2022-03-11, 21:13
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Det har gått mer än två veckor sedan invasionen av Ukraina startade. Vi kan därmed konstatera följande att den ryska armén och deras militärförmåga har överskattat något enormt. Den ryska korruptionen har mer eller mindre kört ner allt i botten. Man har inte gjort några som helst större framsteg, en stad har intagits men resten gör hårt motstånd. Ukraina har till och med lyckas göra flera lyckade offensiver och återtagit mark.

Det ukrainska flygvapnet är fortfarande intakt och leverera påtaglig skada mot den ryska offensiven tillsammans med TB2. Ryska moralen är nersänkt likt Yamato och kommer troligtvis bara sjunka allt lägre ju kallare det blir. Putin har till och med försökt kalla in frivilliga soldater, Assad har skickat trupper för att hjälpa till.

NATO och EU har blivit betydligt mer tajtare än någonting, Europa sluter upp bakom Ukraina och hjälper de ukrainska flyktingar olikt något annat. Svenskar, britter, finnar och övriga européer samt amerikaner åker ner för att hjälpa till kampen mot det ryska dårskapet.

Ryska ekonomin är i botten och kommer sjunka allt djupare ner i vallgraven. En slutsats: det går åt helvete för Ryssland. Det man har byggt upp på ca 25-30 år har raserat på två veckor.

Allt kan sluta var som helst men en sak är säkert är att Ryssland har blivit Europas Nordkorea och det kommer ta åratal att bygga upp sitt rykte igen. En slutsats: det går åt helvete för Ryssland.

Jag är enig i mycket utav vad du skriver.

Det samma har nog Putin säkert även konstaterat i.o.m motgångarna, och det hela har utveckats till något helt annat än vad han någonsin trodde var möjligt.

För som det har blivit, så slåss han även för sin egna politiska framtid. Det är bara en total seger som kan rädda honom. Sådant ger desperation.., och desperata människor tar till desperata trix..
Citera
2022-03-11, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Här ser du hur en rysk BTG är organiserad. Problemet är saknaden av infanterister

https://www.globalsecurity.org/military/world/russia/army-btg.htm

Ryssland har försökt omorganisera sin arme sedan innan 1990. Då mest i teorin. De började på riktigt efter 2008 - Efter kriget 2008.

Deras stora problem är mobilisering, Så de byggde upp en arme av yrkessoldater. Men det verkar delvis ha varit på papperet. Min gissning är att Generalerna har fixat en massa spöksoldater och skickat pengarna till Cypern i stället. Ryssland är korrupt.

Jag tror inte det har dykt upp några syrier. Men det borde vara logiskt att de kommer så småningom om. Men det kan bli komplicerat att transportera dem.

1 De har krigat med ryssar tidigare så de vet hur man gör.

2 Assad är skyldig Ryssland pengar (Sitt liv)

3 Assad kan också bli av med enheter han inte vill ha.

4 Syrierna borde vara trännade för strid i bebyggelse.

Mobilisering och logistik är deras utmaningar i detta kriget men som jag sa till någon fjant, det finns inga bevis på att det finns syriska krigare i Ukraina än.

Ja, hela världen är korrupt på ett sätt eller annat.
Citera
2022-03-11, 21:14
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Växer inte deras ekonomi eller vad är det du inte förstår?

Du kanske är inkompetent och inte förstår dig på ekonomiska termer, my bad.

Att växa organiskt innebär att staten tar pengarna och fördelar pengarna så att pengarna kan växa, Ryssland invsterade ex i nordstream 2 för att kunna få en avkastning på pengarna.

Ryssland har varit i en ekonomisk krig med västvärlden länge och man får inte tillgång till massiva lån med låga räntor, något resten av västvärlden har tillgång till. Därav växer man organiskt.

Nej den krymper kraftigt, deras BNP lär backa 10-20%

Newflash, Nordstream 2 har gått i konkurs, pengarna i sjön bokstavligt. Är det att få avkastning menar du?

Vet du ens vad organiskt betyder? Du verkar ha svårt med det svenska språket.
Citera
Bannlyst
2.8 mill flyr nu mot Sverige och Tyskland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Hur man än vrider och vänder på det är Ryssland ett väldigt fattigt och stort land med stora klyftor.

Ryssland som land har gott om deg, men ja, stora klyftor och speciellt efter sanktionerna blir det tufft för folket men staten sitter på gott om cash.
Citera
2022-03-11, 21:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ertequsqurttalad
Såg på nyheterna hur dessa syriska legosoldater ropade allahu akbar och viftade samtidigt med ryska flaggor.

Det finns en hel del muslimer i Ryssland. Tattarerna kan ha varit där, t.o.m före Kyiv-riket. Den Rysk-ortodoxa litar mer på muslimer än "Väst-Rom". Dock inga problem för Ukraina att hantera de syriska trupperna. (Troligtvis betalar Assad dem, av tacksamhet emot Ryssland.De behöver inte ens vara frivilliga).
Citera
2022-03-11, 21:15
Medlem
banan74s avatar
Citat:
Jag har inte sagt att folket är rika?
Någon idiot sa att Ryssland som land är fattigt och jag förklarade att staten sitter på mkt cash.

Nja. Ryssland som land har det inte för fett heller. Ryska staten sliter svårt med ekonomin, det kan man rätt enkelt se på den eftersatta infrastrukturen om man vistas utanför Moskva. I mångt och mycket är Ryssland ett tredje världen land sett till deras landsbygd.

Trots den Ryska militärens omsusade styrka så är även lejonparten av utrustningen utdaterad och obsolet med vissa fåtaliga undantag.

