2022-03-13, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Om de ville tillhöra Ryssland eller Ukraina. Dom valde Ryssland. End of story.

https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Crimean_status_referendum

Från din källa. Varför avstod man samtal från alla parter? Hade det inte varit bättre att tillhandahålla ett val efter internationella konventioner och därmed ge det mer legitimitet?

Citat:
The Venice Commission declared that the referendum was illegal under both Ukrainian and Crimean Constitutions, and violated international standards and norms.[94] The Venice Commission stressed that self-determination was to be understood primarily as internal self-determination within the framework of the existing borders and not as external self-determination through secession. Moreover, the Venice Commission opined, any referendum on the status of a territory should have been preceded by serious negotiations among all stakeholders, and that such negotiations did not take place.
Citera
2022-03-13, 23:39
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Med både EU och NATO frågan på många år in i framtiden än för Ukrainas del.., så räknar nog Putin kallt med att kunna leva rövare i Ukrainsk inrikespolitik genom FSB, och kunna skjuta upp detta i flera år..

Ett fredsfördrag kommer även att hålla flera medvetna stötestenar för det..
En EU ansökan kan gå snabbt iom Ukraina har förberett sig på det nu i x antal år samt att skulle den komma in en dyl ansökan skulle den godkännas snabbt, Har för mig att det varit ett sådant resonemang inne i RU huset om jag nu minns rätt...
Citera
2022-03-13, 23:40
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Räcker med att Indien säger att de är neutrala. Kommer USA då hota Indien.
Tror du Indien hatar UK och USA mindre än Kina?

Varför skulle USA hota Indien för att Indien förklarar sig neutralt? Indien är ju redan neutralt i nuvarande konflikt.

Vem Indien hatar mest beror lite på vem som för tillfället styr. Hindunationalisterna förlåter inte Kina för gränskrigen så det är en mycket bräcklig relation. Indiens främsta militärpolitiska mål är, som jag läser det, att bli den dominerande regionala stormakten i regionen och att skapa militärt och militärindustriellt oberoende. Därför var Ryssland en bra samarbetspartner. Jag skulle dock tro att det indiska försvarsdepartementet kan hålla sig för skratt när de sett hur usel den ryska utrustning som utgör stor del av det indiska försvaret varit när den kommit i närkontakt med moderna pv- och liv-robotsystem. Det blir nog till att leta ny försvarssamarbetspartner och jag tror inte det blir Kina. Jag skulle lägga mina pengar på att det blir Frankrike.
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Ukrainas Natoplaner var lagda på hyllan och opinionen var rekordlåg, det var Putin själv som ändrade på det 2014 med annekteringen av Krim och tagandet av Donbass/Luhansk. Efter detta så ändrades synen på Nato markant både folkligt och politiskt och med all rätt. Putin har sig själv att skylla.

Nato argumentet är med hjärndött, alla Nato länder har ej kärnvapen eller långdistansrobotar utplacerade. Avståndet emellan Lettland och Moskva är lika nära som Ukraina Moskva.

Ryssland ser spöken som de alltid har gjort. Hade dessutom inte Ryssland uppträtt aggressivt genom åren så hade Nato sakta dött ut flera länder var redan kritiska till att lägga stora pengar på en försvarsallians som inte behövs. Ryssland har sig själva att skylla för Natos upprustning.

Att ens tro att Nato skulle göra en aggression emot ett Kärnvapenland är absurt.

Det var USA som ändrade på det genom statskuppen 2014, ledandes till Rysslands anektering av Krim.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Varför skulle rysktalande i Krim vilja tillhöra Ukraina.

Folket har betydligt högre grad av frihet i Ukraina än i Ryssland.
Ryssland styrs av en fascistliknande Diktator med vanföreställningar.
Citera
2022-03-13, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Eftersom det är en diskussion som grundar sig i huruvida Kina kommer hjälpa Ryssland i konflikten så är det varken off-topic eller trams att påpeka att den kinesiska ekonomin ligger risigt till och att Kina kommer hålla en jävligt låg profil i en konflikt mellan Ryssland och Ukraina om det finns risk att dom kan komma att omfattas av ekonomiska sanktioner.

Det enda som gör det till trams är möjligen att du uttalar dig med en sån säkerhet när det är uppenbart att du är helt oinformerad i sakfrågan.
Jag uttalar mig utefter dom prognoser kring Kinas ekonomiska framfart som funnits i åratal. Det är DU som insisterar med säkerhet att dessa prognoser inte kommer slå in med spekulationer kring Kinas fastighetsmarknad och färska siffror på bortfalla i utlandsinvesterad produktion.
Jag lämnar ämnet nu och kommer inte besvara dig mer. Vi kommer inte längre.
Citera
Avslutad
Raderat
Senast redigerad av DjungleBONGOS 2022-03-13 kl. 23:52. Anledning: Felaktigt inlägg
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ser fram emot det. Vad tror du mer exakt händer under veckan?

Jag tror att Ryssarna kommer att intensifiera sina attacker ytterligare för att slå ut Ukrainas militära kapacitet. Sen kommer det skrivas ett avtal. Hur det delvis kommer att se ut har jag redan sagt. Ryska trupper kommer börja att dra sig tillbaks. Men inte längre än till Luhansk/Donetsk.
Citera
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
En EU ansökan kan gå snabbt iom Ukraina har förberett sig på det nu i x antal år samt att skulle den komma in en dyl ansökan skulle den godkännas snabbt, Har för mig att det varit ett sådant resonemang inne i RU huset om jag nu minns rätt...
De skulle kunna bli EU medlem, men inte fullt ut. Det är en tänkbar lösning.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men en enda drönare kan väl inte slå ut en hel brigad. Det måste vara något mer som har hänt här. Men jag har ju också sagt att där Ukraina verkar vara besegrat så finns ändå deras styrkor någonstans. Jag väntar på turning point.

Ryssland har ju i långa områden endast kontroll över vägar. Ukrainas styrkor verkar stryka omkring med raketgevär i bushen och angripa konvojer (ffa tankbilar som ska till stridsvagnar) i bakhåll
Citera
Medlem
Ryssland har gjort bort sig nu ber man till och med kina om hjälp för att man inte klarar deta själva militärt. Deta kommer stå Ryssland myckert dyrt och det vet dom om. Putin har enorma mängder problem. Ekonomin är i princip förstörd för alla framtid och man kan inte vinna militärt det har man inte resurser till.

Tycker nato ska gå in med flyg och sätta in dödstöten för lill plutten och sätta han på plats en gång för alla.
Citera
2022-03-13, 23:42
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
En fin fullträff av 10 kanonskott. Ser ut som att de har fått smaka en hel del salvor innan och att eldledaren lägger spärreld på åkern för att visa ryssen att går de ut i det fria är det döden som väntar.

Som porr för en gammal eldledare… Snyggt artilleriöverfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in