2022-03-11, 23:43
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Vi kommer inte kunna räkna med ett skadestånd från ett kollapsat Ryssland på 60 år.

Det får väl väst plocka hem i form av gratis gas och olja!
Citera
2022-03-11, 23:44
Medlem
Melitopols borgmästare verkar ha blivit kidnappad av ryska styrkor.

https://twitter.com/nexta_tv/status/1502326338518241295?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1502326338518241295%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_c10&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.klix .ba%2Fvijesti%2Fsvijet%2Fukrajinci-tvrde-da-su-rusi-oteli-gradonacelni ka-melitopolja-objavljen-i-videosnimak%2F220311173
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag tycker ryssarna är ändå rätt så fokuserad på militära mål. Om rapporten från deras försvarsdepartement är sant då är det inte mycket militärmakt kvar i Ukraina.

"Strikes against Ukrainian military infrastructure are continuing. Since the launch of the operation, Russian forces have incapacitated 2,911 military facilities in Ukraine," Konashenkov noted.

The Russian operation has disabled 97 planes, 107 unmanned aerial vehicles, 141 anti-aircraft missile defense systems, 86 radar stations, 986 tanks and other armored combat vehicles, 107 multiple rocket launchers, 368 field artillery and mortars, and 749 special military vehicles.

https://tass.com/defense/1419949

Tyvärr (för ryssarna) tyder ingenting på att info från "Rysslands försvarsdepartement" är korrekt. De är livrädda för att berätta den egentliga situationen för president Putin (det kan bli Gulag direkt).

Nej, jag tror mer på oberoende källor som söker korrekt information.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LibBell
Tragiskt och så onödigt detta krig på så många plan. Det kommer dröja decennier innan Rysslands ekonomi och relationer med omvärlden kan.

Putin har skapat sitt eget fördärv genom sitt ledarskap. Genom att bara omge sig med ja-sägare har han trott att ryska armen var i skick att att genomföra ett blitzkrieg och fullständigt missbedömt Ukrainas försvarsförmåga.

Hade han haft rådgivare runt sig som berättade sanningen så hade han aldrig inlett detta. Då hade han fått veta:

- Vårt materiell är i uselt skick, stora delar av pengarna till armen har försvunnit i korruption innan de nått armen

- Vår stridsledningsförmåga fungerar inte

- Ukainas försvar är riktigt starkt och har moderna försvarsförmågor som kan neutrslisera våra bästa materiel

- Vi kommer få nära noll stöd inom Ukraina

- Omvärlden kommer svara enat och stenhårt

- Vi kommer aldrig kunna ockupera Ukraina

- Våra soldater kommer ha låg moral att slåss mot vårt brodersfolk

Putin är sannolikt inte galen, men han har saknat verklighetsförankrat beslutsunderlag.

I min mening beror hela tragedin på Putins ledarskap som lett till allt ovan. Han har grävt sin egen grav och gått rakt ned i den själv.

Håller helt med, men hans närmaste skara skulle kanske enat sig och antingen ha avsatt honom eller pratat vett i honom.

Sen taktiskt så har ju Ryssland hållt väldigt många stora övningar, där skulle trupperna ha kunnat agera mycket bättre. Även om man inte hade avancerat mycket mer än man har gjort, så hade man ju kunnat minimera förlusterna med väldigt mycket.

Den ryska stridsledningen verkar fortfarande leva kvar på 80- talet då man krigade mot andra arméer.
Citera
2022-03-11, 23:46
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Nu är du oärlig, du vill inte besvara frågan helt enkelt för du har lite samvete undangömt.
Du är smartare än så och vet mycket väl att din fråga var manipulativ. Det är en sak att vara blind på ena ögat, men en annan att kräva det av andra.
Citat:
Fast du for med osanning, dom vapnen som avfyrades från taket är inga som Sverige skänkt.
Genom att visa på modus operandi? Kan du garantera att just svenska Pansarskott 86 inte används från hustak? Hur kan du ens vara säker på typen/modellen, givet videons dåliga kvalitet?
Citat:
I övrigt, menar du att Ukraina inte får försvara sig mot anfallande trupper från Ryssland?
Ännu ett exempel på en manipulativ formulering i stil med varför-misshandlar-du-din-fru.
Väljer man att anfalla från hustak, och väljer man att stationera sina trupper bland civila, får det återverkningar.
Citera
Medlem
Aakkes avatar
Tar Ryssland chansen att använda sina gamla sovietvapen eller har de slut på dina moderna vapen som Putin ville bygga upp för 15år sedan? Den upprustningem gick rakt ner i fickan på korrupta inom armén?
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Man tycker att de skulle tänka sig för.

