2022-03-11, 22:15
Medlem
DN har en bra sammanfattning för den som inte trillat ner i kaninhålet:

https://www.dn.se/varlden/ryska-pastaenden-om-biovapen-kan-badda-for-attack/

Bakgrunden är alltså ett program för att reducera mängden och spridningen av teknik och kompetens för massförstörelsevapen i samband med Sovjetunionens upplösning. Snygg vändning av Putin ändå.
Citera
2022-03-11, 22:27
Medlem
Aristaeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Nej du länkar proryska konspirationsteorier
Du menar att Glenn Greenwald är pro-rysk?
Citera
2022-03-11, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strugatski
DN har en bra sammanfattning för den som inte trillat ner i kaninhålet:

https://www.dn.se/varlden/ryska-pastaenden-om-biovapen-kan-badda-for-attack/

Bakgrunden är alltså ett program för att reducera mängden och spridningen av teknik och kompetens för massförstörelsevapen i samband med Sovjetunionens upplösning. Snygg vändning av Putin ändå.

Betalvägg.
Kan läsa början det påstås vara rysk false flag op.
Men Victoria Nuland har väl nyligen erkänt i utfrågning?
Citera
2022-03-11, 22:35
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Lät ju onekligen som att Nuland krattade manegen för detta scenario när hon uttalade sig.
Typ: "Ok visst, vi har biolab i Ukraina. Men om det skiter sig så kommer det vara Rysslands fel -Bara så ni vet."

Just så, och det oroar mig. Skulle USA öppet erkänna detta? ALDRIG.

Man försöker bygga upp ett narrativ.

https://youtu.be/YY9bbcwHme4

Greg tänker tydligen precis lika som jag om detta.
Senast redigerad av Haddock93 2022-03-11 kl. 22:37.
Citera
2022-03-11, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Betalvägg.
Kan läsa början det påstås vara rysk false flag op.
Men Victoria Nuland har väl nyligen erkänt i utfrågning?

Sorry för betalvägg.

Exakt vad är det hon har erkänt egentligen?

DN-artikeln nämner följande:
USA har sen tidigt 90-tal finansierat öststaters myndigheter för att de ska reducera risken för spridning av patogener, teknologi och kompetens som kan användas för massförstörelsevapen. Den här verksamheten pågick både i Ukraina och Ryssland och en rad andra länder från forna USSR som ju som bekant var ena riktiga hejare på massförstörelsevapen.

Programmet heter Cooperative Biological Engagement Program.

https://www.health.mil/Military-Health-Topics/Health-Readiness/Global-Health-Engagement/Biological-Threat-Reduction-Program

Ryssland hävdar nu att det här inte alls handlar om att minska spridning utan istället är utveckling och tillverkning av biovapen och kräver nu enligt rysk logik att USA ska bevisa att de ingående ländernas laboratorier inte är det.

Oavsett så finns det säkert potenta ämnen i de här anläggningarna som bör vara under kontroll. Mjältbrandsbakterier har tex nämnts. Det kan ju finnas goda skäl till det eftersom att det förekommer utbrott av mjältbrand då och då och forskning därmed är motiverad.

Jag ska inte slå mig för hårt på bröstet om detta, jag googlar bara. Men det räcker med att vara nykter för att känna igen rysk desinformation.
Citera
2022-03-11, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Finns i alla länder som har har en någorlunda starka STEM utbildninssystem

Känns det inte lite konstigt att ha det i ett land som är i risk för invasion. Och invasionen hände ju dessutom. Av alla ställen i världen USA hade kunnat placera Bio labs valde de Ukraina?
Citera
2022-03-11, 23:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Just så, och det oroar mig. Skulle USA öppet erkänna detta? ALDRIG.

Man försöker bygga upp ett narrativ.

https://youtu.be/YY9bbcwHme4

Greg tänker tydligen precis lika som jag om detta.

Han säger en del intressanta saker i slutet på videon som även jag förmedlat, enas, spela inte med i deras spel, ta hand om varandra empati.

Detta handlar om mänskligheten och alla har en roll just nu, skulle tippa på att dom har 10% chans att lyckas och vi i kollektivt medvetande 90%

Dom kommer ej lyckas, men om dom hade gjort det så hade mänskligheten försvunnit.

Folk har levt i en falsk verklighet och ni ser den nu öppet.
Senast redigerad av DevilsDen 2022-03-11 kl. 23:41.
Citera
2022-03-11, 23:23
Medlem
Citat:
Sorry för betalvägg.

Exakt vad är det hon har erkänt egentligen?

