2022-03-14, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Det där är lite för ensidigt för min smak. Större delen av Krim ville tillhöra Ryssland. Separatiststaterna är också en komplicerad historia med för och emot. Militärbaser tätt inpå Ryssland som inte funkade som avskräckning utan mer som provokation. Kalla mig rysstroll eller propagandist, tycker sunda förnuftet säger att NATO handlat galet här.

Men det är nu Putin dabbat sig rejält och fått även ryssar och proryssar emot sig.

Gällande Krims hållning så är den rätt så omstridd, fanns en anledning till att en stor mängd rysk militär med borttagna emblem fördes dit innan omröstningen hölls. Till och med bekräftat från Ryssland.
Att många länder gått med i alliansen beror mycket på de direkta eller indirekta hot som Ryssland gått ut med.
Se på baltstaterna, Polen m.fl.
Skall man hänvisa till att nån är fel ute får man läsa på lite och försöka analysera den propaganda som sprids.
Citera
2022-03-14, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Va? Tror du Europa skulle klara sig mot Ryssland och Kina?
Ja, utan vidare. ukraina tar ryssen över knät och resten pucklar på gulingarna

Citat:
Varför är alla så rädda för Kina då?

Realy.... har aldrig stöt på någon som utryckt,

-Jag är så fruktansvärt rädd för kina.....

är du det så blir du den första...
Citera
2022-03-14, 18:20
Medlem
geir44s avatar
Nazistiska Azov gömmer sig i Mariopol. Sivila är för dom collateral damage. Varför skulle ryssen skjuta på rysktalande sivila utan anledning? Nej, så funkar inte världen.
Citera
2022-03-14, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad handlar det här om, en pluton eller två?

Deras närvaro i Ukraina kommer knappast att göra skillnad.

Jag förmodar att du vill diskutera de här tjetjenerna eftersom att du postar information om dem. Vad finns att säga, kommer de att besegra Ukraina eller varför är de här gubbarna intressanta för tråden tycker du?
Dom ser biffiga ut och verkar redo att strida, undrar vart dom kommer landa?
Citera
2022-03-14, 18:21
Bannlyst
För utbildade:

John Mearsheimer on why the West is principally responsible for the Ukrainian crisis

https://www.economist.com/by-invitation/2022/03/11/john-mearsheimer-on-why-the-west-is-principally-responsible-for-the-ukrainian-crisis
Citera
2022-03-14, 18:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpost2
Har du påståenden om att det inte är så?

Vore inte otänkbart ju.

Det räcker inte.

Påstår man något behöver man - om man är det minsta seriös - kunna backa upp sitt påstående.

Att något är tänkbart räcker inte.

Att kräva att någon bevisar motsatsen, räcker inte.

Fattar ju att du inte är här för att diskutera utan i stället för att förstöra all diskussion med ogrundade påståenden och sen bara trams.
Citera
2022-03-14, 18:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PackMan123
Varför de är intressanta för tråden förstår du inte?

De ska delta i striderna på Rysslands sida. Mer specifikt striderna i Kiev.

Nej, det framgick inte i inlägget som jag citerade vad tjetjenerna ska göra i Ukraina.

Det handlade i stort sett om att den jag citerade får gåshud, därför ställde jag frågan.

Tjetjenska soldater ska hjälpa ryssarna att ta Kyiv menar du?

Vad gör de här tjetjenerna så intressanta att de förtjänar att uppmärksammas, finns väl redan tusentals ryska soldater kring Kyiv?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
Nazistiska Azov gömmer sig i Mariopol. Sivila är för dom collateral damage. Varför skulle ryssen skjuta på rysktalande sivila utan anledning? Nej, så funkar inte världen.
Incitamentet för Ryssland att förstöra städer och döda civila är enkelt. De vill få Kiev att ge upp för att rädda människoliv.
Exakt så tänker en diktator, vilket språk de civila talar är inte relevant och var aldrig mer än en ursäkt att starta det här kriget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns det något i ukrainsk lag som förbjuder nazister inom landets militär?

Ryssland har ingen rätt att bestämma vilka politiska åsikter militärer i Ukraina hyser, än mindre attackera Ukraina militärt.

Vi kan börja där.
Finns det någon rysk lag som förbjuder Ryssland att attackera Ukraina om ukrainska miltära nynazistsympatisörer attackerar ryska ukrainare?

Det är många cirklar vi kan gå i.

Rysslands invasion är rätt vidrig men jag förstår fullständigt varför ryssarna valde den vägen. Geopolitisk säkerhet, skydda sin etniska befolkning i landet och daska lite nassar på köpet.
Citera
2022-03-14, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det räcker inte.

Påstår man något behöver man - om man är det minsta seriös - kunna backa upp sitt påstående.

Att något är tänkbart räcker inte.

Att kräva att någon bevisar motsatsen, räcker inte.

Fattar ju att du inte är här för att diskutera utan i stället för att förstöra all diskussion med ogrundade påståenden och sen bara trams.

Det ogrundade påståendet är att Kiev-regimen INTE använder civila som mänskliga sköldar.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Har Ryssland verkligen förmåga att förutom desperat anfallskrig även bedriva hämndoperationer?

Vet ju vad du säger om det, undran var mer allmän pga ditt påstående.
Jag tror du kommer att få ditt svar i morgon bitti. Min gissning är att produktionen på de åsyftade industrierna kommer att stå still i morgon. Och ett tag framåt.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PackMan123
Varför de är intressanta för tråden förstår du inte?

De ska delta i striderna på Rysslands sida. Mer specifikt striderna i Kiev.

Är det konstigt?

Tjetjenien är en republik i Ryssland. Det är väl klart att de deltar i kriget.

Skriverierna om vad de gör är på så sätt ointressanta, för de har sannerligen inte höljt sig i ära ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in