2022-03-10, 21:19
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Just nu?? LOL, var i Ukraina är klockan 17.05?

Mmm och beckmörkt
Citera
2022-03-10, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Polen är transitland.

Så är det men väldigt många stannar där.
Citera
2022-03-10, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Enligt denna karta har det inte hänt något
https://www.scribblemaps.com/maps/view/The-War-in-Ukraine/091194

Därav att jag önskade källa.

Du har en notering där från idag, kl 17:30.
Citera
2022-03-10, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Lite häpnadsväckande fakta om den "storslagna" ryska krigsmakten:

* Deras transportfordon använder billiga kinesiska däck, och har i många fall stått parkerade med ena sidan mot söder i många år, så när de nu används i Ukraina får de omedelbart punktering på den sidan (spruckna däck)

* Kommunikationen sköts i många fall på helt okrypterade walkie-talkies inköpta från motsvarande "Alibaba" i Kina.

Hur kunde det gå så oerhört fel? Jag undrar vad Putin är mest upprörd över:
- Själva misslyckande i denna invasion?
- Eller att hans krigsmakt avslöjats som någonstans "medelmåttig" i en världsranking

Jag tippar att www.globalfirepower.com får uppdatera sin världsranking rätt mycket efter detta.

Jag tror att "medelmåttig" bara är applicerbart ifall du inkluderar dysfunktionella stater i Afrika.

Även länder med numerärt små militära styrkor brukar uppvisa betydligt mer professionalism än det här.

Inkompetens och korruption överallt. Systemiskt.

"Second Pacific squadron" kan jag rekommendera som ämne att läsa på om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Går sådär för den där konvojen och dess "specialoperation" utanför kiev

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BjEVA9/ryska-forband-i-bakhall-utanfor-kiev-tvingas-vanda

Ja tråkigt att man vände och började köra tillbaka
Citera
Medlem
Anktalares avatar
Det här är intressant, nu vill de inte bo kvar på ockuperad mark verkar det som. Hade det gått bra för ryssen så hade väl inte så många fly Krim?

https://twitter.com/TsybulskaLiubov/status/1501862686396661764
Citera
2022-03-10, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Kina säger kriget är snart slut.

Jo, de är nog de enda förutom hemmaopinionen som kan få slut på det.

Citat:
De vet säkert nånting som vi inte vet.
låt oss hoppas på det.

Citat:
Personligen tror jag att Kiev faller redan den här veckan då är det inte mycket kvar att bråka om.

ingen risk, vilket känns helt makalöst att konstatera så här 2 veckor efter invasionen, ryssarna har inte ens kontroll över förororterna där de nått fram och "kraftsammlat", dvs parkerat 100 tals stillastående fordon, på vissa fall 4 i bredd....
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Kina säger kriget är snart slut. De vet säkert nånting som vi inte vet.
Personligen tror jag att Kiev faller redan den här veckan då är det inte mycket kvar att bråka om.

Var har du läst det. Kina verkar för övrigt visa Rysslands bild av kriget i inhemska media.

Kina är verkligen ett stort frågetecken, dom har en stor möjlighet att kliva fram på världsscenen nu och lösa detta. Varför fegar dom?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Jag yttrar bara mina åsikter precis som alla andra härinne.
Jag finner att Ryssland har skäl att säkra sig ifrån manipulationen av Ukraina av dom neokonservativa i USA som påverkar Ryssland negativt och samtidigt skydda sitt ryska folk som bor i Ukraina ifrån militanta nazister. All form av militant nazism bör slås ner. Speciellt om en stat, ditt grannland, finansierar detta i sin egna militär.

Med få undantag anser världssamfundet att det strider mot folkrätten att lägga sig i andra länders inre angelägenheter genom att angripa med militära medel och dessutom döda civila och förstöra icke militär mål, och du tycks inte förstå varför världen inför sanktioner mot Ryssland.

Berätta på vilket sätt neokonservativa i USA via Ukraina har manipulerat Ryssland?
Citera
2022-03-10, 21:23
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Går sådär för den där konvojen och dess "specialoperation" utanför kiev

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BjEVA9/ryska-forband-i-bakhall-utanfor-kiev-tvingas-vanda

Rena rama Benny Hill farsen det där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Ja de där T14 har aldrig sett strid utan verkar vara något man gillar visa upp på militärparad enbart. Gäller att visa upp en bra fasad av sin krigsmakt när man i verkligheten verkar tappat konceptet helt.

helt riktigt och därför tittar Kina på för dom har ju samma tanks i sin divisioner, nu vet dom att de är skit och inte kan användas mot andra nationer för all del inte mot Taiwan som får hjälp av USA med sina tanks. synd att tyskarna inte ger sina tanks till ukraina, då ska ni se att ryssarna sticker som sjutton tillbaka till Moskva. Heja Ukraina
Citera
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Gå tillbaks och titta vad jag svarade på
Jag har inte påstått att RT:s sida inte fungerar, jag skrev att rysk media blivit bannlysta och censurerade och det var vad jag gav belägg för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in