2022-03-13, 20:33
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/svenska-frivilliga-mitt-i-ryska-attacken/

”Jag lever. Efter nattens bombningar, mot vår bas som totalförstördes. Flertalet döda och totalt kaos rådde. Mitt uppdrag var att försvara och skydda västerländska soldater på plats för att redan i dag egentligen åka till Kiev. Uppdraget inställt som ni förstår. Mitt nya uppdrag är att ta ut och hjälpa, för och främst skandinaviska medborgare till trygghet.

Hahahaha, det var inte så roligt längre när fienden har artilleri eller flygvapen 🤣🤣

Endast i Sverige blir en desertör hyllad som hjälte 🤡
Citera
2022-03-13, 20:34
Medlem
Dag 18 snart tillända och till och med den gamle kommunisten Jan Guillou inser att Putin gjort fiasko när han lyckats ena EU om dom hårdaste sanktionerna, misslyckats med kriget och dessutom förvandlat Polen och Ungern till generösa flyktingmottagare.

Historiens största misstag? En krossad ekonomi! Och sanktionerna kommer att ligga kvar länge länge länge.
Citera
2022-03-13, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Så klart att ryssarna vill döda kvinnor och barn i Mariupol. Annars hade de inte attackerad staden.
Folket i Mariupol vill inte ha med varken Ryssland eller separatister att göra.
Lustigt, när SVT var där och intervjuade folk så ville dom inte ha krig med verkade skita i om ryssen eller Ukraina kontrollerade staden.
Citera
2022-03-13, 20:37
Medlem
X3treams avatar
Rysslands anfallskrig mot Ukraina kommer att sluta med en katastrof - för Ryssland. "Sanktionerna krymper den ryska ekonomin till afrikansk nivå. Rubeln har sjunkit med 50 procent. Räntan har höjts till 20 procent. Moskvabörsen håller stängt men handeln med ryska aktier på andra ställen visar en kollaps för ryska bolag som Gazprom, Sberbank, Rosneft, Lukoil och VTB. Börskrascher är politiskt känsligt även i Ryssland. 17 miljoner ryssar äger aktier på Moskvabörsen, vilket motsvarar 11 procent av landets befolkning."

https://www.di.se/ledare/ryssland-forlorar-kriget/?
Citera
2022-03-13, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Du fick källor, lögnare. Varsågod och gå och titta i Budapestmemorandumet och rysk-ukrainska vänskapsavtalet.

Du får vara mer specifik. Eller godtar du själv att hänvisas till omfattande dokumentation att läsa för att belägga 4 st påståenden ? Vi som har vanliga yrken i den närande sektorn och inte finansieras med skattemedel från just den sektorn för att sprida dimridåer och narrativ på internetforum, har helt enkelt inte tiden som er på Sveavägen 68 eller var du nu jobbar.

Med det sagt, jag tar gärna och tittar på det du påstår men du får vara mer specifik när du källhänvisar. I en tid där vi i det demokratiska väst hindras från att ta del av viss information ( I strid med grundlagar) så måste man vara noggrann när man granskar det rådande konsensus. Vi bor ju inte i Ryssland eller hur? Och ju inte förväntas tro på vad som helst?
Citera
2022-03-13, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Rysslands anfallskrig mot Ukraina kommer att sluta med en katastrof - för Ryssland. "Sanktionerna krymper den ryska ekonomin till afrikansk nivå. Rubeln har sjunkit med 50 procent. Räntan har höjts till 20 procent. Moskvabörsen håller stängt men handeln med ryska aktier på andra ställen visar en kollaps för ryska bolag som Gazprom, Sberbank, Rosneft, Lukoil och VTB. Börskrascher är politiskt känsligt även i Ryssland. 17 miljoner ryssar äger aktier på Moskvabörsen, vilket motsvarar 11 procent av landets befolkning."

https://www.di.se/ledare/ryssland-forlorar-kriget/?
Inget gör mig nöjdare.. svårt att sitta här och hylla putin när man inte har pengar till mat.
Citera
2022-03-13, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
https://www.expressen.se/nyheter/svenska-frivilliga-mitt-i-ryska-attacken/

”Jag lever. Efter nattens bombningar, mot vår bas som totalförstördes. Flertalet döda och totalt kaos rådde. Mitt uppdrag var att försvara och skydda västerländska soldater på plats för att redan i dag egentligen åka till Kiev. Uppdraget inställt som ni förstår. Mitt nya uppdrag är att ta ut och hjälpa, för och främst skandinaviska medborgare till trygghet.

