2022-03-15, 16:54
Medlem
TokayGecks avatar
Försöker bilda mig en uppfattning vart man ska ta vägen om Europa och USA faller eller hamnar i krig.

Bor sedan länge utanför Sveriges gränser, men tänker att väst snart står i full brand. Börjat snickra på en plan kring att fly mot Kap Verde när allt går åt skogen. Tittar på billigt boende att köpa upp nu som jag kan förflytta familjen till vid kris.

Jag vet att jag aldrig kommer försvara Sverige. Landet förstördes långt innan krig var på horisonten och kan gott behöva sig en hård reset. Finns inte på kartan för min del att försvara det samhälle som nuvarande (och dåvarande) politiker byggt upp. Hade det varit 80-tal hade jag inte låtit såhär. Jag kommer enbart hämta min resterande familj och förflytta dessa. Efteråt är det som återstår är att fly till en skön tillvaro. Kap Verde verkar bra, men kanske har ni andra bättre idéer?

Kraven är:

- Billigt land, billiga bostäder
- Bra klimat
- Långt ifrån möjligt kärnvapen avfall
- Långt ifrån "intressesfären" för både väst och öst makterna

Vart tar ni andra desertörer vägen?
Citera
2022-03-15, 16:56
Medlem
Niggwards avatar
Då bör du göra det nu. Ifall totalförsvaret sätts in får du inte fly landet.

Men når kriget hela Europa så kommer knappast andra länder stå still. Så om du tänker chilla i Thailand lär det inte vara långvarigt. De lär kineserna i sådant scenario gå in i. Är hela världen kaos så kommer stormakterna gå bananas
Senast redigerad av Niggward 2022-03-15 kl. 17:00.
Citera
2022-03-15, 17:00
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Då bör du göra det nu. Ifall totalförsvaret sätts in får du inte fly landet.

Men når kriget hela Europa så kommer knappast andra länder står still. Så om du tänker chilla i Thailand lär det inte vara långvarigt. De lär kineserna i sådant scenario gå in i. Är hela världen kaos så kommer stormakterna gå bananas

Jag befinner mig sedan över 10 år tillbaka utanför gränserna. Familjen har vi en plan för hur vi kan få ut redan. Thailand är jag inte sugen på då det ligger i intressesfären. Tänker Afrika eller Sydamerika är bättre alternativ, kommer längre med mitt kapital där som jag redan börjat byta mot fysisk valuta (guld i mitt fall).
Citera
2022-03-15, 17:01
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokayGeck
Jag befinner mig sedan över 10 år tillbaka utanför gränserna. Familjen har vi en plan för hur vi kan få ut redan. Thailand är jag inte sugen på då det ligger i intressesfären. Tänker Afrika eller Sydamerika är bättre alternativ, kommer längre med mitt kapital där som jag redan börjat byta mot fysisk valuta (guld i mitt fall).

Haha, då kan du lika gärna dö. Men vill du hellre bo i Sydafrika så ha det så roligt. Tror du Afrika är ett paradis? Då dör jag hellre
Citera
2022-03-15, 17:02
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Jag flyr förmodligen ingenstans då jag har vissa förpliktelser.
Annar är väl sydamerika ett skönt tillhåll för gamla nassar?
Kanske västafrika? Billigt, relativt långt från europa. Går säkert att ta sig runt på skolfranskan?
Citera
2022-03-15, 17:13
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Haha, då kan du lika gärna dö. Men vill du hellre bo i Sydafrika så ha det så roligt. Tror du Afrika är ett paradis? Då dör jag hellre

Jag tror Kap Verde är bättre än bombad ort i valfri svensk stad iallafall
Citera
2022-03-15, 17:13
Medlem
Har folk som skulle bistå med mat och husrum i Peru, så då hade det blivit där. Men man vill ju inte dumpa allt här om det inte skiter sig, och skiter det sig kan man kanske inte komma iväg. Familjen kanske kommer ut iaf.
Citera
2022-03-15, 17:32
Medlem
Jag och min fru har planer på att dra vinning på situationen när grannarna lämnar kvarteret. Då kommer vi börja länsa i hela grannskapet.

Vi ser enorma möjligheter ifall det blir krig och folk flyr fältet.
Senast redigerad av Bengt-Erik 2022-03-15 kl. 17:36.
Citera
2022-03-15, 17:32
Medlem
speerys avatar
Min plan är att segla ut ur Europa. Vinden är gratis och segelbåten blir mitt och familjens permanenta hem.
Citera
2022-03-15, 17:34
Medlem
Dofternas avatar
Skulle dra till Afrika direkt, speciellt Gambia verkar najs. Bra väder, trevliga människor, bra mat.
Citera
2022-03-15, 17:39
Medlem
Till den åboländska skärgården i Finland faktiskt!
Där är vi vana att ta hand om oss själva och varandra.
Citera
2022-03-15, 19:26
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speery
Min plan är att segla ut ur Europa. Vinden är gratis och segelbåten blir mitt och familjens permanenta hem.
Samma här om det krävs, segelbåt finns redo och bara ta med sig det man planerat ta och kasta ankar. Destination blir dock oklar men har boende i Italien så kanske dit om det inte brinner där med.

Annars får man anpassa vart man beger sig beroende på scenario. Kanske någon ö och stanna där något år eller ligga på drift så mitt Atlanten man kan om det ogynnsamt ta sig någonstans. Allt beror på aktuellt läge i världen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in