2022-03-13, 16:18
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Har redan varit i tråden att, franska fabriker tvingats stänga, tyskarna har
redan sagt att det inte går ersätta ryska gasen. I sverige vet jag en åkeriägare
som sade att 2 veckor till, sedan får han klappa igen.

Om inte kriget slutar snabbt så blir det enorma problem.

Va? En åkare som har trängd ekonomi? Ring IMF! 😉

Jag tror vi kan konstatera att det kommer att bli vissa kostnader, sannolikt en något minskad tillväxt på kort sikt innan anpassningar gjorts. Vissa företag kommer att drabbas mer än andra. Men jag vet ingen seriös ekonom som förutser stora problem för ekonomin i väst om sanktionerna snurrar på. Att den globala ekonomin prisat in det framgår i mina ögon rätt tydligt av utveckling av börskurser, valutor och räntor. Börserna dök i någon vecka men har överlag nu i stort sett återhämtat sig. Det är tveklöst den bästa värdemätaren.

Energitillgångar är ett problem, för vissa dock (som Sverige) endast prismässigt, men inte något som kommer krascha våra ekonomier ens om Ivan stängde av gasen illa kvickt, vilket han inte kommer göra. Kostnadsökningar och problem, ja, men av en övergående natur. Som exportmarknad är Ryssland av mycket liten betydelse. Dess betydelse är som råvaruleverantör, framförallt av gas och olja. Det är energikällor som inte direkt är omöjliga att, i kombination, ersätta och få från annat håll, även om det förstås inte går över en natt. Jämför till exempel med oljekrisen.

För Ryssland däremot… Hej u-landsekonomi! Och då har vi inte ens tagit i allt vi kan. Det finns mer långtgående åtgärder som kan vidtas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Jag är helt och hållet på Ukrainas sida. Men gillar inte att de eldar på så kraftigt gällande Nato. Jag tror nämligen att Ryssland välkomnar detta, av någon anledning vill Putin ha en väpnad konflikt med Nato.

Det tror jag inte. Till och med idioten Putin förstår nog att han inte har en chans mot NATO. Och om han hade velat ha en konflikt hade det ju varit lätt att starta.
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Jag är helt och hållet på Ukrainas sida. Men gillar inte att de eldar på så kraftigt gällande Nato. Jag tror nämligen att Ryssland välkomnar detta, av någon anledning vill Putin ha en väpnad konflikt med Nato.
Ja för Putin är masochist och skulle älska att bli nedtrampad i gruset av Nato.
Eller skall vi säga ned i den Ukrainska leran?
Citera
2022-03-13, 16:19
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Menar du att bidrag på 350£ per månad får engelska familjer, inte själva ukrainska flyktingar? Vad ukrainska flyktingar får leva på? Arbeta grattis åt britterna? Flyende får ju inte arbetstillstånd i UK?
Du får gärna DuckDuckGoa själv nästa gång. Men länkar mer information:
https://www.bbc.com/news/uk-60724111
Citera
2022-03-13, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
De har rätt, dags för Nato att gå in och stoppa folkmordet.

Nato har inte råd med hundratusen liksäck samt gravplatser.

Man skulle behöva göra som i Indien eller som i Ukraina och begrava i massgrav.
Citera
2022-03-13, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Det tror jag inte. Till och med idioten Putin förstår nog att han inte har en chans mot NATO. Och om han hade velat ha en konflikt hade det ju varit lätt att starta.

Putin bombar 2 mil från Polen ("Fönstren skallrar på polska sidan" som en journalist uttryckte det) och är uttryckligen ute efter att förstöra transporterna från Väst. Putin verkar inte ett skit rädd, faktiskt.
Och hade han varit rädd för NATO, hade han nog gett fan i Ukraina. Märkligt beteende. Han har en helt egen agenda, som få personer förstår. Ett gäng nätdebattörer knäcker definitivt inte gåtan Putin.
Citera
Medlem
Det verkar inte gå så bra för dom utländska frivilliga. Från en journalist som varit i Ukraina sedan 2014.
https://mobile.twitter.com/nolanwpeterson/status/1503004351975075845

"From an American volunteer on the front lines outside of Kyiv:"

"Sitting close to the frontline, the last safe mode of transportation leaves for greener pastures. A core group of about 30 foreign fighters remains out of around 200 people who were here just minutes ago..." 1/

"The base we came from was struck by rockets in the early morning hours. People we lived with for a couple days are confirmed dead. It is only a matter of time before our location is targeted. We are about to be cut off by a Russian tank column any day now..." 2/

"Food, water, and ammunition dwindle slowly. The mood is somber, people are sending their last messages to friends and family." 3/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Deras intäkter kommer från gas och oljan, 80% av GDP. Resten är tredje klassens produkter. Möjligtvis vodka och kaviar, men de har också blivit stoppade.
Det är svårt med exakta siffror men enligt de siffror jag hittat står olja och gas för ca 15% av Rysslands GDP 2020 lite mindre än Norges 18% av GDP
Citera
2022-03-13, 16:26
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Det är svårt med exakta siffror men enligt de siffror jag hittat står olja och gas för ca 15% av Rysslands GDP 2020 lite mindre än Norges 18% av GDP
Bara exporten utgör 60%. Räkna på resten.
Citera
2022-03-13, 16:26
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Kom ihåg att NATO är usa. Så då kan jag länka till en massa folkmord.

https://www.esquire.com/news-politics/politics/a19547603/iraq-15-years-george-bush/
Nej. NATO är Albanien, Belgien, Bulgarien, Kanada, Kroatien, Tjeckien, Danmark, Estland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Ungern, Island, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Montenegro, Nederländerna, Makedonien, Norge, Polen, Portugal, Slovakien, Rumänien, Slovenien, Spanien, Turkiet, Storbrittanien och USA.
Citera
2022-03-13, 16:27
Bannlyst
Vilket sammanhang, USAs flygbas i Irak attackerad idag.

Önskar sig USA tvåfrontskrig?
Citera
2022-03-13, 16:27
Medlem
Tack Albin Aronsson försv forskn instiutut - intervju P1 nyss tonade gång på gång ner frågorna och gav sansade svar..som en lättnad i mörkret av experter som framträtt i media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in