De riskerar att strida i något de aldrig har varit i närheten av.

En extremt viktig faktor är förstås att livet i länderna där soldaterna kommer ifrån inte är så bra. De slåss för en spottstyver jämfört med soldater från Europa.

På något vis tycker jag synd om dem.

Det är synd om dem. Ty dem vet inte vad de ger sig in på.
Citera
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Förstår mig fortfarande inte på ryssarnas beteende.

Titta på video. Alla kör med torn framåt. Vad fan är det för fel på dem. Ingen täcker sidorna.

Ryssarna är praktiskt tagit Mordor. Sämre i reguljär strid men vinner på ett ofantligt antal man inte bryr sig ett skvatt om och som kan offras.

Miljoner döda är statistisk som Stalin sa.
Citera
Medlem
Ukrainskt hemmagjort pansarskott

https://twitter.com/Cyberspec1/status/1502415230487646208?s=20&t=onrQGbRLVrbhPbRBrve_nw
Citera
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Så bra då. Nu när Azov är borta kanske du kan erkänna Ukrainas rätt till självständighet och självförsvar?
Den dagen ryssen själv förstår att allt han står för är vad han gick och köpte på mc donalds för två veckor sedan,är den dagen då ryssen för en gångs skull KAN visa att han inte bara är ett ihåligt skal som nickar med sålänge han klarar livhanken.Den ryska björnen är en överlevare som de säger....var är björnen?.....I ide som de senaste 100 åren?....revolution eller inget....visa vilka ni är istället för att sitta och klandra andra för eran egna livegenhet
Citera
2022-03-11, 23:47
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag tycker ryssarna är ändå rätt så fokuserad på militära mål. Om rapporten från deras försvarsdepartement är sant då är det inte mycket militärmakt kvar i Ukraina.

"Strikes against Ukrainian military infrastructure are continuing. Since the launch of the operation, Russian forces have incapacitated 2,911 military facilities in Ukraine," Konashenkov noted.

The Russian operation has disabled 97 planes, 107 unmanned aerial vehicles, 141 anti-aircraft missile defense systems, 86 radar stations, 986 tanks and other armored combat vehicles, 107 multiple rocket launchers, 368 field artillery and mortars, and 749 special military vehicles.

https://tass.com/defense/1419949

Skärp dig Lasse. Ser du var du länkar till? Du kan lika gärna länka till Afghanistan och be om äktenskapshjälp. Du lär få bästa svar. Du kanske inte har koll på vad Tass är så jag ber om ursäkt. Men det är bara rysk propaganda. Så tänk på att kolla med andra uppgifter nästa gång.
Citera
2022-03-11, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Vi säger att Kina skulle blanda sig in i Ukraina och stötta Ryssland med t.ex. vapen.

Visst skulle EU-länder reagera kraftigt.

Men ska man vara realistisk, hur skulle ens EU-länder hantera Kinas agerande?

Vi är minst lika beroende utav Kina som dom är utav oss. Sanktioner mot Kina från EU-länder?

Aldrig i livet, det fungerar inte majoriteten av våran produktion av elekronik, möbler, kläder osv kommer från Kina.

Kina har monopol och skulle egentligen kunna spela ett väldigt fult spel utan att vi EU-länder skulle kunna svara med något.
Ja men jag tror inte de vill det. Helt enkelt för att det inte skulle gynna dem i det långa loppet.

(Jag drar mina slutsatser från att jag läste en artikel där Kina förordade "återhållsamhet" i Ukraina. Om jag hittar igen artikeln kommer jag att citera ditt inlägg igen.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in