2022-03-12, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tyskland kommer fram till hösten att minska gasberoendet med 75%. Ryssland är själv helt beroende av oljeinkomsterna då dom saknar andra inkomster över huvud taget. Dom håller redan på att Öka nickelproduktionen i andra gruvor. Resultatet blir lite höga oljepriser ett år framåt, men det ä r en snuva jämfört med va Pandemin kostade.

Sen står Ryssland med Olja och nickel som ingen vill veta av. Ryssland är om några veckor de facto Nordkorea 2.0

Hur skall dom göra det på ett halvår?

Med gas (Alaska fracking) som strider 200 procent mot EU s New Green Deal?
Citera
2022-03-12, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Hoppas naturligtvis du har rätt och din argumentation har intressanta poänger. Har själv bara så svårt att se hur ukrainarna på sikt ska - i brist på ett sett till kontextens samtliga umbäranden bättre inkluderande orval - "orka".

Skulle tro att den första vågen av frivillig-soldater från väst i nästa äntligen kommer i effektivt bruk men samtidigt tycks dvärgen nu utökat sin konsumption av legoknäcktar. Han tycks också ha börjat träffa uppgörelser som tvingar diverse getknullar-diktaturen under ryskt paraply att skicka manskap även om jag misstänker att stridsmoralen hos dessa enheter lär bli minst krivet flyktig.

Legofolket är där för betalning men är absolut inte redo att offra sina liv. Pratat med ett gäng genom mina år i ett yrke där man kommer i kontakt med dom, främst vita sydafrikaner, och dom har noll lojalitet. Dom ställer upp för att som tror att dom är på vinnande sidan och kan göra enkla pengar. Går kriget emot dom så lämnar man. Så enkelt är det. Det är killarna som går med mobbaren på skolgården för att dom får en 50 lapp och spöar på nörden. Det är dom som jagar bort obeväpnade lokalbor för att en oljeterminal ska byggas...

Sen är väl frågan om man egentligen kan kalla det Ryssland använder för lego folk. Tjetjener som gör en deal för att bättra sin position, syrianer som säkert tvingas dit av assad osv. Dom enda jag sett som framstår som riktigt legofolk är väl afrikanerna och det finns en anledning till att dom inte är särskilt ansedda i krigsvärlden. ska du ha bra folk kollar man på britter, amerikaner eller vita sydafrikaner. Det är framförallt där de privata säkerhetsbolagen finns.
Citera
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Och när de går ner till Cypern, då syns Eurofighter.

Så skulle ryssar anfall Nato så finns det x antal till diket anfall.
Kan inte tänka mig hur många drönare som är fullmatad med div godsaker uppe luften.

Precis. Putin måste ju förstå att han är totalt chanslös och att det bara kan bli värre för hans land om han fortsätter.
Citera
Medlem
Laureths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Jag tror att om kärnvapen kommer att användas så blir det via Belarus för att undvika ww3

Hur skulle det förhindra ww3?
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Har inte sett något liknande i modern tid. Går Moskva börsen online, så dör alla ryska bolag direkt.

Ja så är det. Så länge som börsen inte är öppen så är värdet på företagen det som det var då den senast hade öppet, 25/2. Öppnar den så rasar värdet med 90%, och problemet är då att hela den ryska banksektorn blir insolvent, då bankerna har dessa företag på sina balansräkningar.

Så den sekund som börsen öppnar så utplånas hela den ryska ekonomin, kort sagt.
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Har inte sett något liknande i modern tid. Går Moskva börsen online, så dör alla ryska bolag direkt.

Antingen tar ryska staten bolagen eller så kommer de som köper aktierna blir rika.

Roulette.
Citera
2022-03-12, 19:25
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Nej vi som är svenskar kan ej komma in på sidan

Skaffa VPN.
Citera
2022-03-12, 19:26
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
Hur skall dom göra det på ett halvår?

Med gas (Alaska fracking) som strider 200 procent mot EU s New Green Deal?

Ja, jag tror man här väljer en tillfällig paus i omställningen mot grönt.

Har också hört siffran att man ska minska gas/olje-import med 2/3-delar under detta år. Blir inte mycket mat på bordet för ryssarna då.
Citera
Medlem
Chechen moral super high

https://t.me/daudov088/78
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Inte helt orimliga siffror faktiskt. Vinterkriget i Finland låg på liknande. En intressant detalj angående statistiken. De flesta västländer brukar anger antalet döda och förluster fiende så korrekt som möjligt, just för att ge en verklig bild av läget. Militärstrategiskt fyller det ingen funktion att bluffa. Ser man på dom siffror USA presenterade under deras engagemang så har dom alltid varit verklighetsbaserade. Ukraina har anpassat sin armé efter västs måttstockar och moderniserat så jag tror deras statistik följer ett väst-mönster.
Ryssland och de flesta skurkstater brukar sällan presentera verklighetsförankrade siffror.

Dels den aspekten, det finns även något inneboende motsägelsfullt att utgå ifrån att sida x = bara propaganda för att "jag känner så". motfrågan blir ju varför rapportera man inte 3000 döda barn och 20`000 döda civilia om det endå bara är propaganda tex.

Eller 25`000 dödade Mongoler och 500 flygplan nedskjutna...

Ryssanra kör ju en sådan modell som du är inne på, dvs rapporterar fler utslagna drönare än vad ukraina har operativt, inga, eller obetydliga antal döda kombatanter, inga värnpliktiga vid fronten. etc

"väst" har generellt sätt även "antipropaganda mekanismer" i sin struktur, dvs tryck och yttrandfriehet / oberoende journalistik, delegerade myndigheter, även "senaten" (el motsvarande) i form av direkt representation har långtgående verktyg att ställa myndigheter och staten till svar om de slirar....
Citera
Moderator
OYs avatar
En påminnelse om moderatormeddelandet för tråden.

Citat:
Låt bli följande:

1) Inlägg som bara består av en länk - det ska framgå varför innehållet är relevant i diskussionen.
2) Trollanklagelser - bemöt varandra i sak.
3) Tillåtna språk är svenska, norska, danska samt engelska. Inlägg på andra språk är inte tillåtna.

// mod

Det finns förutom forumets regelverk även riktlinjer för forumdelen "Rysslands invasion av Ukraina 2022"

/Mod
Citera
2022-03-12, 19:27
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Legofolket är där för betalning men är absolut inte redo att offra sina liv. Pratat med ett gäng genom mina år i ett yrke där man kommer i kontakt med dom, främst vita sydafrikaner, och dom har noll lojalitet. Dom ställer upp för att som tror att dom är på vinnande sidan och kan göra enkla pengar. Går kriget emot dom så lämnar man. Så enkelt är det. Det är killarna som går med mobbaren på skolgården för att dom får en 50 lapp och spöar på nörden. Det är dom som jagar bort obeväpnade lokalbor för att en oljeterminal ska byggas...

Sen är väl frågan om man egentligen kan kalla det Ryssland använder för lego folk. Tjetjener som gör en deal för att bättra sin position, syrianer som säkert tvingas dit av assad osv. Dom enda jag sett som framstår som riktigt legofolk är väl afrikanerna och det finns en anledning till att dom inte är särskilt ansedda i krigsvärlden. ska du ha bra folk kollar man på britter, amerikaner eller vita sydafrikaner. Det är framförallt där de privata säkerhetsbolagen finns.

Allvarligt, hyr Putin in afrikaner också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in