2022-03-12, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Osäker hur de räknat faktiskt. Det är nog inte en jätte-vetenskaplig räkning utan mer vad alla olika trupper rapporterat in.

Ja, uppskattning utifrån nedkämpande mål med all sannolikhet, snarare än att det är antalet rysska vänsteröron som man skurit av för att samla ihop till att sy en tillräkligt stor kudda som Zelinsky ska kunna vila sina enorma "Cohones" på...
Citera
2022-03-12, 16:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Dom tog redan avstånd från Ryssland innan 2014 och det hade bara behövts ett demokratiskt val efter dom fredliga demostrationerna men det tyckte inte de våldsamma nationalisterna som fortsatte och körde ut presidenten samt skrek efter medlemskap i NATO. Så jag ser det inte som om dom slåss från att vara fri från Ryssland utan att dom slåss för att vara en del av NATO (och därmed USA). Annars hade dom med lätthet bara blivit neutrala men västorienterade och sluppit detta.

Jag väljer USA på din fråga även om dom verkar dras mot inbördeskrig. Dom har en ganska bra yttrandefrihet än så länge och ett bra affärsklimat. Skulle vårt land ens kunna ha en tvkanal med en "Tucker Carlson" som säger vad han tycker? Allt i vårt land är lagt i en trång åsiktskorridor. Nu stannar jag ändå här i mitt land eftersom barn och barnbarn bor här.

Faran med att USA bestämmer för mycket och vill ha världsherravälde är väl vad som händer då dom slutligen har det och vad som blir kvar av valfrihet och demokrati i världen. Med all sannolikhet försvinner nu Rysslands inflytande i världen och dom blir en lydstat till Kina som då blir ännu starkare. För att behålla sin makt i världen måste USA senare ta hand om Kina på samma sätt som Ryssland nu. Troligen genom att sätta igång ett Krig mellan Kina och Indien eller att som på liknade sätt som här provocera fram en attack mot Taiwan genom att flytta fram militärbaser.

Jag tycker USA ska acceptera att det finns ekonomiska block som konkurrerar med varandra och inte dela in världen i militära destruktiva block. Konkurrens är sunt och driver positiv utveckling framåt. Att hålla på med alla dessa militära operationer och ekonomiska sanktioner världen över leder bara till en mer odemokratisk värld och nästa världskrig. Det är bra med olika ekonomiska block som Nord och Sydamerika, EU, Ryssland, Kina och övriga asien. Hjälper vi Afrika med rättvis handel och låter bli att föda krig kanske t.o.m dom kommer igång. En bra och rättvis handel tvingar alla länder till kompromisser och samarbeten, kontroll och konflikter behövs då inte längre.

Jag gillar inte heller Rysslands orättfärdiga invasion även om jag förstår delar av bakgrunden. En katastrof för Ukraina där både Ukraina och Ryssland skulle ha hanterat detta mycket bättre. Det är ju en katastrof för Ryssland med så det är ju obegripligt att dom gjorde det. Uppenbarligen ser Ryssland NATO som ett existensiellt hot fast vi inte riktigt kan se det på deras vis. Kanske är det också mycket känslor med i bilden, deras upplevda svek från Ukraina. Någon annan förklaring har jag inte. Ingen borde egentligen vara överaskad för Ryssarna hade ju varnat i åratal men alla ignorerade och fortsatte som om dom inte fanns. Det är synd, två intressanta länder med mycket historia här i världen som är på väg att försvinna i rök och fattigdom.

Tack för en god ton, bra för tråden.

Ryssland och ryssarna ser antagligen inte det existentiella hotet, för om de gjorde det hade diktatorn Putin inte behövt strypa fria medier och fängsla sin egen befolkning.

Putin och hans lakejer ser sin makt och privilegier hotade, det är Putins krig, inte ryssarnas.
Citera
2022-03-12, 16:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Pansartåg? Är det tågen från fjärran östern?

Det är ett bepansrat tåg med kanoner på, det finns bilder på det om du googlar. De har kört in det i Ukraina från Krim.
Citera
2022-03-12, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mostcomebackfomo
Dom har väl velat ha eld upphör länge?

Är inte bara ukrainare som dör när ryssen går in i centrala Kyiv eller hur ..

Jag tycker att både Macron och Scholz har inget att komma med.

Tiden för vapenvila har passerat med så många dagars dödade.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Läste en artikel av väst millitär. Han skrev att pansartågen är del av deras ing. trupper,
som sysslar med reparationer av räls.
Såg ett nyhetsinslag i går, där de sade att U. sprängt alla järnvägar i vissa delar
av landet.

Så pansartåget skall resa runt och laga järnvägarna?
Citera
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Tror du på det själv?

När tom arbetet tvivlar på sina egna länkar har det gått långt. "Det här får tas för vad det är" :-D
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Tror du på det själv?
Jag tror inte på någon som du verkar göra.

Jag kollar dock kartor från bl.a. västanalytiker och misstänker att jag får rätt i att Mariupol faller i helgen.
Citera
2022-03-12, 16:47
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Konstigt... Ryssarna som skulle välkomnas och hälsas som befriare av den stackars Ukrainska befolkningen. Hur kan man ha så fel?
När du tror på din egen säkerhetstjänst, som har flera misslyckanden i bagaget, och när du tror på din egen propaganda, så blir det illa.
Citera
2022-03-12, 16:48
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror inte på någon som du verkar göra.

Jag kollar dock kartor från bl.a. västanalytiker och misstänker att jag får rätt i att Mariupol faller i helgen.
Snacka inte ditt skit. Ni tar inte staden.
Citera
2022-03-12, 16:48
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är ett bepansrat tåg med kanoner på, det finns bilder på det om du googlar. De har kört in det i Ukraina från Krim.

Ok, tack. Trodde det var nåt som hörde till WW2.
Citera
2022-03-12, 16:50
Medlem
arbetets avatar
Mer från Clownen i Kiev enl. rysk media:
🇷🇺 Russian digital newspaper Vzglyad on Telegram:

"🇺🇦🇷🇺 Zelensky said he was ready for negotiations with Russia and expressed the hope that the peace process would begin in practice, not in words. He also said that he offered the Israeli Prime Minister to hold talks with Russia in Jerusalem.

Earlier, the Kremlin said that a meeting between Putin and Zelensky is possible."
https://t.me/QVINTAAETAS/4382
Citera
2022-03-12, 16:50
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Jag vet redan att fakta inte spelar någon roll för honom.

U.N. says no evidence to back Russian claim of Ukraine biological weapons program

Russia called the meeting of the 15-member U.N. Security Council to reassert through its envoy Vassily Nebenzia, without providing evidence, that Ukraine ran biological weapons laboratories with U.S. Defense Department support.

Member countries called the claim "a lie" and "utter nonsense" and used the session to accuse Russia of deliberately targeting and killing hundreds of civilians in Ukraine, assertions that Russia denies in a 15-day offensive it calls "a special military operation."

https://www.reuters.com/world/un-say...ne-2022-03-11/

Tydligen har dom funnit bevis i ukraina nu, annars skulle dom inte gå ut så hårt med detta.

Krig har startas med mindre anledning en detta. Har forskning och odling av patogener gjorts för vapen, misstänker jag att inte Putin kommer ta det så bra...

Så köpa jodtabletter är nog en bra idé, om dom nu fortfarande finns...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in