Den dagen då det Ryska folket vaknar upp och inser hur våldtagna dom är av några tusen oligarker och politiska broilers så kommer dom kunna påbörja resan mot ett ekonomiskt och kulturellt utvecklat samhälle, inte före detta dock.
Citera
2022-03-11, 21:16
Medlem
Det har kommit ytterligare en uppdatering idag från Ryska försvarsministeriet
OBS detta är från Ryska försvarsministeriet inget är mina egna påståenden, jag uppdaterar jag inte poster som inte har en samlad siffra alltså jag lägger inte till nämnda bekämpningar som saknat total.
https://www.youtube.com/watch?v=RVezrgrwLTk
Texten finns i beskrivningen så ni kan översätta från Ryska.
3346 mål träffade inklusive
90 ledningscentraler
144 S-300, Buk M-1 och Osa luftvärnssystem,
88 radarstationer
98 flygplan
57 helikoptrar
1067 pansarvagnar och bepansrade stridsfordon
114 MLRS raketartillerifordon
412 fältartilleri och granatkastare
862 enheter av speciella militära fordon
121 drönare

Hela uttalandet översatt med google translate
Citat:
Information från det ryska försvarsministeriet:

"En grupp trupper från Folkrepubliken Donetsk, med eldstöd från de ryska väpnade styrkorna, gick till bosättningarna NOVOANDREEVKA, KIRILOVKA och blockerade BLAGODATE. Promotion på djupet var 8 kilometer.

Ryska federationens väpnade styrkor, som fortsatte offensiven på en bred front, nådde linjen NOVODONETSKOE - NOVOMAYORSKOE - EGOROVKA. Framryckningen var 11 kilometer.

Under dagen sköt flyg- och luftförsvar från de ryska flygstyrkorna ner tre obemannade flygfarkoster i luften, inklusive två - "Bayraktar TB-2".

Operationell-taktisk och arméflyg från de ryska flygstyrkorna träffade 82 föremål från Ukrainas väpnade styrkor.

Inklusive: fyra kontrollpunkter och ett kommunikationscenter, tre luftvärnsmissilsystem; en S-300, en Buk M-1 och en Osa, tre ammunitionsdepåer och bränsle och smörjmedel samt 63 platser för ansamling av militär utrustning.

Totalt 3 346 ukrainska militära infrastrukturanläggningar sattes ur spel under operationen.

Förstörde: 121 obemannade luftfarkoster, 1 067 stridsvagnar och andra pansarstridsfordon, 114 raketsystem med flera uppskjutningar, 412 fältartillerikanoner och granatkastare, 862 enheter av speciella militärfordon.

Under framgångsrika offensiva operationer mot ukrainska nationalister fångar rysk militär personal ett stort antal manbärbara luftvärnsmissilsystem av olika slag.

Så i går beslagtogs ytterligare en Igla MANPADS i Kherson-regionen. Ukrainska nationalister drog sig hastigt tillbaka från sina positioner och övergav dessa komplex i lådor tillsammans med andra vapen och ammunition.

För närvarande har en kontroll av serienumren på MANPADS organiserats för att fastställa leverantörslandet för detta vapen från Östeuropa.

Den nationalistiska regimen i Kiev, som okontrollerat distribuerar man-portabla luftvärnsmissilsystem som tagits emot från europeiska länder och USA, skapar ett långsiktigt hot om terroristattacker på civila flygplan.

Det gäller inte bara Ukraina utan framför allt europeiska länder som skickar hundratals legosoldater och nynazister för att delta i fientligheter.

Ryska militärer kommer att fortsätta att söka efter och beslagta MANPADS som övergivits av nationalister för att förhindra terrorister från att få dödliga vapen och deras efterföljande avlägsnande från Ukraina.”

Tidigare listor
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU
Citera
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag är enig i mycket utav vad du skriver.

Det samma har nog Putin säkert även konstaterat i.o.m motgångarna, och det hela har utveckats till något helt annat än vad han någonsin trodde var möjligt.

För som det har blivit, så slåss han även för sin egna politiska framtid. Det är bara en total seger som kan rädda honom. Sådant ger desperation.., och desperata människor tar till desperata trix..

Problemet är att historien alltid upprepar sig, vilket man tyvärr ser klart och tydligt här. En ”stark” diktator som styrt alltför länge får övermod och begår ett misstag som kommer stå sig dyrt.
Citera
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moment42
Har du sett araber slåss EL belgrado?
Jag är kroat och hatar serber. Ja, de är klappusla utan understöd. De har blivit rövknullade av alla i modern tid. Men så är det när man har en stamkultur, där familjen är viktigare än ledaren.
Citera
2022-03-11, 21:17
Medlem
Citat:
Mobilisering och logistik är deras utmaningar i detta kriget men som jag sa till någon fjant, det finns inga bevis på att det finns syriska krigare i Ukraina än.

Ja, hela världen är korrupt på ett sätt eller annat.

Jag tror inte heller i Ukraina ännu men det vore helt logiskt att skicka dit dem, om de kan transportera dit dem.

Ryssland är mer korrupt än de flesta, men även USA hade problem med spöksoldater i Vietnam och Afghanistan
Citera
2022-03-11, 21:17
Medlem
Citat:
Har aldrig hävdat att ryssarna är rika, sa att Ryssland, som land sitter på mkt kapital.

Men det stämmer ju inte? Hälften av valutareserven är fryst och den imponerade inte tidigare? Men all visste att det var en krigskassa som byggdes upp.
Jag tror att Putin har blivit lurad, han kan vara så dum men så dum kan ingen vara?!?!? Lutar mot att han hittas med en cyanidkapsel i truten snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in