2022-03-11, 12:49
Medlem
vividcarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den.dryge
Kaxigt litet plan de...

Beror ju på vad syftet med planet är.
Citera
2022-03-11, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Och jag tror att han kommer att göra det. De närmaste dagarna får utvisa, men jag kan tänka att Putin väljer att bryta motståndet kring ”fästningen Kiev” genom att helt enkelt jämna ytterområdena med marken som Hiroshima och Nagasaki. Det är ungefär sådana bomber Ryssland har till sina artilleripjäser.

Likt hur USA kom till beslutet att överösa de största städerna i Japan med brandbomber då ett krig på land skulle vara alldeles för kostsamt så tror jag att Ryssland också kan komma fram till samma beslut. Det är väl det jag oroar mig för just nu, att Kiev, Kharkiv och Odessa kommer jämnas med marken. Kan mycket väl vara så att bara de sakerna som efterlämnades från Sovjet är väl tillräckligt för att uppnå det resultatet.

Med deras nuvarande teknologi tror jag att det hade varit väldigt enkelt men jag kan ha fel.
Citera
2022-03-11, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
De som vill försvara Sverige gör rätt enligt sina egna principer. Inget fel med det alltså !!

Men "sitt land"...jag förstår inte på vilket sätt Sverige är "mitt land". Jag vet bara vad som är Mitt hus och Min familj. Det som här kallas "Sverige"...folk verkar stolta över sin nationalitet liksom. Är det på grund av det externa hotet nu?
Min bild av Svensken e annars att om denne kommer upp sig i smöret vill hon till varmare breddgrader. De som verkligen har haft framgångar gömmer sina pengar utomlands för att slippa betala skatt till Sverige. Blir bara massa medel-svenssons kvar som ska vara patrioter o betala skatt.

Att miljardärer som sitter fast i ägandet av fysiska tillgångar vill att Sverige försvaras förstår jag. Att arbetarna skall offra sina liv för dem. Men vanliga medel-svenssons ...vad har dom som e värt att försvara?
Om krig bryter ut o gränser är stängda så är det försent o sticka. Svenssons sitter fast. Och man försvarar givetvis Sitt liv o Sin familj bäst genom att tillsammans med andra försvara hela Konungariket Sverige.

Men själv känner jag ingen patriotism. Jag är inte feg. Jag har helt enkelt ingen känslomässig koppling till "Sverige".

Sverige är ganska "fredsskadat". Våra grannländer (Norge, Danmark och Finland) har ju en annan närtida historik av krig/ockupation. Så där ser de flesta på sitt land med större allvar. Tex så firar man ju 17e Maj i Norge på ett helt annat sätt än hur vi firar nationaldagen här.
Det är dock tråkigt att du inte ser värdet med ett fritt Sverige.
Citera
2022-03-11, 12:53
Medlem
Citat:
Jaha. Ja du har väl tyvärr rätt. Man får sitta o skala potatis i nåt kök då o göra potatismos åt soldaterna. Vänta ut kriget.

Men det blir nog inget här. Det är ganska långsökt.
Eller hjälpa till i sjukvården, köra ut mat till äldre, skydda butiker från plundrare mm.

De flesta hamnar ju i civilförsvaret inte i armen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Många är beredda att strida mot Putin. Men samtidigt är det ju inte säkert man strider för det man tror man strider för. Sånt har hänt förr.

Zelensky och Putin kanske samarbetar. Bägge kämpar ju mot Ukrainska nazister. Putin vurmar för judendomen och Israel.

Så de som kämpar "mot Putin och Ryssland" kämpar egentligen mot Ukrainska män som sätter sig på tvären. Och om det dör Ukrainska män lite hursomhelst, oavsett politisk tillhörighet, så är det ingen förlust alls för Putin och Zelensky.

Detta att man slaktar sitt eget folk är lika vanligt som att slakta andra folk.

Intressant tanke.

Men bombades inte något judiskt i Ukraina? Någon minnes grej
Citera
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
En Boeing E-3 Sentry från Luxemburg snurrar längs kusten över Bergen. Aldrig sett det tidigare, måste betyda att dom har koll på något utanför norges kust nu.

https://globe.adsbexchange.com/?icao=4d03c1

Alldeles nyligen landat, säkerligen för att tanka.

Övning?
Citera
2022-03-11, 12:55
Medlem
den.dryges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vividcarrot
Beror ju på vad syftet med planet är.

Ja, förmodligen är syftet som den är till för...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Känns ju inte som någon bra taktik att släppa fallskärmsjägare över fiendesoldater i fullt dagsljus.

Enligt uppgift så landade ingen av ryssarna levande.

https://www.youtube.com/watch?v=oNI_SBDMRt8

Putin sänder ryska pojkar till en säker död.

Detta blir sjukare och sjukare....
Putin är i princip en ryssmördare.
Dessa offer är totalt meningslösa
De dör för att deras regeringstjänstemän och befäl är inkompetenta kukhuvuden.
Det är inte mer komplicerat än så.
Inte undra på att Rysslands förlustsiffror är höga.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Eller hjälpa till i sjukvården, köra ut mat till äldre, skydda butiker från plundrare mm.

De flesta hamnar ju i civilförsvaret inte i armen.
Många får också ta ansvaret att köra in till Ukraina med alla donationer som har kommit fram till gränsen mellan Polen och Ukraina.

Allt från mat till kläder.

Minst lika viktiga uppgifter under ett krig.
Citera
2022-03-11, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Tror inte det är relvant, däremot så behöver de mer mellan/långdistans SAMs och handburet med "nattförmåga". (tex britiska Starstreak)

mig plan är kul osv men lämpar sig illa för vad ukraina behöver.
MIG-29 är Jaktplan (air-to-air) som inte har attackförmåga (kan inte slå ut markmål) men det finns även andra sovjetiska inom Nato stridsflyg som varit föremål för diskusion.
Jag hörde ett uttalande om att det troligtvis krävs en omröstning där samtliga Nato-länder måste rösta ja för att skicka några flygplan.
Drönare verkar det ses annorlunda på då det har rapporterats om flera Ukrainska flygtransporter mellan Turkiet (Tekirdag) och Polen (Rzeszow) med Bayraktar TB2 då Ryssland skjuter ner dom ganska flitigt.
Drönare är även ett bättre alternativ för Urkaina då de inte kräver samma infrastruktur eller klassiska flygpiloter samt lättare att få in i landet.
Jag skulle gärna se information om hur lång livslängd TB2 har innan de bekämpas samt även hur många som skjutits ner och hur påfyllningen sett ut.
Senast redigerad av Jahvet 2022-03-11 kl. 13:07.
Citera
2022-03-11, 12:58
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Känns ju inte som någon bra taktik att släppa fallskärmsjägare över fiendesoldater i fullt dagsljus.

Enligt uppgift så landade ingen av ryssarna levande.

https://www.youtube.com/watch?v=oNI_SBDMRt8

Putin sänder ryska pojkar till en säker död.

Ryska officerare, håller så låg nivå att de är helt jävla ofattbart.
En CS spelande 6 åring, hade inte gjort det.
Citera
2022-03-11, 12:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Jag har hört att man funderar på att godkänna en ny valuta som kommer vara mer värd än rubeln.

https://www.lambi.com/sv-se/products?filter=Toalettpapper

Ja att uppfinna en ny fejk-valuta när den vanliga valutan kraschar har ju funkat jättebra förr.

Men det vore kul om Kreml lanserar Putcoins som delas ut på Röda torget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in