2022-03-13, 01:24
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Haha, ja.

Hehe, ryska grejor...såg faktiskt för "några" år sedan några lokala stjärnor försöka fyra av "nationens stolthet", ett par Luna (frog) missiler som skumpat runt på Zilen i ett antal år på allehanda "kolla vilken stor jag har" parader och övningar i landet.

Fastbränsleraketer ÄLSKAR kraftiga temperaturförändringar, stötar och vibrationer.

Så, raket och terrängkörningsklubben har riggat, raketerna håller på att resa sig sig under visst skrammel, tjut och hackande i hyudraliken (vaddå "rätt" sorts hydraulolja, det är ju typ....olja i den).

Här bestämmer vi oss för att det bästa stället för att säkra avfyrningsplatsen är en kulle ca 300 m från fyrverkerierna.

Snabb förflyttning till ljudet av tjutande hydraulik och varvande diesel.

Halvvägs upp på kullen, avfyrning. Nr 1 drar iväg i god raketstil, hackar till på några meters höjd, tappar dragkraft, faller, lyckas tända igen och försvinner iväg nästan horisontellt i riktning "ej mot något fientligt mål alls".

Den satte även eld på bushen och lite lös utrustning.

Nr 2 tog däremot uppgiften "döda afrikaner" på allvar, skippade allt tjafs, transportsträckor och dylikt, och avfyrade sig åt alla håll samtidigt när knappen trycktes in.

Ingen rolig syn när röken lagt sig.

Det är inte ofta man får se en nations taktiska/strategiska raketstyrkor/pnisförlängare utplånas på en gång.

Men, T.I.A antar jag.

Nu blir det godnatt, ska cykla MTB med fru och dotter i skogskronan i morgon.

Gubbfan behöver motion, och någon behöver bära ryggsäck/packväskor med mat och vatten, Godnatt
Citera
2022-03-13, 01:24
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoOneSomeOne
Nu har Iran avfyrat missiler mot en amerikansk militärbas i Erbil.

https://t.me/QVINTAAETAS/4440?single
Det händer titt som tätt. Det skedde flera gånger under Trumps styre som det är nog inget som är kopplat till detta.
Citera
2022-03-13, 01:25
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
Känns ju inte direkt som att random Ukrainare ens borde oroa sig då?

Samt att alla våldsamma svingar HR avdelningarna McDonalds och Ikea gör mot ryssar känns pretty galet?

Alla ska nog oroa sig i dagsläget, framförallt ryssarna som har svälten framför sig!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Undrar jag med. Riktigt otäckt att hotet har höjts mot oss..

Det är trams, ett sätt för politikerna i väst att få folket att glömma bort deras egna misslyckanden under lång tid. Samt i längden kunna ta ut ännu högre skatter.
Senast redigerad av RA_86 2022-03-13 kl. 01:27.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
De har knappt några, sedan finns det en risk att den blir tillfångatagen
Inte bra att nya fordon blir beslagtagna av fienden

Vart är alla T-90 dock? Mest sett T-80 och alla varianter av -72

Ungefär en av tio tanks är T-90, så det är inte konstigt att du inte har sett så många.
Citera
2022-03-13, 01:26
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Zelenskij har talat om en turning point. Jag såg också på youtube en talesman för Ukrainas armé som gjorde likadant.
Turning point innebär att Ukraina börjar planera flera motoffensiver. Att ryska styrkor gått närmare Kiev betyder ingenting, dom kan inte inta stan. Dom kan inte heller omringa den helt

Ukrainas armé har haft förluster men det fylls på hela tiden med nytt manskap och nya vapen. Många frivilliga slåss av övertygelse, inte som avlönade krigare från Syrien etc.

Ryssland trodde att Ukraina skulle falla ihop. En historisk missbedömning. Vilka huvuden kommer att rulla? Dags att ta fram giljotinerna och kalla in bödlarna.

En viktig faktor tror jag också är att dom haft en intakt och effektiv ledning samt troligen otroligt bra underrättelse. Dom har kunna planera, hitta målen attakera och sen gömma sig. Dynamiskt. Militäranakytiker kommer studera det här i åratal efteråt.
Citera
2022-03-13, 01:27
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Motivera gärna!

Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Vad snackar du om?

Helt enligt försvarsmakten. Jag orkar inte leta reda på inslaget i SR, men ett tips till er är ju att hålla er uppdaterade enligt råden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
Känns ju inte direkt som att random Ukrainare ens borde oroa sig då?

Samt att alla våldsamma svingar HR avdelningarna McDonalds och Ikea gör mot ryssar känns pretty galet?

Startar man krig och omvärlden inte gillar det blir man oftast bestraffad , och när sedan folket inte längre står ut med att bli pissade på pga att deras ledare har storhetsvansinne så löser det tillslut av sig självt.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RA_86
Det är trams, ett sätt för politikerna i väst att få folket att glömma bort deras egna misslyckanden under lång tid.
Ditt inlägg är trams.

Tror du att det är våra politiker som har gjort bedömningen om våran säkerhetsbild?
Citera
2022-03-13, 01:28
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Helt enligt försvarsmakten. Jag orkar inte leta reda på inslaget i SR, men ett tips till er är ju att hålla er uppdaterade enligt råden.

Tror inte ett dugg på att vi var hotade innan invasionen.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Haha, gå och lägg dig.
Citera
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Var tar ryssarna mark menar du? När konvojistan omgrupperar? När man lyckas ta en sönderskjuten stad i Donbass efter dagar av strider?

Har du inte tittat på några kartor? Du borde ändå förstå att det är ryssarna som invaderar Ukraina - inte tvärt om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in