Citat:
Har redan varit i tråden att, franska fabriker tvingats stänga, tyskarna har
redan sagt att det inte går ersätta ryska gasen. I sverige vet jag en åkeriägare
som sade att 2 veckor till, sedan får han klappa igen.
Om inte kriget slutar snabbt så blir det enorma problem.
redan sagt att det inte går ersätta ryska gasen. I sverige vet jag en åkeriägare
som sade att 2 veckor till, sedan får han klappa igen.
Om inte kriget slutar snabbt så blir det enorma problem.
Va? En åkare som har trängd ekonomi? Ring IMF! 😉
Jag tror vi kan konstatera att det kommer att bli vissa kostnader, sannolikt en något minskad tillväxt på kort sikt innan anpassningar gjorts. Vissa företag kommer att drabbas mer än andra. Men jag vet ingen seriös ekonom som förutser stora problem för ekonomin i väst om sanktionerna snurrar på. Att den globala ekonomin prisat in det framgår i mina ögon rätt tydligt av utveckling av börskurser, valutor och räntor. Börserna dök i någon vecka men har överlag nu i stort sett återhämtat sig. Det är tveklöst den bästa värdemätaren.
Energitillgångar är ett problem, för vissa dock (som Sverige) endast prismässigt, men inte något som kommer krascha våra ekonomier ens om Ivan stängde av gasen illa kvickt, vilket han inte kommer göra. Kostnadsökningar och problem, ja, men av en övergående natur. Som exportmarknad är Ryssland av mycket liten betydelse. Dess betydelse är som råvaruleverantör, framförallt av gas och olja. Det är energikällor som inte direkt är omöjliga att, i kombination, ersätta och få från annat håll, även om det förstås inte går över en natt. Jämför till exempel med oljekrisen.
För Ryssland däremot… Hej u-landsekonomi! Och då har vi inte ens tagit i allt vi kan. Det finns mer långtgående åtgärder som kan vidtas.