medlem
Citat:
Det har jag svårt för att tro, faktiskt. Har läst hela artikeln. Ok, det verkar finnas lite problem där ...
SVTs reportage dryper av ofullständig patosretorik.

Läs denna istället:
https://www.bloomberg.com/news/features/2022-03-15/what-if-russia-defaults-on-its-debt-ukraine-war-sanctions-risk-150-billion
Citera
2022-03-15, 23:49
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
2500 ton bara? Det var inte så mycket om man jämför med The Global Dept Facility med sin fond på hela 1.7 million metric tons om inte mer än så just nu. Inka guld etc.

Jag vet inte exakt hur man bör tolka ryssarnas guldreserv på 2300 ton. Internationellt verkar de ligga hyfsat till rent siffermässigt, men frågan är om de kommer åt sitt guld? Någon som vet om allt förvaras i Ryssland eller en del utanför landets gränser? Vet att t ex Tyskland hade merparten av sitt guld i USA under lång tid, vilket jag tycker låter väldigt märkligt. De hade också en del juridiska problem att frakta hem det för ca 10-15 år sedan eftersom FED krånglade med tyskarnas önskemål.

Kina: 1948 ton
Tyskland: 3359 ton
Japan: 845 ton
Schweiz: 1040 ton
Indien: 754 ton
Sydkorea: 104 ton
Saudiarabien: 323 ton
Italien: 2451 ton
Frankrike: 2436 ton
Sverige: 125 ton

USA: 8133 ton
Senast redigerad av Smoothman 2022-03-15 kl. 23:55. Anledning: Rättelse av siffra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in