2022-03-13, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Yttrandefrihet någon?

NY-times journalist dödad i Irpin

Enligt polismyndigheten i Kiev har en journalist som arbetar för New York Times dödats i Irpin, rapporterar Reuters. Ytterligare en journalist ska ha blivit skadad.

Enligt polisen är det ryska förband som utfört attacken mot journalisterna.

Irpin är en förstad till Kiev och har utsatts för omfattande artilleribeskjutning den senaste veckan. Många civila har dödats och skadats i de ryska angreppen.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage
Det är en risk man tar om man följer med till fronten.
Det är inte första gången Journalister vid fronten dör i en konflikt/krig.
Frågan är lite var journalisterna befann sig och vad de rapporterade.
Sökte på reuters lite snabbt men har inte funnit källan än, inte heller funnit information i NY-times.
Senast redigerad av Jahvet 2022-03-13 kl. 14:12.
Citera
2022-03-13, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Vad ska man egentligen komma fram till imorgon tillskillnad från dom tidigare tre fredssamtalen?

Zelenskyj behöver släppa sin stolthet om han vill att fredssamtalet ska leda någonstans.

Du menar Putin..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Man förstår att ni resonerar så när dessa journalister rapporterar om alla krigsbrott som Ryssland har gjort.

Citat:
"Har George Floyd varit hederlig och inte knarkat så har han varit i livet idag"

Hade journalisten befunnit sig på ett säkert avstånd så hade han varit i livet idag enligt din utmärkta logik.
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Men gå och lägg dig. Tror du ryssarna som legat i strid i närmare en månad sköt han för att han var journalist? Och folk pratar om rysk propaganda. Åker man till frontlinjen under ett krig där det skjuts så riskerar man att dö. Han rörde sig förmodligen bland ukrainska trupper som blev beskjutna och en kula hittade honom. Sedan så var han filmregissör, så hans ide var förmodligen att kapitalisera på kriget.

Vet du hur detta gick till så får du gärna med källhänvisning förklara för oss andra.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Just den orsaken håller jag inte som trolig men visst behövs obekräftade uppgifter. Såg dock en Putin anhängare i tråden jubla och sa att det nu skulle bli mindre fake news så jag gissar att det var Ryssarna som gjorde det.
Fast den Putinanhängaren vet ju inte mer än du eller jag vem det var som sköt. Det är självklart att Ukrainarna kommer att skylla på Ryssland och vice versa. Det finns dock bara en verklig sanning. Vi får se om den kommer fram.
Citera
2022-03-13, 14:12
Medlem
Nån här hade bra länk till hur invasionen gått per datum. Kul o kolla på.

https://www.understandingwar.org/backgrounder/ukraine-conflict-updates

Många säger kriget går långsamt. Men har Putin utlovat ett snabbt krig ? Varför ska han ha bråttom? Det är lättare o göra misstag om man har bråttom.

Ukrainas försvar ligger INTE jämnt utspritt över Ukraina. Det ligger koncentrerat i områden där Ukraina förväntar sig ryska inkommande styrkor. Alltså utmed Ryska gränsen.

Har nu ryssar gått in där iallafall...ända upp till floden... ja då är det nog kört. Ukraina har nog inget mer sedan. Såvida inte Nato lägger sig i.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Jag tror många ryssar äger lägenheter rumtom i Europa, runt svarta havet. Jag följer med där och ser hyrespriser eftersom jag bor i området. Kan se en stad där hyrorna gått ner med 10 % sen kriget, kan vara en slump, men jag tror det beror på att många ryssar äger och många ryska turister kommer att utebli för många år.

Många ryssar som äger egendom i Halkidiki i norra Grekland och på öarna. Grekerna började igår beslagta konton och egendomar över hela Grekland.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
Hade journalisten befunnit sig på ett säkert avstånd så hade han varit i livet idag enligt din utmärkta logik.

Har inte Ryssland startat kriget så har han varit i livet idag! Enkelt eller hur.
Citera
2022-03-13, 14:13
Medlem
"We're ready to die for Putin"

Russian child police cadets sing chilling propaganda anthem demanding return of Alaska to Kremlin.

Uncle Vova, we are with you!
https://www.youtube.com/watch?v=pfP7lTXYeJg&t=27s

https://www.mirror.co.uk/news/world-news/were-ready-die-putin-russian-11518937
Senast redigerad av kokole 2022-03-13 kl. 14:15.
Citera
2022-03-13, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ryska styrkor har varit i Mariupol i 10 dagar utan att kunna komma åt Azov. Det är något magiskt över Azov faktiskt. Det hade jag aldrig trott för 10 dagar sedan.

Skall försöka följa det bättre genom att läsa media. Jag tror det är så att det som är rysk-kontrollerade områden borde markera som fläckigt för även Ukrainska styrkor finns överallt.
Ikväll läser jag CNN för att förstå.

Ryssen gick först in i Mariupol häromdagen, innan dess bombade man med artilleri och flyg.

Man ville ha en korridor för civila att ta sig ut, vilket dina hjältar i AZOV vägrade och skjöt ihjäl civila som försökte fly.

Ryssen tröttnade till slut och efter runt 48h stridande sände AZOVs näst högsta höns ut ett desperat rop på hjälp till resten av Ukrainska styrkorna (som är i full reträtt västerut).

En hel del Ukrainska uniformer lär hittas i skogarna mellan Polen och Ukraina de närmaste dagarna 😉

Här har du ett klipp på en av dina hjältar som gav upp;

https://files.catbox.moe/95fxxs.mp4

Inte direkt Arisk stolthet om vi säger så 🤣
Senast redigerad av Skrattarhaha 2022-03-13 kl. 14:15.
Citera
2022-03-13, 14:14
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, snyggt av Putler att förvandla ryssland till en del av Kina.

Om du inte redan märkt det sedan några årtionden så är hela världen idag en del av Kina. Det kan du tacka David Rockefeller, Nixon och Kissinger för. Dessa tre gav bort världen till kinesen.
Citera
2022-03-13, 14:14
Medlem
Termos99s avatar
Israel verkar att ta tydligare ställning.

Foreign Minister Lapid: ‘No justification’ for Russia invading Ukraine, it must stop attacks

https://www.timesofisrael.com/liveblog-march-13-2022/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in