DN-artikeln nämner följande:
USA har sen tidigt 90-tal finansierat öststaters myndigheter för att de ska reducera risken för spridning av patogener, teknologi och kompetens som kan användas för massförstörelsevapen. Den här verksamheten pågick både i Ukraina och Ryssland och en rad andra länder från forna USSR som ju som bekant var ena riktiga hejare på massförstörelsevapen.

Programmet heter Cooperative Biological Engagement Program.

https://www.health.mil/Military-Health-Topics/Health-Readiness/Global-Health-Engagement/Biological-Threat-Reduction-Program

Ryssland hävdar nu att det här inte alls handlar om att minska spridning utan istället är utveckling och tillverkning av biovapen och kräver nu enligt rysk logik att USA ska bevisa att de ingående ländernas laboratorier inte är det.

Oavsett så finns det säkert potenta ämnen i de här anläggningarna som bör vara under kontroll. Mjältbrandsbakterier har tex nämnts. Det kan ju finnas goda skäl till det eftersom att det förekommer utbrott av mjältbrand då och då och forskning därmed är motiverad.

Jag ska inte slå mig för hårt på bröstet om detta, jag googlar bara. Men det räcker med att vara nykter för att känna igen rysk desinformation.

Hon har väl erkänt att det som påstås vara rysk desinformation, att det är lab för utveckling av biologiska vapen, stämmer.
Det skulle göra vad DN påstår till desinformationen.
Med DNs track record så litar iaf inte jag på något som påstås av dom.
Citera
2022-03-11, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Hon har väl erkänt att det som påstås vara rysk desinformation, att det är lab för utveckling av biologiska vapen, stämmer.
Det skulle göra vad DN påstår till desinformationen.
Med DNs track record så litar iaf inte jag på något som påstås av dom.

Fast det har varken hon eller någon annan gjort? Iaf inte i utfrågningen som publicerades häromdagen. Där bekräftade hon att det finns laboratorier, men inte något om vapen. DN jag större trovärdighet än Tass iaf.

Men strunt i DN, googla på CBEP istället eller kolla länken till den amerikanska myndigheten.

Här är en till utfrågning på ämnet:

https://www.rubio.senate.gov/public/index.cfm/press-releases?id=019CC78F-6A8F-4B2F-9DAB-1B2F00C3B96B
Senast redigerad av Strugatski 2022-03-12 kl. 00:00. Anledning: Tillägg
Citera
2022-03-12, 00:03
Medlem
ddhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Oavsett vad du skriver så är det fakta, USA finansierar biolabbs för att ta fram biologiska stridsmedel som skall användas mot Ryssland. Rysslands militära aktion mot dessa biolabbs följer internationell lag.

Nonsens, gäsp!

Däremot så forskar Ryssland, samt innehar biologiska vapen, dom stängde inte ens ner alla labb då usa och ruski kom överens om att det var en dålig väg att gå.

Stor skillnad på att ha ett biolabb klass 3/4, och att ha ett labb som arbetar på/med nbc
Senast redigerad av ddh 2022-03-12 kl. 00:06. Anledning: stavfel
Citera
2022-03-12, 00:11
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Där bekräftade hon att det finns laboratorier, men inte något om vapen.

Hon svarade att det finns lab, på frågan huruvida Ukraina har tillgång till kemiska eller biologiska vapen.
Citera
2022-03-12, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
Hon svarade att det finns lab, på frågan huruvida Ukraina har tillgång till kemiska eller biologiska vapen.

Verkligen, men varför tolka det som att det är laboratorier för biovapen? Det sa hon ju bevisligen inte och det är en grov övertolkning.

Så här svarade CIA-chefen Haines på Rubios fråga:

” How should people assess [Under Secretary Nuland’s] statement? Why are we so concerned? I know maybe I'm asking you some questions that regard medicine and biology and research and so forth. But it's really important for this effort to understand what exactly is in these labs that we're so worried about [the Russians] getting their hands on.

Haines: I think medical facilities — that I’ve been in as a child, done research in high school and college — all have equipment or pathogens or other things that you have to have restrictions around because you want to make sure that they're being treated and handled appropriately. And I think that's the kind of thing that Victoria Nuland was describing and thinking about in the context of that.

We have to be concerned in the same way that we have to be concerned about the nuclear power plant or other facilities — that when they're seized, and if they're seized, that there may be damage done or theft. [That the Russians might in] fact, misuse some of the material that's there, that's not intended for weapons purposes, but nevertheless can be used in dangerous ways or that can create challenges for the local populations.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in