Citat:
Ursprungligen postat av
banan74
Mycket riktigt så exporterar Ryssland mycket vapen, men mestadels till andra fattiga tredje världen länder som inte har råd med bättre.
Logistikproblemen i kriget mot Ukraina är särskilt beklämmande då det rör sig om ett grannland. Jag skulle ha svårt att tänka mig att tex. USA skulle få logistikbekymmer om dom mot förmodan skulle få för sig att invadera Mexiko.
När man som en supermakt försöker invadera ett militärt underlägset grannland och misslyckas så gruvligt som Ryssland nu gör så har man betydligt större problemet med sitt system. Det Ryssland nu visar omvärlden är att förutom kärnvapen har Ryssland inget som andra länder militärt behöver oroa sig för. Ineffektivt och inkompetent.
Nu har jag inget emot dig Killer, du råkade bara vara den som hade kommenterat sist när jag loggade in efter jobbet. Men Störst är inte alltid bäst, en lärdom som jag tror kommer att uppstå efter debaclet som nu rullas upp inför omvärldens häpna miner,
Ryssland Exporterar till bla Kina, Indien å Turkiet, varav alla har rätt starka ekonomi.
Detta kriget är väldigt konstigt måste jag säga, det känns som att man invaderade med bromsarna nedtryckta, men gick inte fullt ut hela vägen vilket är väldigt konstigt.
Från mitt perspektiv ville man alltså inte gå in och förstöra eller döda Ukrainare men man blev tvungen till kriget och därav var man inte riktigt förberedd men jag tror att Ryssarna nu kommer att lösa problemen och agera annorlunda.
Vi får ha i åtanke att det är drygt 200.000 Ryska soldater som invaderar ett land på 44 miljoner människor, största landet i Europa och man har tagit en del länder och områden på bara två veckor.
Ukraina har 220.000 soldater + 240.000 reserv + XX antal civila som valt att slåss, Ryssarna är alltså i underläge om man bara kollar på antalet soldater.
Från intervjuerna ser det ut som att Ukraina förlorar då Zelensky desperat försöker få NATO att stänga Ukrainas luftrum och på det sättet få in dem i kriget. Men återstår å se.