Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Lite intressant att du, av alla användare, postar ett så pass vettigt inlägg. Oväntat.
Vi har förhoppningsvis att se fram emot en mer dynamisk värld med flera mindre kraftcentra — fast se det för all del som en maktkamp. Världen lär knappast bli mer stabil. Här gäller först och främst att se om sitt eget hus. Rätt som det är kanske inte "väst" längre är en meningsfull beteckning på något annat än ett väderstreck.
Det kan inte var någon hemlighet att psykopaten Putin använder sig av olika offermyter för rättfärdigandet av hans bruna agenda. Ryssland har, precis som väst, bedrivit imperalism, underkuvat andra folk, där skiljer sig Putin inte från tidigare regimer. Offermyten han spelar på är orimlig.
Frågan är om västvärlden verkligen givit Ryssland en ärlig chans efter murens fall? Jag anser det inte, ryssar har åtminstone i några sekler behandlats som andrasortering i Europa, det förhållandet förändrades inte med Jeltzin varpå Putin m.fl. KGB män kunde utmanövrera och ta makten.
Efter murens fall borde Nato ha skrotats och kärnvapenarsenalerna slopats, men icke!
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Det är en åsikt som du inte kan bevisa och jag är trött på att ens höra den.
Det är inte svårt, när Sovjet kollapsade, ekonomin sjönk till botten, männen söp ihjäl sig, den militära förmågan krympte stort, när forna ockuperade länder blivit fria fanns inga incitament att ha kvar Nato, hotet var borta. Trots detta valde väst eller skall jag säga tog chansen med att införliva Östeuropa, det har varit lönsamt att ha en bakgård med lägre löner så att fabrikerna kan spotta ur sig profit till företagen…i väst. Självklart finns incitament i vapenindustrin också, med ett utvidgat Nato krävs mycket mer av dyra vapensystem.
Men visst, Nato kunde erbjudit Ryssland medlemskap, skrotat kärnvapnen tillsammans, monterat ner vapenindustrin, he…
Nope! Väst måste ha fiender för att definiera sin socioekonomiska överlägsenhet, världen blir svartvit.
Det måste kännas märkligt när du kommer på dig själv som krigshetsare, helt ovillig att se bakomliggande orsaker, och så förstoppad av allt hat att dina irrbloss inte går att tända längre.