2022-03-10, 23:56
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ett totalitärt land, där ja-sägare premieras och ingen vågar ge några dåliga nyheter uppåt i hierarkin är ett bra koncept för att få till ett "cluster fuck".
3 misstag där de fallit på just detta.
1. Väst är svaga och splittrade. Det var nog vad Putin fått sig till livs de senaste åren. De trodde det skulle bli käbbel inbördes och att det skulle bli lite halvfjösiga sanktioner som 2014

2. Rysslands militär är stark och välutrustad. Det har varit den officiella inställningen i Ryssland så till den milda grad att de trodde på det själva.

3. Ukraina är svagt och många är ryssvänliga och missnöjda med den Ukrainska regeringen.

Tror man på alla de tre sakerna så är invasionen ganska logisk. Men det visade sig ju att alla tre var helt åt helvete fel. En av sakerna hade man kanske kommit undan med att ha fel i och ändå rott i land operationen någorlunda lyckat. Men nu finns det absolut ingenting som kan göra att det här blir något positivt för Ryssland.
En gång i tiden stoppade den röda armen Hitler, och idag krigar man mot europa....Helskummt ju.
Jag tänker även på en sak vad är det som hindrar USA och Ryssland att en gång för alla bilda en allians eller varför inte ta in Ryssland i EU?

Vad är det som hindrar det hela?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror han åkte dit på sin egen paranoja, covid-isolering, dåliga råd, ja-sägare och amerikansk list.

Tror att han gått och blivit paranoid och med all rätt. Ryssland gillar att byta ledare lite då och då.

Men att isolera sig i typ 3 år kan inte vara nyttigt för någon och speciellt för en gammal kgb agent som förmodligen ser fiender i varje buske.

Det där med ja-sägare har ju varit ett problem länge inom rysk kultur. Fan redan under ww1 så var det pga av det.

Skönt ändå att Putin tappade ansiktet framför hela världen.
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Den bästa taktiken, tillsammans med sporadiska attacker mot ryska grupperingar. Det enda sättet Ryssland kan "vinna" Kyiv är genom att i princip jämna staden med marken med artilleri och andra anfall med vapen modell större. Marscherar de in kommer det gå åt helvete för dem. Urban krigsföring är inte kul för en inkräktare.

Vet ej produktionstal. Men ryssarna har ett termobariskt p-skott.
Då är det ej kul att vara i en byggnad.
Citera
2022-03-10, 23:57
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Klockren analys tycker jag.

Som slutkläm så ser jag inte hur dessa två länder på väldigt länge kommer kunna ha en fungerande relation mellan varandra. Gemene Ukrainare måste hata ryssar...
Dock inte min egen analys ska jag erkänna. Det var någon rysk "avhoppad" höjdare som hade det som teori. Och den känns väldigt rimlig. Egentligen det enda som kan förklara det inträffade
Citera
2022-03-10, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baast
När landet du vurmar för blir attackerat tar jag för givet att du inte vill att invånarna ska göra något motstånd. Det är ju ett "självmordsuppdrag", nämligen.

Krig hade undvikits om landet varit neutralt.
Sverige har också lämnat sin neutralitet genom att sända vapen till Ukraina.
Citera
2022-03-10, 23:58
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
BBC på platsreportage i Kharkiv,

(poliser på nattpatrull i kharkiv,skadade barn, smutsiga getskändare lämnade till hungriga hundar och en inblick i rysk taktik och strategi från stridande ukrainare vid fronten)
https://twitter.com/sommervilletv/status/1502000265490227206
Bra video, lite grafisk, men ett fint avslut, en äldre Ukrainska med vackra ögon, som läser en dikt från sjuksängen.
Senast redigerad av Knut-Anne 2022-03-11 kl. 00:02.
Citera
2022-03-11, 00:00
Medlem
Antivaxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
En stat som tillåtet nazism att styra och ställa i lander i flera flera år, med 14000+ civila dödsoffer som följd. Azov är bara en del utav den nynazistiska grupperingen i UA. Folk stöttar dom öppet.
Alltid lika roligt att när ni pk-nissar skulle skrika er hesa om liknande bilder på SD kom from
Men nu när västs "goda" makter säger att Ryssland är nya Mordor och UA är Fylke så faller ni pladask för det...

