2022-03-11, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Problemet är att historien alltid upprepar sig, vilket man tyvärr ser klart och tydligt här. En ”stark” diktator som styrt alltför länge får övermod och begår ett misstag som kommer stå sig dyrt.

Putins Ryssland agerar i desperation, inte utifrån "övermod".
30 år med ideliga diplomatiska bakslag får den effekten.

Det är exakta motsatsen till exempelvis Hitlers Tyskland.

Fördelen med stabilitet är att man slipper båda dessa extremer.
Citera
2022-03-11, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Men det stämmer ju inte? Hälften av valutareserven är fryst och den imponerade inte tidigare? Men all visste att det var en krigskassa som byggdes upp.
Jag tror att Putin har blivit lurad, han kan vara så dum men så dum kan ingen vara?!?!? Lutar mot att han hittas med en cyanidkapsel i truten snart.

Antaligen hade han mkt fakta som vi inte har tillgång till och insåg att detta var enda vägen.
Man vet ju att USA pushade Ukraina som jävlades med Ryssland men ja, detta var absolut inte bra för Ryssland och sättet EU pushar Ryssland.. det ser ut som att vi rör oss mot ett tredje världskrig.

Skulle inte säga att han blev lurad men att han blir tvungen. Han borde ha invaderat efter coupen i 2014.
Citera
2022-03-11, 21:27
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moment42
De är inte där som muslimer,sunni eller shia...de är där för att de inte har något annat att göra.Bättre att benämna dem med sitt riktiga namn ok....skippa religion och landmärken och kalla dem vad de faktiskt är - rövhål
Ja men jag kallar dem ryssmongoler.
Citera
2022-03-11, 21:28
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Ryssland har just nu ytterst dåligt med "deg". Ryssland har visserligen en stor valutareserv bestående av en del guld och en stor del värdepapper. I och med sanktionerna så har de dock väldigt svårt att konvertera reserverna till rubel eftersom deras centralbank uteslutits från banksystemet.
Deras valutareserv där 2/3 av 152 miljarder dollar finns i andra länder är redan fryst.

På det stora hela så där inte mycket av deras 630 miljarder dollar i reserv som faktiskt går att komma åt.
Kina pytsar in pengar i Ryssland=Kina får mer inflytande=Kina dominerar "Världsön"=Kina dominerar världen.

Är det här Kinas stora chans att ta över världsscenen?
https://www.di.se/nyheter/kinas-premiarminister-relationen-med-ryssland-ar-bergfast/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Assad som någon skrev, vilket är korrekt, skickar in sunni muslimer än sin egen shia medlemmar. Bli av med sina tredje klassens "soldater".

Garbage so to speak.

Var hittar man info om detta eller är det bara trådsanning? Är säkerhetsläget så pass bra i Syrien att man kan kosta på sig att skicka 16000 soldater?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moment42
Niet.Inte en endaste från hizbollah.Lite skrot och korn från andra fractioner ja,men nej,håll igen på den gissningen min vän

Jag gissar inte. Assad får agera utåt den som hjälper Putin när det är egentligen iranier / Hizbollah.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Cash i form av rubel är inte cash utan dasspapper. Detta sagt under förutsättning av att rubeln ännu inte nått lägre värde per gram av sedlarna än dasspapper betingar. Kan inte vara långt borta.

Mkt Guld sitter Ryssland och Kina på.
Men frågan är, hur länge kan EU hålla inne på RYsslands pengar och hur kommer Ryssland att svara?

I mina ögon ser det ut som att EU överdriver och pushar mot ett tredje världskrig.
Citera
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ertequsqurttalad
Är det inte ett faktum att Rysslands rekrytering av iranier/Hizbollah-krigare är ett tecken på att Ryssland har haft problem med kriget?
Jo. Det er et meget sterkt signal på Russlands svakhet pr idag.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Jag kan inte föreställa mig att detta kommer gå vägen hemma i stugorna. Svälta ihjäl är inget en befrielse armé gör. Kommer bli extremt svårt att dölja. Redan nu börjar folk säga ifrån på bästa sändningstid. Tyskarna försökte svälta ut Stalingrad. De höll på i 900 dagar och lyckades inte.
Detta kommer sluta i terrorbombningar som senare möjligtvis renderar i användning av något biologiskt stridsmedel då de helt slutat bry sig om vad omvärlden säger.
Svårt att sia vad som händer men detta kan sluta hur fan som helst nästan.

Det har väl ändå inte inträffat. Skriver du om historien?
Citera
2022-03-11, 21:29
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Putins Ryssland agerar i desperation, inte utifrån "övermod".
30 år med ideliga diplomatiska bakslag får den effekten.

Det är exakta motsatsen till exempelvis Hitlers Tyskland.
det är inte ryssland som agerar,det är desperation dock ja,men det är inte en man som skall bli skyldighetsförklarad för vad SÅ många VÄLJER att göra och följa
Citera
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Jag har sagt detta tidigare och säger det igen, araber är inget utan rysk flyg vid fronten.
Spelar mindre roll USA hade aldrig attackerat Irak om Irak haft kärnvapen och en stor armee.
Citera
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ertequsqurttalad
Jag gissar inte. Assad får agera utåt den som hjälper Putin när det är egentligen iranier / Hizbollah.
Som jag sade,nej,ingen Hizbollah i detta......ännu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in