Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Intressant notering. Kan kanske bero på att de inte fullt ut behärskar ukrainska? Många som bor i tex Kiev pratar ryska och inte ukrainska även om de betraktar sig som ukrainare. Eller bara signalera till de ryskspråkiga att de ska bli etniskt rensade.
Azov-bataljonen huserar i Mariupol som är en stad med stor rysktalande majoritet. Det stora flertalet av deras potentiella rekryter är helt enkelt rysktalande vilket gör det rimligt att deras publika hemsidor, som främst verkar handla om värvning, är på ryska. Helt i enlighet med den logiken är majoriten av medlemmarna i Azov-bataljonen också rysktalande. Vilket gör hela narrativet med dem som ryskhatande extremister mer än lovligt dumt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flaskpost2
Jag är inte här för att "vinna" någon debatt. Jag har lämnat tonåren sedan länge.
Om du har lämnat tonåren så förstår du säkert att om man konsekvent förlorar debatten med sina argument så betyder det att man har fel. Men du kanske är här för att ha fel?
Citat:
Ursprungligen postat av
Tumidanda
Anledningen är att "Ukraina" är ett påhittat fejkland och att det bara är en minoritet i västra delarna av landet som talar ukrainska. De flesta som i undersökningar påstår sig förstå ukrainska och kanske har anammat någon slags ukrainsk identitet är i grunden ryssar som talar ryska hemma och i sin vardag. Kiev är t.ex. en mestadels ryskspråkig stad. Juden Zelensky har aldrig talat ukrainska och bara gått kurs i språket sedan han blev president för ett par år sedan.
Ett språk är bara en dialekt med en armé. Men Ukraina har ju visat sig ha en väldigt potent armé så nog är det ett språk alltid.
Men det faktum att ryska och ukrainska är likartade språk som alla ukrainare förstår gör det givetvis löjeväckande att påstå att det skulle finnas något rabiat hat mot det ryska språket i Ukraina. Ukrainarna har infört en del lagar (vissa av dem mindre lämpliga) som ska främja det ukrainska språket, framförallt inom utbildningsväsendet. Men de har bevisligen inga problem med att rösta på ryska presidenter (jag tror inte att Ukraina har haft någon infödd ukrainare som president under sin självständiga historia) så det där hatet mot ryssar är tydligen inte så aggressivt.