Hahahaha, det var inte så roligt längre när fienden har artilleri eller flygvapen 🤣🤣

Endast i Sverige blir en desertör hyllad som hjälte 🤡

Riktig clown, det som är intressant i hans fall är att han påstår att den svenska samordnaren för frivilliga till Ukraina "Philip Brännvall" inte existerar. Kopierar in konversationen från hans fb:
x: Är det inte 400 där nere? Cirka 400 svenskar uppges frivilligt ha anslutit sig till Ukrainska armén. Men i krig räcker det inte med en god vilja.
– Kom inte hit om du inte är utbildad, det är bättre att du arrangerar en loppis, säger samordnaren Philip samarbetsman för de svenska frivilliga, på uppdrag av Ukrainas ambassad i Sverige

Jesper: Falsk info

x: Jesper Söder Så, Philip Brännvall Sverige samarbetsman för de svenska frivilliga, på uppdrag av Ukrainas ambassad är ingen riktig person eller bara ljuger?

Jesper: finns ingen Philips Brännvall. Dock har jag hans riktiga namn.

x: Aha, då misstänker jag att det är en Ukrainare som vill få det att låta att det är så många svenskar som 400 har joinat för att det ska locka fler att åka ned.

Jesper: exakt.
Citera
2022-03-13, 20:45
Medlem
Sajten "the Daily Unseen" visar sedan 40 minuter sedan hur en SU 34 träffas av luftvärn över staden Izium. Ni har sett bilderna tidigare i tråden. Händelsen är idag.
Här kunde man också se hur två piloter skjuter ut sig och glider ned med fallskärm. Mycket glädjande har båda piloterna tillfångatagits.

Dom skall få sitta länge länge länge. Dom skall få ringa hem naturligtvis. Lite smalkost skadar inte så kanske dom återvänder till familjen lite smärtare.

Slava Ukraini!
Citera
2022-03-13, 20:47
Medlem
Satan villen förödelse på bombade militärbasen vid gränsen.
BBC bilder.
Citera
2022-03-13, 20:48
Medlem
Jag har ingen koll på vad "ledasidorna.se" är för publikation men i den står att läsa bland annat.

https://ledarsidorna.se/2022/03/rysk-ortodoxa-kyrkan-kriget-i-ukraina-ar-bogarnas-fel/?fbclid=IwAR1RtG2pzHiCbWZhNMuwOrHQB7Yg1gzkIs1KEn7Z ZDj42SQl6ZTcfRR5-e0

"Krigsretoriken under det ryska oprovocerade anfallskriget mot Ukraina innehåller nu en rad med symboler för att ena och motivera de stridande förbanden samt legitimera kriget mot den ryskortodoxa kyrkans hjärta. Den rysk-ortodoxe Patriarken Kirill menar i en predikan att det skulle vara bögarnas fel."

Organiserad religion är ju en väldigt tveksam aktivitet kan man tycka men ibland väldigt komiskt.
Iaf nån som håller med humorgruppen Grotesco.
Senast redigerad av Oksai79 2022-03-13 kl. 20:49. Anledning: missat ord
Citera
2022-03-13, 20:48
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Satan villen förödelse på bombade militärbasen vid gränsen.
BBC bilder.

Har du möjlighet att länka?
Citera
2022-03-13, 20:49
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PackMan123
Hur vet du det? Har du en kristallkula där du kan se in i framtiden?

Spelar ingen roll vad USA/NATO säger eller försäkrar nu. Saker och ting ändras med tiden.

Huvupoängen är: Ryssland vill inte ha en militärallians, dess missiler och trupper utplacerade vid sin gräns. Då kan man inte tvinga sig på heller bara för att visa ”vem som bestämmer”
Sådant är bara bäddat för trubbel. Denna typ av översitteri funkar kanske på svagare nationer, men inte på en militär stormakt. Det ser vi resultatet av idag. Ukraina och dess befolkning betalar priset.
Går Nato in i Ukraina har Ryssland två val, börja slåss med Nato eller dra sig tillbaka till sitt eget land.
Nato öppnar inte krig för att de går in i ett land som bjudit in dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in