2022-03-14, 21:52
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Lite kul med tanke på vilket flygvapen de själva besitter.

HÖR OCH HÄPNA!!!

Estonian Air Force

Du glömde alla MIG-29 som kommer levereras från Polen, tidigare var det ingen som ville köra in dom i Ukraina.
Citera
2022-03-14, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
40 000 tillverkade Javelin, hittar inte siffror på Nlaw, men såg Storbritannien hade beställt 20 000 i sin första beställning. Ukraina fick 17000 av dessa första veckan, du är inne på 3:e veckan snart. Efter det gick USA och Storbritannien ut med att man inte ska informera hur mycket man skickar in framöver.
Otroligt många, men enligt WIKI så är det bara drygt 10000 NLAW tillverkade, vart har du fått dessa siffror ifrån?
Citera
2022-03-14, 21:53
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Jag förstod det som Nlaw och Javelin, oavsett vilket så är det första veckan. Vi kan ju se resultatet och vilken skillnad det har inneburit.

Yes, det är effektiva vapen men förr eller senare måste Ukraina gå på ordentlig offensiv och då behövs det nog andra grejer. Vad det skulle vara har jag ingen aning om dock.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Hur stora förluster har Ryssland egentligen. Är det 12000 döda och ännu mer sårade och tillfånga tagna? Jag undrar om inte Ukraina närmar sig 30 eller 40% av styrkorna utslagna och när de kommer över 60% kommer det snabbt ticka uppåt…

Jag såg ukrainska nyheter precis nu och det är cirka 500 ryssar som gett upp och överlämnat sig frivilligt. Hur många skadade vet jag inte alls.

Men det måste vara supermånga. Frågan är om ukraina bryr sig om att ta hand om alla skadade på motståndarsidan, jag tror inte det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impulsive76
Ryssarna har lite att ta in då Ukraina tagit död på ca 14000 ryssar i inbördeskriget...

Vilket inbördeskrig? Här på FB vet vi inget om något inbördeskrig.

Putin och ryssarna är onda. Vi är goda.

Punkt slut.

Rubba inte vår världsbild.
Citera
2022-03-14, 21:54
Avstängd
Lt. Gen. Ben Hodges: "Ryssland kommer att kulminera "inom de kommande 10 dagarna"

Pensionerad Lt. Gen. Ben Hodges säger att Ryssland behöver tre saker för att övergå till ett utmattningskrig som de inte har: tiden, arbetskraften och ammunitionen.
Citera
2022-03-14, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Du glömde alla MIG-29 som kommer levereras från Polen, tidigare var det ingen som ville köra in dom i Ukraina.
Ska dom levereras nu av polacker?
Citera
2022-03-14, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Du menar dom planen som inte kommer levereras? Släpp taget om det där nu.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har också hört dessa uppgifter att 100% av tillgängliga trupper just nu är inne i Ukraina. Man har fyllt på efter hand men jag ser ingen vettig plan.

Detta krig håller inte för Ryssland.

Något har slagit helt slint innanför pannbenen på stridsledningen. Eller så är man chockad av det hårda motståndet.

Ukraina vinner!

Ukraina vinner men ändå tar ryssarna mark varje dag ??? Väldigt märkligt
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Fel post...
Förvånar mig att 97% är emot kriget.

Jag tar det med en nypa av salt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Otroligt många, men enligt WIKI så är det bara drygt 10000 NLAW tillverkade, vart har du fått dessa siffror ifrån?

https://nationalinterest.org/blog/buzz/ukraine-has-more-anti-tank-weapons-russian-army-has-tanks-201071

Inte där jag läste det först tror det var CNN första veckan. Men googlade fram en länk
Citera
2022-03-14, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Frågan är om hur länge till Putin accepterar att hans styrkor sakta mals ned i ett mekaniserat krig så här?
Känns som man numera provar sig fram och just nu skjuter mer långdistans ihop med attacker på civil infrastruktur. Det får ju malandet av styrkor att bromsas in, men lik förbannat fortsätter hans röda armé förintas.

Rysslands stora problem är nog underhållet och att ordergivningen verkar helt oklar. Det ser konstigt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in