Citat:
Ursprungligen postat av
Cymbaltazzz
Reportern säger att det är en ukrainsk soldat. Hade varit coolt om det varit ett utav de svenska pansarskotten, cirkeln sluten liksom.
Jag tror det är en rysk reporter som kommit dit senare för det fanns bilder för flera dagar sedan på den döde. Ryska reportrarna åker runt med ryska trupperna som de amerikanska gjorde i Irak ("Embedded"). Så de blir ju lite efter de vanliga mobilfilmerna/bilderna som ukrainska civila och militärer tar.
Det är inte ett svenskt, andra håller med. De svenska är tjockare och har som kransar i båda ändar. Jag tror detta är den vanliga "sovjetiska" typen som både ryssar och ukrainare verkar använda. När de överger bilar ser man dem ofta övergivna från båda sidor så de kanske inte ses som lika bra som andra typer?
Jag tycker det är svårt ibland att se skillnad på uniformerna (Det verkar de själva tycka så de har ju ofta vita eller röda band om de är ryssar eller gula eller blå band om de är ukrainare), men denna ser rysk ut. Den är mer grönaktig och den ukrainska är mer gul/ljusbrun-aktig.