2022-03-14, 18:51
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Fast ryssarna ser ju på Ukraina som ett icke självständigt land, utan toppstyrt av amerikanska intressen sedan 2014. Vilket det faktiskt i mångt och mycket är.

Vid regimskiftet 2014 så snabb-behandlade den nya kabinetten ukrainska medborgarskap till 3 utländska individer, så att dom skulle kunna ta plats i nya kabinetten. En av dom var en amerikansk kvinna, Natalie Jaresko, som jobbat 20 år inom det amerikanska statsdepartementet och som vid tidpunkten var chief executive på kapitalriskfirman Horizon Kapital.

Den andra var en litauisk representant ifrån ytterligare ett kapitalinvestmentbolag.

Den tredje var Georgiens gamla hälsominister som vid en kupp försökte bli Georgiens president men som istället fick fly landet och sedemera blev efterlyst för korruption.

Den politik Ukraina har idag är sprunget ur den manipulation av Ukraina vi såg 2014 av USA. Vilket land/regering snabb-behandlar medborgarskap till utlänningar ifrån utländskt statsdepartement och riskkapitalbolag för att sätta i regeringspostition? Det var liksom inte några jippomedborgarskap a'la Steven Segal.
Ukraina är ett köpt land, dom fattar inga egna beslut. Ryssland känner sig hotade av detta.

The protests were sparked by the Ukrainian government's sudden decision not to sign the European Union–Ukraine Association Agreement, instead choosing closer ties to Russia and the Eurasian Economic Union. Ukraine's parliament had overwhelmingly approved of concluding the Agreement with the EU,[81] while Russia had put pressure on Ukraine to reject it.[82] The scope of the protests widened, with calls for the resignation of President Viktor Yanukovych and the Azarov Government.[83] The protesters opposed what they saw as widespread government corruption, the influence of oligarchs,[84] abuse of power, and violation of human rights in Ukraine.[85] Transparency International named Yanukovych as the top example of corruption in the world.[86] The violent dispersal of protesters on 30 November caused further anger.[5]

https://en.wikipedia.org/wiki/Euromaidan
Citera
2022-03-14, 18:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Putin framträdde i rysk TV häromdagen. Ja, det framgick att det inte va ett äldre bandat inslag. F.ö. är ditt inlägg uppbyggt på Halmgubbar.

Om vi här i tråden vill vara aningen bättre än ryssen och deras propagandamedia så föreslår jag att vi istället eftersträvar objektivitet. OK?
Kan du ge någon länk så jag kan se själv.
Helst med engelsk text så det framgår att det inte är en gammal inspelning.
Citera
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PackMan123
Har inte Ryssland tillgång till precions-missiler?
Som nu verkar de beskjuta städerna från utkanterna hej vilt och då träffar de vad som helst. Därav de många civila dödsoffren.
Raketerna kan lika gärna hamna 5 kilometer från de stridande ukrainska trupperna som är deras primära mål som de vill slå ut.

(Min fetning) De har inte många, och de kan inte längre ersätta de vapen som används pga sanktionerna mot bland annat avionik och elektronik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ursäkta om jag blir vulgär, men runkade du medan du skrev detta?

Jag avsåg riktiga argument.

Nej det är fruktansvärt duktiga. Deras president är även själv ute i slagfältet. Du fattar inte vilka gubbar detta är. Inga man leker med. De har noll rädsla och tar över stad efter stad.
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag tror snarare att leder till en gallring i skiktet under Putin. Makten har agerat rätt, men inte samtliga underlydande. Dom kommer att straffas. Det är så Ryssland fungerar.
Vad menar du med att ”makten har agerat rätt”? Jag förstår att det finns schatteringar i ledarskiktet men vem, exakt, har agerat rätt/fel här?
Citera
2022-03-14, 18:53
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpost2
Konflikten började 2014 när Kiev bestämde sig för att sätta igång etnisk rensning a la Balkan i Donbass.
För att vara någon som säger sig vilja lyssna på bägge sidor är du oerhört benägen att helt okritiskt svälja det ryssen säger... Samtidigt som de gång på gång på gång bevisligen har blåljugit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
Dom har säkerligen förlorat fler än dom nämner men U har ett stort övertag.
Dom vet var Ryssarna kommer ifrån och vart dom är påväg. Dom gör bakhåll på deras villkor. Dom har tränats i detta av väst. U verkar också inte använda tunga vapen och transporter. Istället använder man mobila lätta vapen. Dom kan helt enkelt stoppa 3-4 tanks med en liten grupp som har NLAWS. Ryssarna måste däremot transportera allt mycket långa sträckor och hamnar ofta I "sitting duck" situationer.
Hoppas du har rätt.
Jag lyssnar på en hel del poddar med experter på Ryssland och militären.
De säger att Ukraina aldrig kommer kunna hålla ut till slutet om Ryssland verkligen går för det.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Dom skickar ut meddelande på radion för att demoralisera..det borde ha någon verkan.

Här t.ex i Kiev
.

https://t.me/intelslava/22354?single

Varning kan vara stötande

Ryska och tjetjensk meddelanden över radio tycks inte ha någon avgörande inverkan på någon mer än de naiva ryssarna i Ryssland.

Dessutom tycks det vara ryska soldater och sjömän som saknar moral, jag ger inte mycket för ryska och tjetjenska radiosändningar och psyops, ingenting talar för att de gör nytta för mer än ukrainarna.
Citera
2022-03-14, 18:54
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Menade du kanske 15 mars nästa år? Kan du klargöra?

Vänta nu lite, det är flera timmer kvar till den 15e, mycket kan hinna hända
Citera
2022-03-14, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
För att vara någon som säger sig vilja lyssna på bägge sidor är du oerhört benägen att helt okritiskt svälja det ryssen säger... Samtidigt som de gång på gång på gång bevisligen har blåljugit.

Jag ska inte vara sämre än dig som okritiskt lyssnar på den ukrainska versionen.
Citera
2022-03-14, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivaxxer
Exakt, det de gjort och gör går inte att förlåta.

Det duger helt enkelt inte.

Fattar man inte det så är man ryss.

De ska straffas mycket hårt.

Det är nu vi i Norden verkligen får se vad Ryssland går för, att den där Putin och Ryssland faktiskt är galna. Det är nu vi har tid att ta vårt försvar till en ny nivå mot Ryssland, men framförallt ändra vår attityd mot Ryssland mot en ännu allvarligare, och se till att Ryssland kommer få betala för detta så länge Putin lever, vi snackar isolering till max tills bebis-ansiktet ruttnar iväg, men förmodligen för all framtid. USA och NATO får heller inte ge sig, Ryssland som land får klara sig själva medans den pajasen lever, Ryssland har gått över gränsen, dom har gjort något som inte bara kan tas tillbaka, Europa kommer aldrig glömma. Ryssland har gått in i en ny etapp, och där ska dom få sitta LÄNGE.
Citera
2022-03-14, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Strategiskt mycket viktigt eftersom där finns en bro för vidare färd västerut (Odessa), och bron i Mykolajiv kanske är för jobbig att erövra då den är mitt i staden. Har inte sett bekräftat huruvida dessa broar är sprängda, men är dom inte riggade vid detta laget är det ju helt otroligt.

Ukraina spränger broarna när det blir nödvändigt. Men det är inte säkert att Ryssland orkar med så mycket mer. OSÄKERT LÄGE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in