Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Jaha, då får vi betrakta ryska marinen som defekt åxo.
Varken på marken, i luften eller på vattnet imponerar Ryssland.
Jo, defekt anade man ju att den va innan, men att dess förmåga var så pass dålig är fortfarande en chock för mig, klart Command and control, logestik , samband, ledning etc är ju svårmätt när den inte testas i strid, men att de inte ens har vissilepiper ala ww2 gör att de verkar ha gått bakåt, inte frammåt militärstrategiskt....
Citat:
De här små mobila enheterna som ukrainarna verkar ha, är effektiva. De tar flygplan, båtar, tanks, transporter.....
Ja, och de stora problemet borde börjat
efter att ryssland uppnått och tagit strategiska mål (större städer, flygplatser, nedkämpat den stående militären etc), nu är det redan en shitshow. törrs knappast föreställa mig hur "ockupations fasen" kommer se ut....
Citat:
Jag förmodar att de är tränade av Väst åxo.
UK och Frankrike har tydligen militära lärare i Ukraina. Det märks.
Ja, även svenskar har varit där och utbildat, officelt sen 2018 i allafall.
Citat:
Fint att se att ukrainarna biter ifrån ✊
Ja. det putin av någon anledning bortsåg ifrån är att Ukrainas "teritoriella försvar" (tänk hemvärnet) innehåller ca 300`000 man som spenderat ett år vardera i Donbass regionen de senaste 6-7åren.
Så när ryssland i bästa fall kan uppbringa en handfull soldater med erfarnhet av mörda getskändare i syrien, eller terrorisera civila i "forna sovjet" så ska de nu städa upp i ett land som började med 300`000+ pers med erfarnhet av just den typen av strid som krävs...