Bifoga bevis för att Ukraina/Azov dödat 14.000+ civila I Donbass.

Just det ja, det går inte - det har ju faktiskt aldrig hänt.
Citera
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Dom är åt helvete svåra att köra på asfalt med "krigs-banden" på... Dvs metall mot asfalt.

Ser faktiskt inte tecken på att någon underskattar Ryssland.
Idag höjde vi anslag till FMV med 1%, som exempel.

1%. Det är inte imponerande. Å andra sidan, bor långt ifrån konfliktområdet, och det enda "ryssproblem" vi har här är om en full sådan kör in blomlådorna på bygatan med hyrrangerovern. (har hänt)

Ok..pinsamt erkännande. "Lånade" en en gång på ett konsultjobb. Inte en gummibit kvar på de slitna banden. Vi sladdade in i en fontän som tydligen var en källa till lokal stolthet. Smet till fots från platsen. INTE ett av minastoltaste ögonblick.
Citera
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Nu hänger jag inte med. Jag är inte konspirationsteoretiker så jag försöker hålla mig i verkligheten. Dina antydningar om narrativ är diskvalificerande Jag frågade om ryske juden Kent Ekeroth men det kanske är Bill Gates, Davos eller något annat som är dagens föredragna konspiration?

Det är faktumet att ryssarna stödjer Putin som är orsaken till att rysshat är logiskt.
Jag vet inte exakt vilken jude som piskat upp er men det finns ju en del att välja på. Grunden för det här lades antagligen längre bak i tiden. Ni har bearbetas och nu kan juden inkassera genom att få er att utkämpa denna strid för globalistmaffians intressen. Du har väl märkt att du hetsar i kör med dessa mot Ryssland?
Senast redigerad av PK-befriad 2022-03-11 kl. 00:04.
Citera
2022-03-11, 00:01
Medlem
88SONs avatar
Såg att någon pratade om en teoretisk Ukrainsk framryckning över annekterade ryska områden, tror ni verkligen att Ukraina kan slå tillbaka ryssarna och genomföra en offensiv?

Best case scenario enligt mig är att de nöter ut ryssarna, sakta men säkert retirerar metodiskt och får till sig ett bra fredsavtal
Citera
2022-03-11, 00:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Tror att han gått och blivit paranoid och med all rätt. Ryssland gillar att byta ledare lite då och då.

Men att isolera sig i typ 3 år kan inte vara nyttigt för någon och speciellt för en gammal kgb agent som förmodligen ser fiender i varje buske.

Det där med ja-sägare har ju varit ett problem länge inom rysk kultur. Fan redan under ww1 så var det pga av det.

Skönt ändå att Putin tappade ansiktet framför hela världen.

Mjae, jag gillade (till viss del) Putin tills han gick över gränsen, det trodde jag faktiskt inte han skulle göra. Frågan är vad som kommer efter?
Citera
2022-03-11, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweden-is-Racist
Krig hade undvikits om landet varit neutralt.
Sverige har också lämnat sin neutralitet genom att sända vapen till Ukraina.

Och andra sidan tvivlar jag faktiskt på att Sverige hade släppt på sin neutralitet om inte Ryssland väldigt strax efter attacken gick ut och riktade hot mot just Sverige och Finland.
Ett hotat land är inte neutralt, Ryssland valde att starta konflikt med Sverige och Finland i samband med attacken - vilket var strategiskt var oerhört korkat.
Hade vi velat vara med i NATO hade vi varit det för länge sedan.
Senast redigerad av cutcut1337 2022-03-11 kl. 00:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in